Gå til innhold

Hjelp til stillegående kjøleløsning. Core i7 + Hd4890 i et Lian Li


Chris_lox

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg har bygget meg en ny arbeidsrigg som jeg er storfornøyd med, eneste unntaket er lyden. Skulle gjerne klart å senke lydnivået uten å øke temperaturene nevneverdig.

 

Riggen består av følgende deler:

 

- Intel Core i7 920

- Ati HD4890

- 6 gig OCZ ram

- Mist PSU 1000w

- 3x HDD

- Lian Li v-1010b

 

Vifter og kjøleløsningen per i dag:

 

- 1x 120mm vifte som kjører på lav rpm ut i bakkant.

- 1x 140mm vifte som trekker kaldluft inn i front, nede.

- 2x 120mm vifte på en Noctua CPU kjøler.

- 1x 120mm vifte i PSU som trekker luft inn fra undersiden og spytter varmluft ut bak.

- 1x stock kjøler på skjermkort.

 

Her er et bilde av kabinettet:

14.jpg

 

Min ide til nå er å gjøre følgende:

 

- Snu 140mm viften slik at denne trekker luft ut av kabinettet

- Montere en 120mm vifte i cd-rom brønnene (perforert front) og la denne trekke luft ut

- Montere en Corsair Hydro H50 på cpu og montere radiator på 120mm plassen i bakkant med en vifte på utsiden som dytter luft inn, samt en på innsiden som drar luft gjennom radiatoren

 

Men, så er det et par haker med dette oppsettet som jeg kan forestille meg:

 

- Luften som suges inn blir sugd inn rett i overkant av skjermkortet som produserer mye varm luft

- All luftstrømmen går fra bakenden og ut mot fronten, bortsett fra skjermkortet

 

Jeg trenger derfor litt hjelp med hvilke vifter jeg skal gå for, hvilken type luftstrøm og jeg leter også etter en god kjøper til HD4890.

 

 

 

Så, håpet noen hadde noen gode ideer til hvordan jeg kan kjøle dette oppsettet så stille som mulig! Full vannkjøling er dessverre uaktuelt.

 

Chris :)

Endret av Chris_lox
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du har vel kanskje løst dette nå, men jeg skriver et svar uansett.

 

Det høres ut som om du får resirkulering av varm luft ved at skjermkort + PSU dytter ut varm luft bak, mens du så har vifter som trekker den varme luften inn i kabinettet igjen.

 

Jeg regner med at du vil ha luften inn bak p.g.a. montering av radiator der? Er det mulig å montere radiatoren i front? Har du vurdert å bruke en stor cpu-kjøler med vifte?

 

Jeg har et 4890-kort selv, og det støyer for mye for min smak. Det støyer betraktelig mer enn både 8800GTX, 4870 og også et 4870 X2. Viftestyringen er litt for ivrig, kortet holdes nok litt kaldere enn det som er nødvendig. Kortet er heldigvis ikke i noen av hovedmaskinene mine, så jeg har ikke brydd meg med å skifte kjøler på det.

 

 

Hvis du går på sidene til Zalman, Thermalright o.l. så finner du sikkert noen gpu-kjølere til 4890 som du kan søke opp tester av.

Lenke til kommentar

Svaret mitt her blir å få snudd luftstrømmen din helt.

 

Ta inn kald luft foran, og ut bak. H50 problematikken løser du på følgende måte:

 

Skru radiatoren til kabinettet bak hvor viften din står per i dag, med små skruer fra utsiden. Så fester du 120mm viften på innsiden, og setter denne til å blåse ut bak (og dermed gjennom radiatoren). Resten av viftene dine setter du opp til å trekke inn i front/blåse ut bak prinsippet, som er mest vanlig.

 

PS: Jeg vurderer i tillegg å bruke lange skruer fra utsiden og inn for å feste radiatoren, slik at jeg også får en vifte på utsiden av kabinettet bak, som kan trekke luft ut, med radiatoren i midten. Noctua viftene som kommer med kjøleren kan også brukes på radiatoren (altså samme type vifte). Disse er spesielt formet for å jobbe med høyt mottrykk (tett kjøler eller tett radiator). Enkelte vifter er absolutt ikke laget for dette, og vil ikke gjøre jobben i hele tatt hvis du fester dem mot den tette radiatoren.

 

Selv opplevde jeg 5-6 grader høyeretemperatur på å bytte vifte på radiatoren, selv om jeg gikk opp til en vifte med høyere rpm og i utgangspunktet større luftflyt. Riktig type vifte er like så viktig som rask/kraftig vifte.

 

HD4890 med Vapor-X kjøler lager ikke en lyd. Man kan overklokke ganske kraftig, og allikevel kjøre viften på mellom 30-60%, og der er den "lydløs". Kan ikke sammenlignes med original kjøler. Sjekk om du får tak i en slik kjøler fra noen med Vapor-X kort som kanskje ikke vil ha den lenger eller et ødelagt 4890 Vapor-X kort hvor kjøleren ikke er skadet etc. Har selv 2 stk, og disse kortene anbefales. Venter i spenning på HD5870 Vapor-X for tiden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...