Xcited Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Hei. Som tittelen sier, så skal jeg investere i en NAS-server. Jeg har kikket litt rundt men finner ikke helt det jeg vil ha, så vurderer å kjøpe en liten server med linux, eller en riktig NAS-server, som skal dekke mine "behov".. Og lurer på om dere har noen tips til meg.. Spesifikasjoner: * Må ha 4 HDD plasser, og støtte 1TB disker, gjerne 2TB disker * Må ha RAID 5 * Mulighet for å lage flere brukere og sette ulike rettigheter på de delte mappene * Må ha snapshots eller shadow copies type backup * Må ha bittorrent klient på maskinen Ekstra om tilgjengelig: * Hvis den har mulighet for deling av musikk med DAAP, så er det bare bra.. * Gjerne også deling med MTP.. Håper det er noen som har noen gode ideer til meg.. på forhånd takk Endret 28. september 2009 av Xcited Lenke til kommentar
svmo Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Hei! Jeg har brukt Synologi DS 508 nå i over et år. Mine erfaringer er svært gode. Programvaren er svært god og oppdateres stadig med nye funksjoner. Kjører den i RAID5 og har i løpet av det første året byttet til større disker uten å stoppe den. For mer info: Synologi.com Endret 28. september 2009 av svmo Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Tror nok du må ta deg jobben med å skru sammen en server selv. NAS med plass til 4 stk harddisker av denne størrelse koster fort over 4 000 kr eks disker. Men en maskin med følgende hardware skulle holde bra. Kabinett: Cooler Master Elite 334, kr 340,- PSU: Corsair CX 400W, kr 389,- Hovedkort: Asus M4A78-EM, kr 533.-. CPU: AMD Athlon II X2 240, kr 461,- Minne: Crucial DDR2-800 4 GiB sett, kr 500,- (442, 550). Sum: kr 2 223,- Så kjøper du det du vil ha av DVD-spiller/brenner og harddisker i tillegg. For de som eventuelt stusser, prisguiden er feil når det gjelder minnetype for hovedkortet. Asus oppgir vanlig DDR2. Når de gjelder DAAP støtte så er DAAP en proprietær Apple protokoll, og full støtte finnes i realiteten bare hos Apple. Den beste støtten utenom som jeg kjenner til er Firefly Media Server, men det kan finnes andre implementasjoner. Personlig har jeg ikke testet, da iTunes og annet proprietært er noe jeg unngår så langt jeg kan. Firefly fungerer glimrende under Linux, og faktisk på noen dedikerte NAS-system. MTP støttes av flere programmer under f.eks Linux, men den støtten har liten betydning på server, da MTP er typisk klientrelatert. F.eks er musikken lagret på server og man overfører den til mp3-spiller fra en PC med Vista, så er det full MTP-støtte i Vista. De andre kravene vil enkelt kunne tilfredstilles med Linux. Edit: Kabinettet valgt vil kunne ta 10 harddisker, slik at utvidelse fra 4 disker faktisk kan gjøres med å utvide Raidet, eller lage nye Raid Array. Endret 28. september 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg vil anbefale deg å gå for en linux boks. I lengden vil det gi deg mye større frihet enn hva en NAS boks vil gjøre. Kan du bytte til større kabinett osv, legge inn stort sett hva du måtte ønske. Selv har jeg et Yeong Yang Server Cube kabinett med plass til 16 disker. har akkurat nå 12, en OS, en nedlasting og 2 x 5disker raid 5 arrayer. Bruker boksen som streaming til HTPC, webserver, filserver og torrent (anbefaler da rTorrent, så kan du legge inn wTorrent frontend om du trenger. Er jo praktisk da ) Kjører forøvrig kun SW raid, så jeg skal slippe unna en dedikert raidkontroller. Trenger ikke det til en hjemmeserver uansett. Lenke til kommentar
