Gå til innhold

Hvilke begrensninger ligger i oem ver på Win7?

hans A

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, men du kan ikke aktivere den automatisk mer enn en gang. De neste gangene må du ringe inn til MS for å aktivere.

100% sikker?

Jeg mener å huske et tilfelle der en XP OEM-installasjon ble så "sprø" at en reinstall så ut som den eneste farbare utvei. Vi snakker altså om eksakt samme hardware som ved første gangs installasjon. Da mener jeg å huske at online-aktiveringen (=det du kaller automatisk aktivering?) fungerte uten å hikke.

Men jeg har også etter det opplevd at det integrerte nettverkskortet i maskinen døde, slik at jeg måtte sette inn et nytt PCI-kort. Og ved første oppstart med nytt NIC slo XP til og proklamerte at "dette var ikke samme PC som sist", så her fikk jeg værsågod gå online til MS og aktivere. Noe som ikke lot seg gjøre, da jeg ikke hadde fått installert NIC-drivere ennå. Måtte da gå omveien om telefonen, lese opp lange tallrekker og notere ned nye, og til slutt knotte dem inn. Deretter har det ikke vært noe mer mas.

Lenke til kommentar
Kan man f.eks bare legge den inn x antall ganger på samme PC?

(Reinstall)

Japp.

Ja, men du kan ikke aktivere den automatisk mer enn en gang. De neste gangene må du ringe inn til MS for å aktivere.

Så lenge du har samme hardware som forigegang du installerte, kan du bruke samme lisens.

Bytter du PC, må du ringe inn og opp gi Prudukt ID'en.

Lenke til kommentar

Både XP og Vista skulle vistnok ha begrensninger på sine OEM-versjoner (har jeg både hørt og lest), men nå har jeg oppgradert både den gamle XP-maskina og Vista maskina uten noen telefonaktivering eller annet tull. (XP Home Norwegian og Vista Home-premium Norwegian)

Alt fungerte via den automatiske aktiveringen slik som ved første installering. Hadde regnet med å måtte ringe MS for å komme med en sleip forklaring for å få aktivert men det slapp jeg :D

XP-maskina fikk byttet absolutt all hardware til nyere type og andre merker mens Vista-maskina fikk byttet alt annet enn en av de gamle hdd'ene.

Begge OS-diskene ble formatert før installering.

Kan jo håpe man er like heldig med Windows 7 :)

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Jeg har Vista Ultimate OEm og har aldri hatt problemer med å installere operativsystemet på samme maskin. På Vista OEM-lisenser ligger begrensningene på bytte av hovedkortet da du skal kunne bytte ut alt av innmat i maskinen utenom hovedkortet. hvis du bytter hovedkort eller skal ha det på en annen maskin må du kjøpe ny lisens. om det er likeledes på Windows 7 vites ikke men jeg regner med det.

Lenke til kommentar
Hvordan er det på oppgraderingspakkene?

Er det komplette pakker der du kan bytte hovedkort som du vil?

Prismessig så bruker de og ligge litt over oem lisensene.

Ja med oppgraderingspakken kan du bytte hovedkort/pc så ofte du vil, men du kan kun ha lisensen på EN pc om gangen. Folk rapporterer at de kan installere på 3 pcer på en gang, men du risikerer å få trøbbel når du begynner å få oppdateringer via Windows Update.

Lenke til kommentar
Med tanke på at oppgrederingspakken koster under

1000 lappen, er det vel bedre å gå for den kontra oem.

Men det du da må huske på er at du må starte installasjonen fra et operativsystem som allerede er installert på pcen din. Og den er kun Vista som du virkelig kan oppgradere, de andre windows versjonene må du uansett slette og installere alt på nytt.

For å få aktivert lisensen din må du derfor enten oppgradere Vista, starte installasjonen fra en annen Windows versjon eller installere Windows 7 to ganger ved å formatere disken.

En OEM lisens krever ikke at du har Windows installert på pcen før installasjonen.

Lenke til kommentar
Vista-oppgraderingspakkene kunne oppgradere "fra seg selv", men det er foreløpig ingen som har fått testet om det samme er tilfelle for Windows 7. (DVD'ene er ikke klare ennå.)

det er vel det største aberet med oppgraderings-dvd'er. litt dumt å måtte installere Xp eller Vista før en kan oppgradere/installere Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...