Gå til innhold

Kunne trengt noe å lese på - anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg leste en del da jeg var yngre (5-6 klasse), men har blitt lite i det siste. Jeg kunne i grunnen tenke meg å lese noe igjen, men jeg aner ikke hva. Det jeg har lest tidligere har stort sett vært Harry Potter og diverse "barnekrim" (Hardyguttene, Betongrosene) + litt anna. Jeg tror jeg vil lese fantasy eller krim, men hvis noen har noe anna å anbefale så er det bare å spytte ut. Har tenkt på Ringenes Herre og DaVinci-koden. Vurderer også å lese på engelsk, for å bedre engelsken min og score noen poeng hos engelsklæreren. Jeg går 1. vgs om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Julian Barnes' "A History of the World in 10 1/2 Chapters" var for meg en ren nytelse. Det er på mange måter en novellesamling som spenner over noen tusen år i tid. Den første novellen fortelles av en skapning som var blindpassasjer på Noas ark - han fikk ikke slippe ombord fordi han levde av å grave ganger i treverk og spise det ... Men vi får her vite hva som egentlig skjedde ombord på arken ... De andre novellene er like crazy/morsomme. (Link til Amazon.co.uk.)

edit: Kom på en til:

Evolution Man, Or, How I Ate My Father.

Om steinalderfolkets strevsomme liv og en manns ustanselige driv etter å få litt fortgang i evolusjonen ... (Og selvsagt en onkel Vanja som rister på hodet og mener at det var mye bedre da de holdt til oppe i trærne ...) Hysterisk morsom.

Fritt etter hukommelsen:

"Jeg vet nok hva du pønsker på! Jeg leser deg som en åpen ... som en åpen ... et-eller-annet!"

(Konseptet "bok" måtte vel la vente på seg en god stund til ...)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Om du vurderer DaVinci-koden kan du jo prøve disse:

Engler og demoner (forgjengeren til DaVinci-koden)

DaVinci-koden

The Lost Symbol (tredje bok i serien, ikke utgitt på norsk så vidt jeg vet)

Jakten på Atlantis av Andrew ett-eller-annet

Rule of four (fattern gav opp da språket var for vanskelig for ham. Hihi.=

The Historian av Elizabeth ett-eller-annet

The last templar

Sirkelens ende

Paktens voktere

Lucifer's evangelium (alle tre er skrevet av Tom Egeland og minner om DaVinci-koden)

Åndebrettet av Tom Egeland. Er mer vanlig krim, men har noen overnaturlige biter. Meget bra.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...