Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sub + forsterker til 3000?

badahl91

Anbefalte innlegg

Hei!

Får man en ikke alt for dårlig sub og forsterker til ca. 3000 kr? Jeg er opptatt av at det skal trøkke litt hvis jeg skrur opp volumet, men lydkvalitet er også viktig. Spiller forskjellig musikk. Bilen er en VW Golf 3. Kom med forslag. Jeg har sett litt på noen subber fra dynaBel, er de bra?

Et annet spørsmål: Hvis en sub er på f.eks. 500 W RMS, hvor kraftig forsterker bør den da minst ha? Jeg har ikke så mye erfaring om bilstereo fra før...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et par spørsmål til:

I opplysninger om 2-kanals forsterkere står ofte den brokoplede effekten bare oppgitt ved 4 ohms impedanse, men kan jeg likevel brokople forsterkeren med en sub med bare 2 ohms impedanse?

Jeg har kanskje funnet en passende sub.. LIB-1212 (Link). Er dette noe bra, eller er det bare tull og tøys?

Lenke til kommentar

Du kan se på denne.

Tror den kan være grei.

Du spør hvor mange watt RMS på forsterker til en sub som har 500w RMS.

Det optimale er da 500w RMS. Men som oftest så vil du ikke ha mye mer enn 20-30 Amp ledig på dynamoen, dvs.

20A*12V = 240W ledig

30A*12V = 360W ledig

Men du vil sjelden kjøre anlegget på 100 % uansett.

Så du vil vel egentlig klare deg med 300W RMS.

Linken jeg ga deg vil ha en perfekt forsterker (mono) til en subwoofer i bass-reflekskasse som dunker kraftig.

Passer til det meste av musikk, og med inkludert kabelsett, er jo prisen uslåelig! Du må kjøre 4ohm, dvs. 225W RMS.

Edit: Feil URL.

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
I opplysninger om 2-kanals forsterkere står ofte den brokoplede effekten bare oppgitt ved 4 ohms impedanse, men kan jeg likevel brokople forsterkeren med en sub med bare 2 ohms impedanse?
Nei! Forsterkeren får en for stor belastning som er for nærme kortslutning (0 ohm) i forhold til det den er konstruert for, og det greier den ikke lenge.

Når du brokobler til 4 ohm ser forsterkeren det som 2 x 2ohm, og det greier forsterkeren fint (den er som regel oppgitt til å tåle 2 ohm i stereo). Belaster du brokoblingen med 2 ohm i steden, ser forsterkeren dette som 2 x 1 ohm, og det går altså ikke bra.

Det optimale er da 500w RMS

Tull & Tøys. En forsterker på 1000 watt kan være mer optimalt, likeså en annen forsterker på 100 watt kan være like optimalt. Det er helt andre ting enn høytalerwatt som bestemmer hvilken forsterker man bør ha.

Igjen, Tull & Tøys. Jeg ser du kobler dette til antall watt høyttaleren er oppgitt til, men jeg skal heller vinkle det anderledes nå; antall watt han trenger (om forsterkervalget absolutt må avhenge av dette; det er andre ting som bør avgjøre et forsterkervalg også)avhenger av:

A) Hvor høyt han vil spille

B) Hvilken følsomhet høyttaleren har

C) Hva slags kasse høyttaleren skal stå i

og man kan nesten ta med D) Hvor stor bil han har

Har han en basshøyttaler med en følsomhet på 100dB i en portet kasse i en Polo vil 300 watt holder langt for de fleste. Har han derimot en høyttaler med følsomhet på 80dB montert i en lukket kasse bak i en Suburban, vil 300 watt knapt merkes der fremme. OK, overdriver og forenkler litt her, men dere tar poenget.

Lenke til kommentar
Nei! Forsterkeren får en for stor belastning som er for nærme kortslutning (0 ohm) i forhold til det den er konstruert for, og det greier den ikke lenge.

Når du brokobler til 4 ohm ser forsterkeren det som 2 x 2ohm, og det greier forsterkeren fint (den er som regel oppgitt til å tåle 2 ohm i stereo). Belaster du brokoblingen med 2 ohm i steden, ser forsterkeren dette som 2 x 1 ohm, og det går altså ikke bra.

Det optimale er da 500w RMS

Tull & Tøys. En forsterker på 1000 watt kan være mer optimalt, likeså en annen forsterker på 100 watt kan være like optimalt. Det er helt andre ting enn høytalerwatt som bestemmer hvilken forsterker man bør ha.

Igjen, Tull & Tøys. Jeg ser du kobler dette til antall watt høyttaleren er oppgitt til, men jeg skal heller vinkle det anderledes nå; antall watt han trenger (om forsterkervalget absolutt må avhenge av dette; det er andre ting som bør avgjøre et forsterkervalg også)avhenger av:

A) Hvor høyt han vil spille

B) Hvilken følsomhet høyttaleren har

C) Hva slags kasse høyttaleren skal stå i

og man kan nesten ta med D) Hvor stor bil han har

Har han en basshøyttaler med en følsomhet på 100dB i en portet kasse i en Polo vil 300 watt holder langt for de fleste. Har han derimot en høyttaler med følsomhet på 80dB montert i en lukket kasse bak i en Suburban, vil 300 watt knapt merkes der fremme. OK, overdriver og forenkler litt her, men dere tar poenget.

Jeg mente jo i forhold til det han trenger. Jeg ga ikke et fasitsvar, men svar på et anlegg som vile dure nok i hans Golf.

Lenke til kommentar
Det står mellom JBL-pakken eller en annen forsterker + sub. Er det noen som har forslag til bare sub til ca 1500 kr (eller mindre, hvis det er en bra sub)?

Husk at det raskt blir kostbart (og en del arbeid) for å lage ei skikkelig kasse, som faktisk ser litt nice ut.

Jeg var heldig å få ei bandpass kasse til 1300,- når den lå på 2500,-. Kanskje du kan være heldig, og klarer å komme over en lignende deal. Var vel 3 stk de hadde da. Bandpass er bra til rock etc. gir veldig fast bass.

UTROLIG bra lyd på denne. 1200W peak, 300W RMS. Kjører forsterker som kan gi opptil 500W RMS. Måtte faktisk dempe lyden på denne. UTROLIG til during!

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar

Har også sett en del på den JBL pakken fra Bilradiospesialisten, men lurer på om det er noen andre bra plasser for kjøp av bilstereo? Tenker på å montere en sub som spiller bra i bilen men vil se litt runt før jeg bestemmer meg.

Altså; Hvor handler dere bilstereo?

Lenke til kommentar

JBL er et godt merke, og vil nok gi deg effekten du vil ha i forhold til pris. Det er selvfølgelig mange merker og dyrere klasser som spiller bedre, men da må du nok opp i pris.

Jeg har meget gode erfaringer med JBL sine subs. Bilradiospesialisten er det bare å kjøpe fra, de er seriøse, og har lave priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...