Gå til innhold

Øvelses kjøring med bil

Joe DiMaggio

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har to enkelt spørsmål jeg trenger svar på.

Spørsmål 1: Hvis noen skal øvelseskjøre med bil, må de ha trafikalt grunn kurs. Hvilene krav stilles til sjåføren som skal være med på øvelseskjøringen.

Spørsmål 2: Er det lov til å ha flere passasjerer med når man øvelseskjører?

Endret av Sveinung
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den som skal være ansvarlig og være sammen med den som øvelseskjører må være over 25 år og ha hatt lappen sammenhengende i minimum 5 år

ellers må man ha alt av utstyr som ekstra innvendig speil og rød L

er ingen regler som forbyr passasjerer under øvelseskjøring men det er generelt ikke anbefalt

Lenke til kommentar

For å øvekjøre må du ha tatt trafikat grunnkurs, være fylt 16 år.

Personen som du skal øvekjøre med må ha hatt lappen i minst 5 år tror jeg..[/font][/size] :thumbup:

Lykke til! :new_woot: :new_woot:

(NB. er ikke 100% sikker på dette, men sist jeg lurte på dette, fikk jeg dette svaret)[/font]

Lenke til kommentar
den som skal være ansvarlig og være sammen med den som øvelseskjører må være over 25 år og ha hatt lappen sammenhengende i minimum 5 år

er ingen regler som forbyr passasjerer under øvelseskjøring men det er generelt ikke anbefalt

Det eneste en trenger, merk i starten, er en rød L(kun for nybegynnere)

Ettersom du blir tryggere i trafikken, kan "L" tas av, dog du trenger heller ikke innvendig speil eller noen annen form for extra utstyr.

Noe som også er feil, er at en ikke trenger å være 25 år eller hatt lappen i sammenhengende 5 år.

Alt kommer ann på førerkortklasse, bror min som er 20 år kan fint øvelseskjøre, ettersom han har(?)(husker ikke) men han har alle klasser iaff :)

Lenke til kommentar
For å kunne øvingskjøre i klasse B må du
  • vere fylt 16 år
  • ha fullført trafikalt grunnkurs
  • ha med anten bevis for fullført trafikalt grunnkurs og legitimasjon, eller førarkort i ein annan klasse

Den som er med deg (ledsager)

• må vere fylt 25 år
  • må ha hatt førerett for bil samanhengande dei siste 5 åra
  • NB! Kan ikkje ta betaling, sjå lengre ned på sida.

Bilen må

• vere merka bak med ein godt synleg raud L på kvit bakgrunn (sjå til venstre nedst på sida)
  • ha ekstra spegel for den som er med deg
  • tilhøyre klasse B (tillaten totalvekt ikkje over 3500 kg)

Øvingsområdet:

• Må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa
  • Unngå øving i tett trafikk og høg fart før du er god nok til å følgje trafikkrytmen
  • Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet

Hentet herfra: www.vegvesen.no - Øvingskjøring i klasse B og BE.

Informasjon om trafikalt grunnkurs finner du her: Trinn 1 - Trafikalt grunnkurs

Lenke til kommentar

Ettersom du blir tryggere i trafikken, kan "L" tas av, dog du trenger heller ikke innvendig speil eller noen annen form for extra utstyr.

Noe som også er feil, er at en ikke trenger å være 25 år eller hatt lappen i sammenhengende 5 år.

Alt kommer ann på førerkortklasse, bror min som er 20 år kan fint øvelseskjøre, ettersom han har(?)(husker ikke) men han har alle klasser iaff :)

Hvorfor gidder du i det heletatt svara når du absolutt ikke har peiling :p ? Man SKAL ha rød L og speil når man øvelseskjører i klasse B, og ledsager SKAL værra 25 år og hatt lappen sammenhengende i 5 år.

Forøvrig er ikke broren din 20 år å har alle førerkortklasser heller. Er nemlig 21 års-grense på alle former for buss-sertfikat. Han har underforstått heller ikke lov å øvelseskjøre med noen

Lenke til kommentar

Dette var dagens :lol:

Sorry, jeg måtte bare si det. Også lurer jeg litt på hvor i alle dager du har fått dette fra :hmm:

Endret av TheDale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...