Gå til innhold

Lage egen stikkvei?

Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Hallo!

La oss forestille oss en vei som går gjennom skogen, i nord-sør-retning.

Si at jeg har en hytte eller jordbruksområde 100 meter vest for denne veien.

Jeg ønsker å lage en 100 meter lang stikkvei eller sidevei eller hva det nå kalles, som går som en rett linje mellom hytta/jordbruksområdet og 90 grader på den offentlige veien.

Kan jeg bare lage slike sideveier sånn uten videre?

I dette tilfellet eier jeg området som jeg skal bygge vei på, men jeg lurer på om jeg har lov til å koble den hjemmelagde veien til den offentlige.

Tanken er at kun jeg skal bruke denne veien, og jeg setter gjerne opp en bom for å hindre andre i å bruke den.

Hypotetisk spørsmål. Jeg skal ikke bygge noen vei, men jeg har alltid lurt på dette.

En annen ting:

Jeg så på nyhetene for mange år siden at en bonde hadde laget vei rundt en bomstasjon på jordet sitt, til stor glede for bygdafolket. Denne stengte Veguvesenet, men den offisielle grunnen husker jeg ikke.

Og til slutt:

Jeg var på dynga i dag, for å kvitte meg med et kjøleskap.

Inne på området var masse skilt og vegmerkinger.

Men er disse skiltene satt opp offisiellt av de rette myndigheter, eller av en velmenende avfallsdirektør? Er det ulovlig å kjøre "for fort" når skiltene med fartsgrense ikke er satt opp av Vegvesenet?

Og hva med de malte pilene som dikterer påbudt kjøreretning? Jeg måtte forbryte meg mot dem i dag, eller hadde jeg vært der enda. Riktig kjøremønster var umulig pga. en stengt vei inne på området.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eks. 1:

Det skulle ikke være noe problem å få dette i orden med kontakt med de rette folka :)

Blir jo som en vanlig avkjøring inn til f.eks et hus vil jeg tro..

Eks. 2: Det jeg tror, er vel at de gjelder som vanlige skilt satt opp av Mesta (?),

men jeg skal ikke si noe sikkert her heller :)

Dette er kun mine teorier, så noen med peil kan sikkert avkrefte/bekrefte mine tanker..

Lenke til kommentar

Jordet ditt er da ikke omfattet av vegtrafikkloven. Ikke slik jeg tolker den, hvertfall.

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.

Det jeg mente var mer at politiet ikke kan ha kontroll der på samme måte som på offentlig vei. Dette gjelder vel stort sett innkjøring forbudt o.l.

Lenke til kommentar
Må man SØKE før man lager avkjørsel til huset sitt?

Ja, i de aller, aller fleste tilfeller.

Den nye plan- og bygningsloven er rimelig streng, dette er sakset fra § 20 som omhandler søknadsplikten:

§ 20-1. Tiltak som krever søknad og tillatelse

Med mindre annet framgår av §§ 20-3 og 20-4, må følgende tiltak, på eller i grunnen, i vassdrag eller i sjøområder, ikke utføres uten at søknad, og eventuelt søknad om dispensasjon, på forhånd er sendt kommunen, og den deretter har gitt tillatelse:

a) oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg

b) vesentlig endring eller vesentlig reparasjon av tiltak som nevnt under a

c) fasadeendring

d) bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som nevnt i bokstav a

e) riving av tiltak som nevnt i bokstav a

f) oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner

g) oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig

h) oppføring av innhegning mot veg

i) plassering av skilt, reklameinnretninger o.l.

j) plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg

k) vesentlig terrenginngrep

l) anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass

m) opprettelse av ny grunneiendom, ny anleggseiendom eller nytt jordsameie, eller opprettelse av ny festegrunn for bortfeste som kan gjelde i mer enn 10 år, eller arealoverføring, jf. lov om eigedomsregistrering. Slik tillatelse er ikke nødvendig når tiltak etter første punktum skjer som ledd i jordskifte i samsvar med rettslig bindende plan.

Søknad, prosjektering, utførelse og kontroll av tiltak som nevnt i første ledd skal forestås av foretak med ansvarsrett i samsvar med bestemmelser gitt i kapittel 22 og 23, med mindre annet framgår av §§ 20-2 eller 20-3. Dette gjelder likevel ikke tiltak som nevnt i første ledd bokstav m.

Departementet kan gi forskrifter om hvilke tiltak som omfattes av bestemmelsen.

En vei skulle minst falle innunder punkt a, d, k og l. Så ja, du må søke. :)

Lenke til kommentar
Er jeg da ansvarlig for å lage veien selv, eller er vegvesenet ansvarlig for at det går vei fram til alle hus?

Bygger du hus utenfor et opparbeidet byggefelt (da er det ikke vegvesenet, men kommunen som har ansvaret), så er det nok du selv som må bygge (og vedlikeholde/brøyte) privat vei til nærmeste offentlige vei, uansett hvor langt det blir. Godkjent avkjørsel/innvilget søknad er forøvrig vesentlig for overhodet å kunne få byggetillatelse. (annet enn for hytte/fritidsbolig)

Lenke til kommentar
Jordet ditt er da ikke omfattet av vegtrafikkloven. Ikke slik jeg tolker den, hvertfall.

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.

Du hoppet galant over den aller første setningen i lovens paragraf 1...

§ 1. Lovens område. Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

Med andre ord: Vegtrafikkloven gjelder for fotgjengere og biler på veien, samt biler på privat eiendom, men derimot ikke for fotgjengere ute på jordet eller i skogen.

Lenke til kommentar
Godkjent avkjørsel/innvilget søknad er forøvrig vesentlig for overhodet å kunne få byggetillatelse. (annet enn for hytte/fritidsbolig)

Hæ? Trenger jeg ikke å søke for å få bygge stikkvei inn til hytta, kun til hus?

Jo, hvis du vil ha vei til hytta må du søke, men det er så vidt jeg vet ikke noe krav til at en hytte (i motsetning til bolighus) må ha adkomst til vei , f.eks. en hytte langt inne på fjellet, som man kun kan komme til ved hjelp av apostlenes hester. Det var det jeg ville få fram, men jeg ser nå at jeg ordla meg på en måte som kunne tolkes feil..

Lenke til kommentar
Betyr det at det ER et krav om at vanlige bolighus HAR vei?

Hvor nærme må denne veien være huset?

Har sjekket opp dette, og jeg tok nok feil; det er i prinsippet ingen forskjell mellom bolig og hytte, det er krav om "tilfredsstillende vegforbindelse" før man kan bygge noe som helst, men det er åpnet for skjønnsmessige vurderinger fra kommunens side, og jeg vil tro det blir noe lettere å få gjennomslag for en slik vurdering for en bygning som ikke skal brukes daglig:

Hvor vegforbindelse etter kommunens skjønn ikke kan skaffes uten uforholdsmessig vanske eller utgift kan kommunen godta en annen ordning.
ref. Plan- og bygningsloven §66.
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så viktig for kommunen at jeg har vei?

Tenk om jeg hater veier?

Er det med tanke på eventuelle fremtidige arrestasjoner, husbranner, ambulanseturer, skorsteinsfeiere og slikt?

Jeg tolker loven dithen at "tilfredsstillende vegforbindelse" i prinsippet kan være en enkel sti dersom du ikke ønsker bilvei, grus eller asfalt. Poenget er at det skal være tilfredstillende adkomst til ditt hus eller fritidsbolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...