kaaasen Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg har en Belkin router, og den fungerer flott å dele internett og nettverket på. Det eneste jeg har problem med, er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal åpne portene på den. Er det noen som vær så snill kan hjelpe meg?!!! Jeg skjønner ikke HVOR jeg skal åpne portene når jeg er inne i setup'en av router'n, og jeg vet heller ikke hva slags verdier jeg skal putte inn der. Er det noen som har en walkthrough til meg? Dette gjelder en BELKIN oruter. Har ikke funnet løsningen ved å se på walkthrouhs/guider til andre routere. Mvh Kim André Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Vet ikke hvilken Belkin-router du har, men har vært borti Belkin en gang i forbindelse med Telenor ADSL. Inne i menyen er det vel noe som heter Virtual Server e.l. Her skal du sette opp hvilke porter du vil åpne og til hvilken IP du vil forwarde de portene du åpner. Hvis du har en pc på nettverket med IP: 192.168.2.2 og vil ha en ftp-server på port 21 så skal du åpne/forwarde port 20-21 til 192.168.2.2 Har du feks. web-server (port 80) på en pc med IP: 192.168.2.3 så skal du forwarde port 80 til 192.168.2.3 Må også sette inn hvilken protokoll serveren du setter opp bruker.... F.eks. TCP, UDP, osv. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Okay, det høres jo greit ut, men det som er det største problemet her er at filsending på mIRC / MSN osv ikke fungerer. Hva er det jeg skal åpne da? Noen som vet det? Takk for svar forresten JarleW Kanskje du kan svare meg på dette spørsmålet også? Routern er en Belkin Router 4-port et-eller-annet. Ikke trådløs eller noe slikt fancy ting. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Er det slik å forstå at den IP'n du nevnte er den maskinen som skal få tilgang til tjenestem? Regner med det. Nå skal jeg jammenmeg prøve det ut. Kan du også si forskjellen på TCP og UDP også? Her står jeg fast!! (Beklager det store bildet) Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg er desperat!!! Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Ok Privat Port : Her skriver du port-nummeret til f.eks. webserveren : 80 Public Port : Her kan du skrive det samme som under Private Port. Normalt så har du Private og Public satt til det samme, men ved spesielle situasjoner så kan du f.eks : Du har en webserver på port 80 Du har en annen på Port 8080 Du setter Public port til 80 og Private port til 8080 Nå har du routet trafikk på port 80 over på port 8080 uten at besøkende merker noe forskjell (hvis innholdet på webserver på port 80 er annerledes enn på port 8080 så merker det det seff. ). Forskjellen på TCP og UDP er litt for knotete å komme inn på her (søk på google.com eller søk her på forumet så vil du se at det er spurt om dette før) Det er ikke så viktig for deg å vite forskjellen, bare du vet hva din server/tjeneste krever.. På denne siden vil du finne endel porter/protokoller for mange kjente programmer/spill/tjenester.... også MSN, mIRC osv er omtalt der..... "Er det slik å forstå at den IP'n du nevnte er den maskinen som skal få tilgang til tjenestem? Regner med det. " Ikke bare ha tilgang til tjenesten, men også kjøre tjenesten... som f.eks Ftp-server, web-server, dc-hub osv. Fremgangsmåten er helt lik uavhengig av hva slags server eller applikasjoner/spill det gjelder. Det er bare portene og protokollene som er forskjellige... Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Aaaah! JarleW: jeg ELSKER deg!!! :wink: Men...bare en siste ting. mIRC f.eks krever at 1024 til 5000 skal være åpen hvis jeg forstår riktig. Hvordan skal det gå til å få åpnet såpass mange porter? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Neida... du trenger ikke åpne alle disse. IRC bruker en dynamisk port (= hvilken_som_helst) innenfor det området. så det er bare å åpne noen få. 5 stk f.eks. Du kan også sette opp hvilke porter IRC skal bruke i oppsettet i mIRC slik at den kun bruker de portene du vil/har åpnet for det formålet... Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Vet du hva dette er også? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Aaaah! JarleW: jeg ELSKER deg!!! :wink: Hmm... Er du en pen jente/dame på tja... noen_og_tjue_år så er det helt i orden det. Send bilde !! Selv er jeg nærmere 30, intr. i data. Liker å gå tur i skog og mark, ikke-røyker. Drikker sjelden. Høy, mørk blond og slank. BM 1337 Gleder meg til å høre fra deg ! Vet du hva dette er også? Nei, ikke i farta. Er ikke kjent med konfigurering via web-interface, så jeg må nok melde pass. Han jeg hjalp med Belkin-routern sist snakka jeg med på telefonen så jeg vet ikke helt hvordan det så ut. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Hehe...er nok redd jeg må skuffe deg da altså Mr. Crunch ikkesant. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Ahhh, la ikke merke til det. Filler'n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå