cyclo Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Intel lovet oss for kort tid siden at Moblin 2.0 skulle ut av beta, nå er den lansert. Les mer Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Kan jeg bruke denne på min gamle bærbare kanskje? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Hva er Moblin? Moblin er et applikasjonslag som kjører oppå en rekke GNU/Linux distroer. Den skal være spesialtilpasset nett-PC-er. Den er fingersentrisk, nettsentrisk og sosiale media-sentrisk. Kan jeg bruke denne på min gamle bærbare kanskje? Lite sannsynlig, da den er tilpasset atom-prosessoren. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det er vel ikke en lukket løsning, eller? Hvis ikke er det jo bare å kompilere det for den arkitekturen du måtte ønske. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 atom er vell x86 kompatibel, så det er ikke der problemet ligger. Problemet er at det bare finnes drivere til atom-chipsetet, så man vil slite med wlan, bluetooth, mv. Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Moblin er vel bare et "skrivebordsmiljø" for linux, så drivere burde ikke være noe problem. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Nope. Den er langt mer enn det. Moblin består av: - En egen kjerne - "Core" som er et API mellom kjerne/hardware og applikasjonslaget - Et applikasjonslag Klarer man å kompilere egen kjerne som prater med "core" skal det nok gå, men jeg antar det ikke er trivielt (ellers hadde vi nok sett Moblin på det som kryper og går av nett-PC-er, i stedet for det snevre utvalget som finnes) Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) 2.0? Øhh, merker jo ikke forskjell fra betaene jeg har testet. Totalt ubrukelig på min AAO 110L iallefall Btw, Moblin er en fork av Fedora tar jeg ikke helt feil. De har moddet kernel og inkludert noe små funksjoner fra GNOME3, that's it. Endret 29. september 2009 av olear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå