Gå til innhold

Forslag til utdanning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er eigentleg vanskeleg å gi gode råd til kva du skal bli utan å kjenne deg.

Mitt beste råd vil være å prøve litt forskjellig. Prøv å skaffe deg forskjellige småjobba innanfor forskjellige felt, eventuelt høyr om du kan bli med på jobb med nokon eller få være med i ei bedrift for å sjå kva dei driv med.

Om ikkje anna så kan du i alle fall få luka ut ting du ikkje vil jobbe med, å kanskje finner du noke som er mykje kjekkare en kva du trudde?

Sjølv lurte eg ei periode om eg skulle bli elektrikar, så då når vi hadde arbeidsveke i ungdomskulen så fekk eg prøve meg som det i ei veke. Fant fort ut at det ikkje var noke å satse på for meg. Var ei grei erfaring å få med seg.

Ellers så vil eg seie at sjølv om du helst vil jobbe med praktiske prosjekter så er det ein stor fordel å sattse på dei litt tyngre realfaga no slik at du har alle muligheiter åpne seinare. Er lettare å starte på ei økonomi utdanning eller fagbrev om du har generell studiekompetanse med fordjupning i matte og fysikk en det er å ville bli ingeniør utan å ha generell studiekompetanse eller mange fordjupning i dei rette faga.

Lenke til kommentar

Har sett på hva slags studier de har å tilby, og jeg er fortsatt like usikker. Føler ikke jeg får godt nok inntrykk av hva mange av studiene går ut på og hva slags jobber de kan føre til.

Er det noen fag som man ikke må skrive lange store oppgaver i?

Har sett folk som har jobbet med slike oppgaver og jeg blir fysisk dårlig av å tenke på det.

Når jeg tenker på meg selv og hva jeg liker å drive med, så kommer jeg ikke fram til noe spesielt.

Jeg er ikke en leder-type. Liker bedre at andre forteller meg hva jeg skal gjøre, jeg liker å vite hva jeg skal.

Men jeg vil ha det variert. Ikke sitte med nesa i en bok med masse masse tekst. Jeg liker det praktiske, men

ikke å snekre, mekke eller noe elektriker-lignende greier. Da hadde jeg valgt yrkesfag.

Jeg liker ikke alt for vanskelige utfordringer.

Jeg er som sagt glad i matte og fysikk, men jeg er ikke flink til det. Har praktisk matte nå og ligger på en god 4'er.

Realfagsmatte tar jeg opp igjen hvis jeg finner ut at jeg trenger det.

Jeg greier ikke å løse noen av oppgavene i fysikkboken min uten hjelp. Men etter jeg har fått hjelp, så skjønner jeg det. Må få forklart det en del ganger, og så sitter det som regel.

Geografi hatet jeg. Samfunnsfag likte jeg heller ikke. Ikke norsk heller.

Føler ikke at det er noe som passer perfekt til meg, eller at det er noe som frister veldig mye.

åh.. jeg som trodde jeg var en enkel person..

Lenke til kommentar

Revisjon er ca. like spennende som knekkebrød utgått på dato, synes jeg. Så hvis jeg i utgangspunktet slet med å engasjere meg i noen fagretning ville jeg holdt god avstand. I alle fall når favorittfagene ikke matcher særlig godt.

Dette er selvsagt bare mine preferanser basert på mitt inntrykk. Men jeg har hatt rikelig med anledninger til å danne meg et greit inntrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...