Xcited Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Hmm.. Ser kanskje ut som at det må bli Linux da ja.. For flere ulike bruker-rettigheter på en mappe, så bruker jeg vel Eiciel. Har vært borti den, og ser ut til å fungere lokalt, men fungerer det med SMB? Og hvordan skal jeg få ordnet snapshot backup på Linux? Og hvordan setter jeg opp SW RAID, hvis ingen andre anbefaler sterkt egen RAID kontroller? Nero: Hva bruker du til streaming til HTPC? Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg ville faktisk heller anbefalt deg Freenas.. Bruker den selv og har gode erfaringer med det. Selv trenger jeg ikke DAAP, men den støtter dette. MTP kjenner jeg ikke til, men den kan dele filer gjennom: FTP/NFS/Samba(også kjent som windows share) og uPnP. Siste versjon gir deg både Raid-5 og Raid-6 gjennom ZFS, som etter min mening er MYE lettere å håndtere enn hardware Raid-5. (og jeg har 3 Raid-5 hardware kontrollere..) Har lagt ved et bilde av statusskjermen på den så du kan se selv. Den er liten, lett å jobbe med og ganske rask. Den gir deg også mulighet til å passordsikre mapper delt ut på nettverket, men dette er ikke direkte dokumentert. Hvis du har litt erfaring med å dille med samba sin configfil, så kan du enkelt skrive det inn allikevel. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Software Raid er særdeles enkelt å sette opp på Linux. Mengder av god beskrivelser. Kombinasjonen av LVM og Raid er nok det beste. LVM gjør at man kan ha flere Raid Arrays satt sammen i en stor virtuell disk. Samba shares og spesifiserte brukerrettigheter kan være noe kludresamt. Normalt er eneste utveien å bruke grupper, men ACL har en viss støtte, jf ACL's on Samba. Snapshot backup kan gjøres på svært mange måter, avhengig av hva som skal tas Snapshot av. Rsync er ofte den enkleste løsningen (mange scripts er tilgjengelig), Back In Time er en grei GUI-løsning, men ikke særlig avansert. Faktisk bygger de fleste backupløsningene i Linux enten på tar eller rsync. Rsync er et utrolig verktøy kombinert med cron, som løser det meste når det gjelder backup, synkronisering og snapshot. Personlig bruker jeg ingen spesifikk streaming av media. Monterer bare "share" med musikk, film etc direkte som nettverksdisker på HTPC-en. Fungerer helt kurant så lenge nettverket er bra nok, dvs kabel. Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 nå har jeg ikke så mange brukere i nettverket hos meg, men på freenas trenger jeg bare å gå inn på den enkelte share, og skrive inn i en egen rute: valid users= brukernavn så er det kun den brukeren som har tilgang til mappa.. omg jeg trenger flere så er dette en kommaseparert liste. Vil ikke akkurat påstå at dette er vanskelig.. det samme vil jeg si om ZFS.. med interfacet i Freenas var den forbausende enkelt å bruke.. jeg som ikke har lest noe som helst om hvordan zfs fungerer i detalj, (kun introduserende fra nyhetsartikler) klarte å sette opp den som er avbildet over her. Lenke til kommentar
Xcited Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Takk for alle svar. Har vært til veldig stor hjelp! Kikket på FreeNAS og den ser veldig veldig interessant ut, både bittorrent og DAAP og CIFS/SMB med bruker/passord beskyttet share.. Fant også kjapt en side med hvordan man lagde snapshots som støtter Windows uten ekstra konfigurasjon! (Link) Takk alle sammen! Nå blir det NAS på meg! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 @mrblc: Da vet du ikke forskjellen mellom vanlige *nix brukerrettigheter og ACL. Når du legger inn en ny bruker på sharet, så får han i utgangspunkt samme rettigheter som de andre på sharet (definert av gruppe). Med ACL, så spesifiseres dette langt mer detaljert, slik at bruker A har skrive, lese, utføre etc, bruker B kan bare lese, bruker C kan både skrive og lese men ikke utføre. ACL er en utvidelse til *nix sine vanlige brukerrettigheter. Mulig FreeNas er kompilert med ACL, filsystemet støtter i alle fall ACL. Lenke til kommentar
mrblc Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 @Bolson uh.. huh? jo.. jeg kjenner godt til unix filrettigheter.. jeg bare valgte å holde dette på nivå med webgui til freenas, og der er det lettere å bare definere brukernivåer direkte på share. Lite poeng i å overkomplisere noe for folk som ikke kjenner til ssh (eller ikke ønsker å bruke det) Hvis man skal fingranulere det, så støtter FreeNAS også LDAP, så det er mer en nok av muligheter.. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Med denne koblet til så fikser den raid 5 og kan klare 4 HD til en sum under 2 tusen. http://www.idg.no/pcworld/tester/lagring/e...ticle146500.ece ja jeg vet den er ikke optimal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå