Allegaten Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg kjøpte i 1991 et objektiv: 100 mm makro 2,8. Det er meget brukt og jeg er svært fornøyd. Men jeg lurer på, om kvaliteten på et 18 år gammelt objektiv er like bra som et nytt? Jeg har nemlig hørt, at det optiske var av bedre kvalitet før, enn det er nå - er det riktig? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg kjøpte i 1991 et objektiv: 100 mm makro 2,8. Det er meget brukt og jeg er svært fornøyd.Men jeg lurer på, om kvaliteten på et 18 år gammelt objektiv er like bra som et nytt? Jeg har nemlig hørt, at det optiske var av bedre kvalitet før, enn det er nå - er det riktig? Hvilket fabrikat er dette? Det enkleste svaret er at det kommer an på. Hvis den optiske konstruksjonen er lik så er gjerne kvaliteten den samme (hvis linsene er ubeskadiget), men nye objektiver kan ha bedre coating, eller coating på bakre element som er bedre tilpasset digitale kameraer. Men det er ikke alltid dette utgjør noen særlig forskjell. Er den optiske konstruksjonen endret, kan det nye være bedre eller dårligere alt etter som. Det avhenger ofte av hva som er den primære bruken for den enkelte. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Fjernet et innlegg pga trolling. Lenke til kommentar
Allegaten Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Det er Canon 100 mm makro 2,8 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Det er Canon 100 mm makro 2,8Den nye varianten av denne er veldig god, men den gamle er ikke dårlig den heller. De er ikke helt like i optisk konstruksjon, og den gamle vil nok være mer tungsolgt i dagens marked, men vil fremdeles være et utmerket objektiv. Dersom du tar mye makrobilder kan det jo være noe å vurdere å kjøpe den nye, evt. den helt nye 100mm L-makroen, men du vil få mest igjen for det mekaniske og at det er mindre slark etc. Alt i alt er det lite trolig at du vil se så mye forskjell på bildene... Lenke til kommentar
Allegaten Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Takk for svar. Objektivet er som nytt, til tross for mye bruk gjennom 18 år. Ingen slark eller slitasje som jeg kan merke. Alt ved objektivet er som nytt. Men så behandler jeg utstyet mitt meget pent. Har ikke tenkt å selge heller. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Takk for svar. Objektivet er som nytt, til tross for mye bruk gjennom 18 år. Ingen slark eller slitasje som jeg kan merke. Alt ved objektivet er som nytt. Men så behandler jeg utstyet mitt meget pent. Har ikke tenkt å selge heller.Da ser jeg ingen grunn til å gjøre annet enn å fortsette å ta bilder med det, og du vil ha mye glede av det i mange år fremover også. Det vil gjøre en god jobb også på digitale speilreflekser (om du ikke har det allerede), men du må opp på en 5D (evt. MkII) eller 1Ds for å få samme effekt av brennvidden som på filmkameraet. Lenke til kommentar
Allegaten Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Jeg har Canon EOS 40 D. Jeg har ikke behov for endring av brennvidde eller noe slikt, så det er ikke nødvendig å oppgradere til et mer avansert kamera enn 40 D. Forøvrig fotograferer jeg mest i makro, og har også Canon EF 50 mm makro 2,5 - som jeg har gått over til å bruke mest. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg har Canon EOS 40 D. Jeg har ikke behov for endring av brennvidde eller noe slikt, så det er ikke nødvendig å oppgradere til et mer avansert kamera enn 40 D. Forøvrig fotograferer jeg mest i makro, og har også Canon EF 50 mm makro 2,5 - som jeg har gått over til å bruke mest.Da er du veldig godt rustet. 50 og 100mm på 40D er svært allsidig i makrosammenheng... Lenke til kommentar
Allegaten Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Takk for svar og hyggelig korrespondanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå