Gå til innhold

Universitetet og åpne standarder

Okapi

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt på noen kurs på UiO, og holder nå på med et par oppgaver nå, som skal inn i løpet av de nærmeste ukene. Lærer krever at vi leverer disse i .doc-format. Kan han det, med tanke på regelverk angående bruk av åpne formater i det offentlige? Alt av undervisningsmateriell er også publisert i proprietære Microsoft-formater, noe jeg ikke lenger trodde var tillatt.

Maskiner på campus bruker forøvrig også Windows XP med Office 2003 uten støtte for ODF. Er universitetet også pålagt å tilby ODF på studentmaskiner? Har ikke funnet noe klart svar på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok dessverre faglærer kan kreve dette når det er gitt at nødvendig programvare foreligger på universitetsmaskinene.

Hvis de stiller krav til layout, synes jeg de i det minste kunne lagt ved en mal på oppsett. Det forståelig at de ønsker likt oppsett på innleveringene, samt at det ved bruk av MS Word krever liten kompetanse for å kommentere innholdet.

Forøvrig er det en latterlig dårlig praksis (som også lever i beste velgående i grunn- og vg.skole) med fiendtliggjøring av andre programmer enn MS Word.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noe øye bortsett fra det grisetrente ser umiddelbar forskjell på Times New Roman og Liberation Serif; jeg gjør det iallefall ikke. Vedlagt mal sier forøvrig følgende: Times New Roman, skriftstørrelse 12, dobbel linjeavstand og .doc. Det er snakk om ren tekst, ingen fancy formatering bortsett fra kanskje 14 og bold i overskriften.

Lenke til kommentar

De skriver neppe Times New Roman fordi de er veldig interessert i kaligrafi – bare fordi det garantert har vært noen som har levert inn i Comic Sans MS tidligere ...

Ellers kjente fenomener, dessverre. (Men jeg liker ikke gi fra meg ting som ikke er pdf-filer. Uten at det har så mye med tema å gjøre.)

Lenke til kommentar

Ja, det kan han. Men det hindrer ikke deg i å formulere en liten epost hvor du forklarer at det er helt feil å levere fra seg ferdige dokumenter i et redigeringsformat som .doc er. At det i tillegg er propritært gjør det selvfølgelig ekstra ille. PDF er det best egnede formatet til dette, noe du bør presisere. Du kan også spørre om han har en grunn til å ikke ville ta i mot dette.

Lenke til kommentar

Skal man altså forstå det slik at statlige organisasjoner er pålagt å selv publisere i ODF, samtidig som de kan kreve at dokumenter sendt til dem skal være i et annet, til alt overmål proprietært, format? Det høres meget pussig ut, men dåner vel forsåvidt ikke om det skulle vise seg å være sant.

Lenke til kommentar

Jeg antar at det er denne du refererer til:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/press....html?id=494810

Merk at det kun gjelder publisering av nytt materiale på offentlige nettsider. Jeg kan ikke se hvordan kommunikasjon mellom deg og din lærer, i ene eller andre retning, skal være underlagt det. Men selv om det ikke er lovpålagt er Regjeringens tale klar; åpne standarder er å foretrekke. Det kan du gjerne fortelle din lærer.

Forøvrig har jeg selv tipset en del om denne problematikken, både tilknyttet jobben og skole, og det har stort sett fungert.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Det er den jeg tenker på, ja. Er ikke en eksamensoppgave publisert på universitets nettsider regnet som nytt materiale på et offentlig nettsted? Må innrømme jeg ikke vet nøyaktig hvordan dette lovverket skal tolkes.

Nevnte dette for en lærer i et annet fag etter en forelesning, og svaret jeg fikk var "hæh?" Lite håp der, med andre ord. :p

Lenke til kommentar

På den annen side – om dette er dokumenter de bare skal lese, ikke komme med kommentarer på for videre arbeid etc., er jo pdf det eneste fornuftige. Og de aller fleste forskere får jo artikler distribuert som pdf-filer. Så om du spør pent skal du ikke se bort fra at det går bra.

(Hos oss er det en del som er vant til at det å lage pdf er noe mystisk som kun kan utføres av sekretærer, så de blir voldsomt imponerte når jeg klarer å lage pdf helt selv – tilsynelatende uten sekretærtilgang. :))

Lenke til kommentar

Det gjør meg ingenting at de eventuelt kan redigere dokumentet, det handler ikke om det. Grunnen til at jeg spør er mer ideologisk; jeg mener det er viktig at offentlige institusjoner tar i bruk åpne formater, spesielt når det allerede er vedtatt politisk. Å tvinges til å bruke proprietære formater og programvare når det ikke foreligger noen god grunn til det (den eneste grunnen jeg kan se her er gammel vane, og det er ikke en god grunn) slår meg som ekstremt lite hensiktsmessig. Kommer ikke til å gamble med studieplassen om jeg får beskjed om at de hiver meg ut om de får .odt og Liberation Serif istedenfor .doc og Times New Roman, for å si det sånn, SÅ viktig er det ikke, men jeg vil iallefall forhøre meg om regelverket.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok, som tidligere nevnt, at de stiller sterkt når nødvendig programpakke er tilgjengelig for deg på alle universitetsmaskinene. Dette hadde nok også overstyrt en aktiv lov på området.

Overstyrt en lov på området? Hvis loven hadde sagt at all informasjon skal ut enten som pdf eller odf, så hjelper det ikke at Microsoft Office ligger på pcen. Men loven sier ikke det.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo nevne at i de epostene jeg tipset om denne problematikken i så har jeg nevnt hvordan man kan lage slike PDF'er (virtuell skriver fra cutePDF) eller bruke OpenOffice som har native støtte. Kan også nevne at Foxit er en mye kvikkere leser.

Hadde jeg hatt mailene tilgjengelig så skulle jeg lagt ut en "mal", men det har jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...