Gå til innhold

Eivind Hellstrøms omelett (kjent fra Hellstrøm rydder opp, episode 3 Mysen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter et bittelite nettsøk fant jeg denne;

 

2 stk purre

3 ss hvetemel

3 dl melk

2 ss smør

4 stk egg

salt

pepper

250 g bacon

smør

 

FREMGANGSMÅTE:

I ovn ved 200° i ca. 30 minutter.

 

Rens og finkutt purren. Visp sammen mel og melk og rør det over varmen til det koker og tykner. Rør inn smør og purre.

Rør en eggepøomme om gangen inn i omelettmassen og smak til med salt og pepper. Vend forsiktig inn eggehvitene. Strø baconet på toppen

Stek omeletten nederst i ovnen til den er fast.

Lenke til kommentar

En oppskrift jeg kjenner til som er enklere, men kan fortsatt gi samme luftige (men ikke like glatte) resultatet er:

 

3 egg

En skvett fløte

salt og pepper

eventuelle ting som du har i omeletten

ost

 

Varm opp pannen

Pisk 3 egg, fløte, salt og pepper lett

Fres det du skal ha i omeletten litt i pannen før du heller over eggene.

Rør litt rundt i pannen mens du såvidt steker omeletten

Dryss over ost

Sett den i ovnen (200-250 grader) til den er ferdig

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Etter et bittelite nettsøk fant jeg denne;

 

2 stk purre

3 ss hvetemel

3 dl melk

2 ss smør

4 stk egg

salt

pepper

250 g bacon

smør

 

FREMGANGSMÅTE:

I ovn ved 200° i ca. 30 minutter.

 

Rens og finkutt purren. Visp sammen mel og melk og rør det over varmen til det koker og tykner. Rør inn smør og purre.

Rør en eggepøomme om gangen inn i omelettmassen og smak til med salt og pepper. Vend forsiktig inn eggehvitene. Strø baconet på toppen

Stek omeletten nederst i ovnen til den er fast.

Bumper denne litt, tror dette er verdens beste omlett. Men 30 min i ovnen høres rart ut og 250g bacon på toppen like rart. Da tror jeg jeg heller ville gått for denne versjonen. Omelett seiler opp som billig studentmat no. 1 for tida. Her kommer en omelett jeg nettop lagde, med godt resultat:

 

Omelett med paprika og sjampinjong:

 

1/4 gul paprika

6 små sjampinjonger

2 toppede ts hvetemel

1 dl melk

2 ss smør

3 egg

salt

pepper

50g Jarlsberg

 

 

Sett på stekeovnen på 180 grader.

 

Kutt paprika og sopp og stek det på middels varme, til det blir nokså mørt.

 

Samtidig smelter du smøret i en liten kjele på middels varme, tilsett melk og mel når det er nesten helt smeltet og miks det hele godt med en visp. Når det tjukner tar du kjelen av plata. Så skiller du eggene og har i plommene først, som du visper sammen med det andre. Hvitene visper du først stive og fine for seg selv, før du vender de forsiktig sammen med resten.

 

Når grønnsakene er passe møre, så fordeler du dem fint utover i panna og heller røra over. Du kan godt la omeletten stå på plata litt først, jeg pleier å ha den der 5 min først, strø over jarlsberg og så putte den i ovnen i 5 min til slutt. Med varme og tidspunkter må man bruke litt skjønn, i forhold til ovnen man bruker. Idealet er en fin og luftig omelett, som er gyllen, men ikke brun, under og litt fuktig i midten. Lykke til!

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...