martysama Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 God kveld. Jeg har lenge spurt folk om det er lov for 50cc å kjøre i tunneler, men ingen vet. Er det lovlig? Hilsen Martin :-) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Tunnel er akkurat samme greia som vanlig vei. Kan du kjøre på veien om det ikke hadde vært tak over, så er det lov. Dvs. at skilting tilsier hva som er lov. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Ja, det er ingenting som tilsier at mopeder ikke er tillatt i tuneller! Det er som gxi sier, skiltingen som avgjør. Er det forbudt for moped på veien, og veien tilfeldigvis er i en tunell, er det ikke lov Lenke til kommentar
martysama Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Ok, tusen takk! Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Ok, tusen takk! Jepp, det er fullt lovlig. Men det er også lov til å bruke hodet. Hvis det er for eksempel en lang tunnel med 80-sone, og det finnes en brukbar alternativ omvei, kan man jo vurdere om det er både tryggere for en selv og bedre for den andre trafikken å bruke omveien. Jeg sier ikke at du skal sky tunneler som pesten, bare at man skal ha i bakhodet at man er mer utsatt i trafikken når man putrer av gårde i 45 km/t på moped. Endret 29. september 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 .. og for ALL DEL, sørg for å ha brukbare lys bak og framme. Er alt for mange som putrer rundt på disse mopedene og tror de er så ufattelig synlig selv uten lys, på lik linje med fotgjengere og syklister. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Ser du har fått svar, men vil bare legge til at, det eneste stedet en moped i utgangspunktet ikke har lov å kjøre er på motorvei. De har dog lov å kjøre på veier med 80-sone, noe jeg synes er merkelig. Men ville vel blitt en smule vanskelig å komme seg frem hvis ikke. Ville som A-Jay sier brukt hodet og sunn fornuft, og valgt det mest trafikksikre alternativet om det fins flere. Har sett at blant annet i Bergen, når man kommer fra Danmarksplass mot sentrum vil det være et "moped forbudt" skilt foran avkjørselen til Åsane, siden man uunngåelig kommer inn på motorveien ved å kjøre der. Er avbildet en person på tohjulet motorkjøretøy med vanlig rød pil over på rundt hvitt skilt, med "Gjelder ikke motorsykkel" under. Du kan jo være obs på slike skilt, men dette er det eneste stedet jeg har sett dette skiltet før en motorvei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå