Morten892 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Heisann Godtfolk:) Som fersk student er det nå tid for første oppgaveinnlevering på universitetet, og det er da selvsagt innenfor ex.phil... Problemet er vel da egentlig det, at jeg er rimelig blank. Forstår egentlig ikke oppgaveteksten, og da sitter jeg rimelig fint i det... "Drøft fornuftens rolle i erkjennelsen av verden hos Heraklit, Parmenides, atomistene og Platon." Ingen som kunne formulert dette litt enklere for en stakkars fortvilt kronidiot? Takk;) Lenke til kommentar
Xavi90 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Har samme oppgave, med innlevering på onsdag. Poenget er bare å drøfte litt rundt og sammenligne filosofenes "verdenssyn". F.eks. Parmenides mener forandring og bevegelse ikke eksisterer. Demokrit (atomistene) mener det motstatte. Stikkord er archè. Heraklit snakker om logos. Parmenides om "det ene". Atomistene om atomer osv. Platon med sin idèlære. Les i boka, google litt og skriv og sammenlign med dine egne ord. Litt rotete, men du skjønner kanskje poenget gl hf Lenke til kommentar
Morten892 Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Okei, da får jeg prøve meg litt frem;) Takker for svar:D Lenke til kommentar
Xavi90 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Forøvrig viktig å få med at de satte fornuften framfør sansene når de skulle forstå verden. Noe som strengt tatt er selve essensen i oppgaven Lenke til kommentar
boratsmom Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) lol, sliter litt her. noen som vil samarbeide/"levere i gruppe"? jeg har skrevet en del, trenger litt til så får vi godkjent. send mail til [email protected] Endret 29. september 2009 av boratsmom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå