Gå til innhold

Kjøleskap til motorbåt


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har en 26 fots båt som har vært innredet slik at kjøleskapet er en trekasse foret med isopor.

Montert på trekassen var en kompressor ikke ulik den man finner i et vanlig kjøleskap, men beregnet på 12 volt.

 

Den ble i dag levert til De Evige Fyllinger.

 

Hva er best å erstatte den med?

 

Hvordan er strømforbruket på sånne kjøleelement som brukes i reisekjøleskap, kontra de gamle med kompressor? Kan de fastmonteres, eller funker de bare i 300 kroners colakjølere med USB?

 

Hva bør jeg ha i båten min, hva koster det, hvordan monteres det osv..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet hvordan man googler, så ikke link til letmegooglethatforyou, det er respektløst.

 

Går du god for alle de linkene som kommer opp på Google?

Ikke?

Jamen så ikke link til dem da.

 

Jeg spør på en båtforum fordi jeg vil ha kompetanse. Å kjøpe fra en bedrift som Google har valgt ut for meg er ikke alltid den beste ideen.

En link skal alltid peke til et spesifikkt produkt, som du har selv, og kan anbefale til andre.

Å google klarer jeg også.

 

 

Tilbake til spørsmålet. Man har de mekaniske systemene som komprimerer gass, man har de elektriske som brukes i USB-kjøleskap, og som kjøler en enkelt colaboks, men finnes det flere teknologier?

 

Burde jeg kjøpe maken til den jeg hadde, altså med motor?

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Isotherm sitt kjøleskap. Tror vi har hatt den typen i alle båtene vi har hatt med kjøleskap, og det er nok så mange. Er veldig fornøyd.

Hvilken prisklasse tenker du?

 

Noe sånn: http://maritim.no/product.aspx?id=13933&am...upkey=002007001 ?

Det har kompressorer, og etter min mening god kvalitet.

Regner med det er samme prinsippet som USB-kjøleskap (dog i større og bedre versjon), med vifte som kjøler, men jeg skal ikke si det sikkert!

 

Håper det hjalp, litt ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg leste om USB-kjøleskapene på Wikipedia, de har ikke mekanikk. Bare en sandwich av metaller som lager kulde på ene siden og varme på andre siden når strøm tilføres. Genialt system, men er det egnet i større skala? Det er såvidt jeg forstod det som brukes i kjølebagger for camping. Kassa i båten min er ikke mye større. Men er de pålitelige? Bruker de mer eller mindre strøm?

 

 

Jeg vet ikkie mye om denslags, og heller ikke hva som er kurrant pris. Men jeg hadde mer sett for meg noe som åpnes fra toppen.

Den gamle båten vår er nemlig innredet slik at kapteinen sitter på kjøleskapet.

Hvis den har en synlig skapdør, byr dette på estetiske utfordringer.

 

Går døren lett opp hvis det er bølger? Irriterende om eggene faller ut under storm...

 

Fint tips. Tror jeg går for den om ikke noe mye bedre dukker opp. Og da må jeg betale det det koster.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...