Gå til innhold

ASUS SK8N detaljer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil ikke Athlon64 bruke socket 754?

 

Husker ikke helt tallet (= antall pinner), men det er forskjell på de og Opteron har flere pinner enn Athlon64. Kanskje det blir mulig og kjøre Athlon64 på Opteron-hovedkort, men ikke motsatt

 

Jeg ønsker meg en mellomting av de kortene som nå finnes/ er annonsert. MSI og Tyan har kort ute som er kun server (altså ingen AGP eller annet typisk PC/Workstation-"snacks") og Asus sitt har kun én sokkel. Jeg vil ha 2

Lenke til kommentar
Vil ikke Athlon64 bruke socket 754?

Husker ikke helt tallet (= antall pinner), men det er forskjell på de og Opteron har flere pinner enn Athlon64. Kanskje det blir mulig og kjøre Athlon64 på Opteron-hovedkort, men ikke motsatt

Jepp, Athlon 64 er pin-kompatibel med Opteron og kan kjøre både i socket 754 og 940. Det vil faktisk være opp til hovedkort-produsentene hvilken socket de vil bruke på hovedkortet. Velger de S754, så kan kun Athlon64 brukes. Velger de S940 kan begge brukes.

 

Siden Opteron ikke trenger noe ekstra (bortsett fra to S940-socket'er og noen ledninger i mellom) for å jobbe sammen med en annen Opteron så vil det være fullt mulig å lage lage hovedkort med Nforce3 150 som støtter 2 Opteron'er.

 

Siden minnekontrolleren ligger på CPU'en og ikke på chipsettet så vil det også være fritt frem for hovedkort-produsentene om de vil integrere 1 eller 2 minnekanaler. Velger de 1 og du putter inn en opteron, så vil helt enkelt CPU'en disable den uvirksomme minnekanalen.

 

Altså kan vi (teoretisk sett) komme til å se Nforce3 150 -hovedkort i følgende forskjellige utgaver:

1. Single socket 754, 1 minnekanal

2. Single socket 940, 1 minnekanal

3. Single socket 940, 2 minnekanaler (ASUS SK8N)

4. Dual socket 940, 1 minnekanal (meget usannsynlig)

5. Dual socket 940, 2 minnekanaler

6. Dual socket 940, 3 minnekanaler (meget usannsynlig)

7. Dual socket 940, 4 minnekanaler

 

Jeg drømmer om et hovedkort i ATX-format som støtter 2 Opteron'er, har 4 minnekanaler OG har AGP-port. Da vil jeg kunne bruke samme systemet BÅDE til jobb/tungregning OG spilling/privat bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...