Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Inneoppvarming for loft uten isolasjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter nå på et loft uten isolasjon noe som begynner å bli litt kaldt nå som vinteren nærmer seg. 15 grader akkuratt nå! :| I og med at det ikke er isolert + det er gjennomtrekk, ser jeg det som ganske dumt å bare ta opp en ovn. Det er rimelig stort rom og som sagt så går vinden rett igjennom. Lurte derfor på om det er noen som har forslag til hva som kan brukes..? Tenkte litt på strålelampe, men er usikker på hvordan de er å ha inne...

Mvh

bIsk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil fåreslå å bruke noe som er litt lokalt i alle fall. er ikke vits å varme opp hele rommet når det ikke kan holde på varmen.

Det beste er uansett å isolere. Det er ikke usedvanlig vanskelig.

Joda, isolasjon er trolig en god plan, men det blir mye arbeid for en plass hvor kun maskinen står.. Det er i utgangspunktet ikke et bruksloft (mer lagerloft). Det vil bli ganske stor jobb å isolere plassen da taket går over 50kvm.. Det er heller ikke min leilighet (vurdere kjøp hvis pengene strekker til en gang), så det blir litt penger ut vinduet..

Lenke til kommentar

Det er ikkje snakk om at det kan bli kaldt, men det vil bli kaldt, spesielt når vintaren kjem. Kva i alle dagar er poenget med å sitje på eit uisolert loft forresten? Og om det kun står ein PC der inne, finnes det ikkje andre rom som egnar seg betre?

Lenke til kommentar

Det er kun hendene som er et problem egentlig, blir vanskelig å bevege etter hvert :p Og joda, det blir kaldt. Det vet jeg. Grunnen til at jeg sitter det er for å frigjøre plass i resten av leiligheten. Skal jeg ha den nede i selve leiligheten blir det til at jeg må sette senga inntil to av sidene. Det går også litt på utseende, masse ledninger (Kan til en viss grad begrenses) Jeg har også et G25 ratt som tar plass og ikke er spesielt pent å se på..

Lenke til kommentar

Jeg kan legge ved bilde for å gi en litt bedre forståelse av plassen;

27062009066.jpg

Selve maskinen med litt rot bak.

27072009081.jpg

Til høyre. Det er vel en takstople med mellomrom til før du treffer tverrbjelken pulten står mot.

27072009082.jpg

Til venstre, trappen ned. Det er også en pipe rett til høyre for bilde, den er kant i kan med venstre side av pulten.

30082009094.jpg

Dårlig bilde, meen. Står nå hvor jeg sitter normalt sett og ser bakover..

Lenke til kommentar

Så lenge rommet ikkje er oppvarma vil du ikkje klare å halde varmen. I tillegg vil du måtte bruke store mengder straum på å prøve å varme det opp. Rommet vil nok være ein anelse varmare enn utandørs sidan du får varme frå huset under, men når temperaturen kryper ned mot 0 grader vil det ikkje være mogeleg å bruke det rommet til noko som helst, spesielt ikkje PC der du sit i ro heile tida. Du kan pakke deg godt inn, men hendene vil få problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har innsett at oppvarmen vil være bortkasta, det er derfor jeg lurer på om noen har erfaring med stråle-lamper. Blir brukt på flere utesteder, varmer ikke opp plassen, men avgir varme på det som blir truffet. Lurte på om noen kjente til slikt som er laget for innebruk evt hvordan det vil være å bruke inne.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle er nok en infravarmer tingen for den varmer opp det den peker på så en eller 2 strategisk plasserte sånne vil nok funke.

Husker selv når jeg hadde 18mm2 med dårlig isolert loftsrom.

Hadde 3KW med varme der når det blåste som værst.

Var 5+ ved gulvet og 25+ en meter over gulvet.

Men er det vinnstille kan du få varme i rommet, det er når det trekker at du fyrer for kråka.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

27062009066.jpg

27072009081.jpg

Til høyre. Det er vel en takstople med mellomrom til før du treffer tverrbjelken pulten står mot.

27072009082.jpg

Til venstre, trappen ned. Det er også en pipe rett til høyre for bilde, den er kant i kan med venstre side av pulten.

30082009094.jpg

dette er ikke et LOFT, men KRYPloft kalles det. og det er normalt at det ikke er isolert i sperrene opp mot taket, det er kunn isolert mot taket ned. har det akkurat slik hjemme. og jeg regner med det er lufteventiler noen plasser, som regel på gavelvegger. så det beste er vell å kle seg med forakjeledress om vinteren med gode lester, eller så flytter du ned til et rom som er isolert ;)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

27062009066.jpg

27072009081.jpg

27072009082.jpg

30082009094.jpg

dette er ikke et LOFT, men KRYPloft kalles det. og det er normalt at det ikke er isolert i sperrene opp mot taket, det er kunn isolert mot taket ned. har det akkurat slik hjemme. og jeg regner med det er lufteventiler noen plasser, som regel på gavelvegger. så det beste er vell å kle seg med forakjeledress om vinteren med gode lester, eller så flytter du ned til et rom som er isolert ;)

Njaa, jeg trodde kryploft var lavere. Men skal ikke krangle på termologien ;) Største problemet er jo fingrene, de fryster til.. Bruker jeg hansker mister jeg mye av feelingen, men kan gi det et forsøk.

Det jeg tenker på nå er å ha maskinen stående der opp, men bare flytte ned skjerm, mus og tastatur. Tror det vil bli litt mindre kabler. Støyen (selv om den ikke utgjør mye) og varmen vil jeg da beholde oppe på loftet. Hvis jeg får skjermene på veggen trenger jeg i utgangspunktet bare en litt bei hylle til mus og tastatur.. =) Jeg må tenke litt!

Lenke til kommentar
vet ikke om det er sagt, men man sparer sykt på å isolere loft. All varmen som slipper ut der er mange panger spart vist man heller kan holde den inne.

Jeg vet at isolasjon burde vært gjordt. Men som sagt, jeg leier bare leiligheten og det er ikke et oppholds rom. Jeg har en plan for loftet hvis jeg en gang får råd til å kjøpe plassen. Men som sagt, det når jeg leier vil det bli litt penger ut vinduet. Jeg ser nå på alternativer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...