ostenxx Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hei! Kjøpte nytt kabinett fra Suntek i går. Installerte hovedkortet og resten av innholdet i håp om at temperaturen i PC'en(50 grader CPU, 42 grader kabinett) skulle gå ned ett par hakk, men nei. Etter at jeg, i tillegg til viften i strømforsyningen, hadde satt inn en 80mm vifte på full guffe og luftblås inn i kabinettet var temperaturen den samme. Prøvde deretter å snu viften slik at den blåste luft ut. Da gikk temperaturen ned med 17 grader... Jeg vet ikke om dette er logisk i og med at jeg gikk ut i fra at luft ut og inn var den beste kobinasjonen, og ikke bare luft ut. Erfaringer? Hva er den mest effektive måten å kjøle ned PC'en på ved bruk av to kabinettvifte+ strømforsyningsvifta og CPU- kjøleren? Øystein Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Joda, det går nok godt ann det! Den varme lufta fra CPU ot GPU må jo ut av kabinettet for at temperaturen skal synke, så derfor er det nødvendig med vifter som trekker den varme lufta ut av kabinettet. Ang. vifteplasserig, så bør kald luft trekkes inn nede i front av kabinettet. Den varme lufta som er lettere enn kald luft stiger til topps i kabinettet, og må dermed suges ut høyt oppe i kabb. En del luft blir jo sugd ut gjennom PSU, men du trenger nok en vifte til i bakkant som kan trekke varm luft ut. Jeg ville ha plassert en vifte til å suge kald luft inn i kabb og en til å suge ut luft oppe ved PSU. Og CPU kjøleren oppå CPU seff Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 En sannsynlig hypotese: La oss si at viftene drar 50m3 i timen. En vifte som trykker inn 50m3 og en vifte som drar ut 50m3 gir en luftutskiftning på 50m3 i timen. 2 vifter på 50m3 pr time som begge trekker ut gir en luftutskiftning på 100m3 pr time. Dette forutsetter at kabinettet "lekker" nok luft inn, noe som det tydeligvis gjør... Om ikke tallene stemmer, tror jeg likevel det er dette som har skjedd. Lenke til kommentar
Lef Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Erfaringer? Hva er den mest effektive måten å kjøle ned PC'en på ved bruk av to kabinettvifte+ strømforsyningsvifta og CPU- kjøleren? Jeg slet også med høye temperaturer en stund etter at jeg kjøpte nytt kabinett. Løsningen for meg ble å "dremle" på et hull i sidedøra, montere en 120 mm papstvifte (moddet til 7v). Denne blåser luft inn delvis på grafikkort og mest på CPU/northbridge/minnebrikker. Dette er den eneste kabinettvifta jeg har, og temp på hhv cpu/system er på 45/34 grader idle. Løsningen ble ganske stille, og temperaturene mener jeg er meget akseptable, iom at jeg har en AMD XP 2000+ - cpu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå