Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville du solgt deg for 2 millioner?

Undersøkelse  

697 stemmer

1. 1. Ville du solgt deg for 2 millioner?

• kvinne - ja
      43
    • kvinne - nei
      9
    • kvinne - vet ikke
      11
    • mann - ja
      538
    • mann - nei
      48
    • mann - vet ikke
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
yvonne2 og Estella!: Hva hvis "premien" er en kur for kreft?

Kommer an på målet antar jeg. Om kjæresten min lå for døden og hadde kreft så ja, da hadde jeg gjort det for å redde min kjære, men kun om kjæresten min ønsket det, hvis han ikke ønsket det så hadde jeg respektert det. Men slike tilfeller er så grusomme å tenke seg, det blir så absurd at jeg ikke kan ta stilling til slikt. Jeg kan ikke ta noen beslutning før jeg faktisk er i den. Kanskje ja, om det kunne redde tusenvis av liv, men ikke for en enkel sum penger, nei.

Det er ikke småpenger, men jeg har prinsipper. Tanken for meg er motbydelig, uansett hvor mye du måtte synes det er teit. Jeg er trofast mot min partner uansett.

Ville du gjort det hvis du var singel?

Vet ærlig talt ikke, men antagelig ikke, men da ville jeg ikke hatt en partner å ta hensyn til, da hadde jeg ikke vært i et forhold, og ville ikke vært nødt til å gå på akkord med meg selv i forhold til min partner. Hovedgrunnen til at jeg synes det er ekkelt for min egen del å tenke seg til det nå, er jo fordi jeg sammen med kjæresten min - han er for meg ekslusiv.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Hvis premien hadde vært Kreftkur hadde jeg gjort det hver dag. Egoistisk spør du meg å ikke gjøre det når man vet hvor mange som blir påvirket av det.

Der er jeg egentlig enig.

På den andre siden kan man jo utrette mye godt for verden med to millioner kroner også. Det er jo liksom...mange tusen medlemskap i MSF, det.

Vet ærlig talt ikke, men antagelig ikke, men da ville jeg ikke hatt en partner å ta hensyn til, da hadde jeg ikke vært i et forhold, og ville ikke vært nødt til å gå på akkord med meg selv i forhold til min partner. Hovedgrunnen til at jeg synes det er ekkelt for min egen del å tenke seg til det nå, er jo fordi jeg sammen med kjæresten min - han er for meg ekslusiv.

Men ta utgangspunkt i at du ikke er sammen med noen da. Du er fri som fuglen. Ingen å ta hensyn til.

Ville du gjort det da?

Lenke til kommentar
2mill blekner i sammenligning.

Klart det gjør, men man må jo ta utgangspunkt i at det er snakk om to millioner, i og med at det er det som er spørsmålet i tråden.

Hvis ikke, kan vi jo bare si at du redder alle fra fattigdom, sult og krig, gjør at alle finner kjærlighet og lykke for resten av livet, redder klimaet og skaper perfekt harmoni mellom mennesker, natur og dyr, hvis du ligger med en person.

Verdt det? I'd say.

Lenke til kommentar

Men ta utgangspunkt i at du ikke er sammen med noen da. Du er fri som fuglen. Ingen å ta hensyn til.

Ville du gjort det da?

Det har jeg vel allerede svart på - jeg vet ærlig talt ikke. Det virker for meg fremdeles motbydelig, men kanskje det hadde vært mindre motbydelig å tenke seg til det om jeg var singel.

Lenke til kommentar
Det har jeg vel allerede svart på - jeg vet ærlig talt ikke. Det virker for meg fremdeles motbydelig, men kanskje det hadde vært mindre motbydelig å tenke seg til det om jeg var singel.

Hvorfor synes du det virker motbydelig? Tenk om det er verdens skjønneste, snilleste og mest sympatiske mann du må gjøre det med, er det fortsatt en motbydelig tanke?

Lenke til kommentar
2mill blekner i sammenligning.

Klart det gjør, men man må jo ta utgangspunkt i at det er snakk om to millioner, i og med at det er det som er spørsmålet i tråden.

Hvis ikke, kan vi jo bare si at du redder alle fra fattigdom, sult og krig, gjør at alle finner kjærlighet og lykke for resten av livet, redder klimaet og skaper perfekt harmoni mellom mennesker, natur og dyr, hvis du ligger med en person.

Verdt det? I'd say.

Blir det samme som når du sier at man er singel.

Lenke til kommentar

Hvorfor synes du det virker motbydelig? Tenk om det er verdens skjønneste, snilleste og mest sympatiske mann du må gjøre det med, er det fortsatt en motbydelig tanke?

Nei, men jeg hadde da ikke gjort det pga pengene, som er spørsmålet her, tross alt.

Lenke til kommentar
yvonne2 og Estella!: Hva hvis "premien" er en kur for kreft?

Kommer an på målet antar jeg. Om kjæresten min lå for døden og hadde kreft så ja, da hadde jeg gjort det for å redde min kjære, men kun om kjæresten min ønsket det, hvis han ikke ønsket det så hadde jeg respektert det. Men slike tilfeller er så grusomme å tenke seg, det blir så absurd at jeg ikke kan ta stilling til slikt. Jeg kan ikke ta noen beslutning før jeg faktisk er i den. Kanskje ja, om det kunne redde tusenvis av liv, men ikke for en enkel sum penger, nei.

Hæ? Hvis "premien" var en kur mot kreft, så ville du fortsatt bare gjort det, hvis det gjaldt kjæresten din? Hva med alle de millioner av andre du kunne ha reddet?

Jeg hadde gjort det, selv om det hadde ødelagt forholdet, uansett hvem jeg var sammen med. Hvis det står mellom å bevare forholdet, og å redde så mange millioner, alt fra barn som får kreft, til å gi eldre flere år ekstra, samt enorme sparinger innen medisin etc., så hadde jeg selvsagt gått for "premien". Og alt annet synes jeg er grusomt egoistisk.

Lenke til kommentar

Kommer litt av på fyren, men ikke veldig mye. Siden dillemmaet i åpningsposten stilte krav til hygene ol. er det ikke det jeg tenker på, men hvordan han oppfører seg. Hvis han hadde gitt faen i meg og mine grenser og behandlet meg som en eller annen hore, så hadde jeg ikke gjort det. Han måtte ha behandlet meg bra, evt. holdt kjeft og blitt fort ferdig.

Lenke til kommentar

Så også du har altså en pris. For en overraskelse.

Ikke nødvendigvis, men om man kan redde 100 millioner mennesker eller barn eller hva det nå skulle være, så hadde jeg nok ofret meg. Jeg gjør det ikke for pengenes skyld, men fordi jeg kunne ha gjort noe for menneskeheten.

Så nei, jeg vil ikke si at jeg har en pris, jeg ville aldri gjort det for pengenes skyld.

Du har nettopp innrømmet at du har en pris. Din pris er å "redde 100 millioner mennesker eller barn eller hva det nå skulle være" (jeg likte spesielt den siste biten).

Mao, da er vi tilbake ved starten -- du ville ha solgt deg, bare ikke for nettopp 2MNOK. Hvilket essensielt beviser poenget mitt (vi har alle en pris). For ordens skyld, jeg prøver ikke å henge nettopp deg ut; jeg ville også ha solgt meg. Den nøyaktige prisen på meg vet jeg ikke ennå, men under de rette omstendighetene ville du, jeg, alle andre kaste vekk sin prippenhet, moral, følelsen av egenverdi og spasert over lik for å oppnå et mål. Den eneste forskjellen er den spesifikke definisjonen av "pris" og "rette omstendigheter".

Det er eksempelvis kun et fåtall mennesker hvis liv betyr noe for meg. Jeg ville ha ofret *alle* andre for 2MNOK (og definitivt så hvis jeg kunne slippe unna med det). Du ville ha ofret mitt liv på et øyeblikk (og for langt mindre enn 2MNOK), dersom det kunne redde livet til de du bryr deg om, eller vesentlig forbedre dine livsvilkår.

Før moralen blir dratt ut igjen som et skjold -- gitt at du hadde et akutt behov for en organtransplantasjon og kunne snike deg inn i køen på ventelisten mot sex, 2MNOK, eller andre materielle og lett målbare goder, vil du virkelig påstå at du ikke ville ha benyttet deg av muligheten til å snike i køen, siden det essensielt står om livet ditt? Jeg ville helt klart ha gjort det. Iallfall for sex. Antageligvis også for 2MNOK (som jeg ville måttet ha skaffet på ulovlige vis), da jeg ikke greier å undertrykke overlevesesinstinktet mitt. Og hvis noen ville ha betalt meg det nødvendige beløpet for å få dekket de rette byggeklossene mot seksuelle tjenester? Det er ikke engang et dilemma.

Så var det disse 2MNOK. Penger er drivkraften i dagens samfunn. Selv i et så (naturligvis selverklært) egalitært samfunn som det norske. Jeg vet naturligvis ikke hvem du er og hva du tjener, men 2MNOK representerer et seriøst stort beløp for meg og for alle med gjennomsnittlig industriarbeiderinntekt (må bare like den formuleringen). Dette beløpet representerer for mange en løsning på en god del problemer. Jeg ser ikke helt hvorfor det å selge seg for å vaske doer til minstelønn på McDonalds tilføyer en en større følelse av egenverdi enn en halvtimes innsats mellom lakene for et langt større beløp. På ungdomsskolen min hadde vi innføring i økonomi; og det aller første budskapet som læreren formidlet var at faget eksisterer pga. ressursenes knapphet. Vi alle uten unntak har minst en ressurs som er knapp (uansett hvor rik eller fattig man måtte være) -- tiden. Et kjapt googlesøk avslører at minstelønnen ligger på ca 80NOK/time. 2MNOK med denne lønnen er 25'000 arbeidstimer. Er du klar over hva dette er? Det er ca. 14 arbeids*år*. Fjorten *år*. Satt i mot en, hva, halvtime med sex? For Celina Middlefart ville prisen ha vært antageligvis høyere. Ikke fordi at hun er et bedre ligg, men fordi at hennes egen vurdering av henne selv gitt hennes muligheter er det. Det kan hende at prinsippene dine også er verdt noe. Men det er et endelig beløp i enhver konkret livssituasjon. Er du frisk, har taket over hodet og fast inntekt, ville antageligvis prisen vært høyere enn dersom du balanserer på kanten av et økonomisk stup. Men denne prisen er endelig. For oss alle.

Vi har alle en pris. For noen er dette dog en ubekvemt erkjennelse og det er da parolene om at menneskeliv er uvurderlig og at moralen ikke kan tilsidesettes kommer til synet... uten at det egentlig har forankring i virkeligheten.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...