Gå til innhold

Uttale på tysk

€uropa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordet du egentlig spør om er "Dichter" ser det ut til.

Dette uttales hverken med "k"-lyd eller "sj"-lyd, men med en ch-lyd som går litt opp i ganen.

Du kan høre tilsvarende lyd her om du trykker på høyttalerene like ved ordet "Richter"

EDIT: Viktig: Du må trykke på den høyre av de 2 høyttalerne, den venstre gir en "k"-lyd.

http://www.merriam-webster.com/dictionary/richter

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Hvordan uttaler man "Das Land der Dichter und Denker" på tysk? "Dass lant der dikter unt denker"? Dass lant der disjter unt denker"?

En del av svarene i tråden er godt inne på "fasiten" her, men jeg prøver litt til jeg også.

Det er uansett veldig vanskelig å skriftlig kunne forstå/forklare hvordan noe uttales, det beste er å høre det, men jeg gjør et forsøk.

Om vi skal følge norsk rettskriving ville det ha blitt noe sånt som:

"Das lant dea dikjta ont denka." Men dette gjør deg vel ikke altfor klokere. :wee:

Merk:

U-en i "und" uttales som i norsk "ung", ikke som i "under".

Ch blir som "kj" i kjemi (ikke schemi )

R-ene som står i slutten av ord vokaliseres, det vil (meget forenklet) si at de uttales som en slags kort a-lyd. Ikke altfor ulikt slik engelskmenn gjør det, i grunn.

Håper jeg ikke forvirra deg for mye nå. :)

Endret av Thend
Lenke til kommentar
R-ene som står i slutten av ord vokaliseres, det vil (meget forenklet) si at de uttales som en slags kort a-lyd. Ikke altfor ulikt slik engelskmenn gjør det, i grunn.

Jeg har ingen tyskutdannelse utover videregående, men jeg trodde da ikke "denker" uttales som "denka"? Det er da en liten "r" på slutten? Jeg er enig i at det er litt mer "a" lyd på slutten en linken jeg gav til "Richter"-lyden, men "r" er da med?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tyskutdannelse utover videregående, men jeg trodde da ikke "denker" uttales som "denka"? Det er da en liten "r" på slutten? Jeg er enig i at det er litt mer "a" lyd på slutten en linken jeg gav til "Richter"-lyden, men "r" er da med?

Nei. Om du ikke er sveitser eller snakker en eller annen slags bondsk dialekt, vil r-en alltid vokaliseres på slutten av et ord.

Som jeg allerede har sagt, det kan minne om slik engelskmennene snakker. De fleste engelskmenn vil ikke uttale r-en i ordet "father", ikke sant. ;)

Denne wikipedia-artikkelen er kanskje til hjelp.

In most varieties of German, /r/ in the syllable coda is frequently realized as a vowel or a semivowel, [ɐ] or [ɐ̯], especially in the unstressed ending -er and after long vowels: for example sehr [zeːɐ̯], besser [ˈbɛsɐ].
Endret av Thend
Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til å høre Jaglands første tale på tysk i Europarådet!

For han har vel ikke bare tenkt å radbrekke det engelske språket?

(Heyerdahlsk uttale er én ting, manglende ordforråd er et annet ... og mye verre.)

Det burde være et krav at de som er stortingsrepresentanter snakker nogenlunde flytende engelsk. De gjør skam på det norske folk når de snubler seg frem på engelsk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hvorfor er det omtrent lest opp og vedtatt i Norge at ch uttales som kj/sj i på tysk. Eneste stedet jeg har opplevd at de faktisk snakker slik er i byen Hannover. På offisielt tysk uttales ch som når man rensker halsen. En skurrelyd.

Nordmenn har i utgangspunktet en god tysk uttale med unntak av slike småting som nevnt og at tyskerne snakker mye bredere enn oss. De har en mye bredere uttalelse av A enn vi har. Våres A blir nesten nærmere Å...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...