nufc Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Jeg kjører: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, MSI X58 Pro-E, Socket-1366 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 (6x2gb) Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 XFX GeForce 9600GT 600M 512MB PhysX CUDA Jeg får kun opp 8GB minne av de 12 som er installert.. I CPU-Z ser jeg alle 12, men i POST oppstarten får jeg kun 8GB samme i Windows 7 Ultimate 64-bit. Har prøvd å stille Dram Volt til 1,64V uten at det hjalp. Har også flashet BIOS slik at jeg har den nyeste.. Noen som kan gi meg et hint om hva det kan være? Mvh Rikard Endret 27. september 2009 av nufc Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hvordan står brikkene dine forresten? Lenke til kommentar
564215 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Brikkene er ikke helt like. Brikkene må stå i rekkefølge 1-2-3-1-2-3 i minneslottene. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 På meg virker det som årsaken kan være begrensning i minnehåndteringen, dvs. "only one dimm per channel" issuet vi kjenner fra diverse chipset. Er i allefall det jeg tolker ut av diverse memory-QVL oversikter jeg har sett * 1066MHz og 1333MHZ = 6 brikker OK * 1600MHZ og raskere = 3 brikker Du nevner ikke hvilken hastighet du kjører dine 6 x 2GB brikker med, men prøv evt. på 1066 eller 1333 Lenke til kommentar
nufc Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 På meg virker det som årsaken kan være begrensning i minnehåndteringen, dvs. "only one dimm per channel" issuet vi kjenner fra diverse chipset. Er i allefall det jeg tolker ut av diverse memory-QVL oversikter jeg har sett * 1066MHz og 1333MHZ = 6 brikker OK * 1600MHZ og raskere = 3 brikker Du nevner ikke hvilken hastighet du kjører dine 6 x 2GB brikker med, men prøv evt. på 1066 eller 1333 De sto på 1600, satt dem ned til 1066 og 1333 uten hell. Men jeg oppdaget noe. i POST står det dual memory når den teller opp.. Hvordan står brikkene dine forresten? 6 slotter, to sett. (DIMM_a1 a0, b1 b0, c1 c0) Alle brikkene er identiske. Brikkene er ikke helt like. Brikkene må stå i rekkefølge 1-2-3-1-2-3 i minneslottene. Kan ikke se jeg ser noen nummerering på det sette med 3x2gb jeg kjøpte ekstra. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Dual channel? Hmmm da har du bare 4 slots som funker... Dårlig kontakt slik som enkelte ASUS hovedkort hadde på 775 plattformen? Lenke til kommentar
nufc Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Dual channel? Hmmm da har du bare 4 slots som funker... Dårlig kontakt slik som enkelte ASUS hovedkort hadde på 775 plattformen? Hvis så er tilfelle, hvordan kan jeg se alle 12GB i CPU-Z? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Virker som memory controlleren til i7 har sine særegenheter. Og dette med ufullstendig detektering av fullt populert memory system ikke kun er hovedkort produsent avhengig. Fant noe info om noen "tricks" å benytte fra en som holdt på med et X58 DFI kort. Kanskje prøve på dette vil hjelpe deg. Memory tip #6: Incorrect detection of total memory available: Are your 6GB or 3GB kits being detected as 1GB, 2GB, 4GB in bios/memtest86+ etc when you first install them or when you start to overclock ? This could happen for various reasons other than you having a faulty memory module or two. The reason could be due to non-optimal VDIMM/CPU VTT balance as mentioned in previous memory tip. Specific example by what I mean: If I have a 3x2GB DDR3 Tri channel kit of memory rated for DDR3-1600 at 1.65v. If I left CPU VTT at default the board sets say 1.2v CPU VTT, that means there's a 0.45v difference between CPU VTT and VDIMM. With this config say only 4GB is detected. I proceed to bump CPU VTT to 1.3v where there is a 0.35v difference. Reboot system and guess what 6GB is detected. So okay this particular Core i7 + 6GB DDR3-1600 kit liked a difference of 0.35v. Now say you push BCLK and Memory clocker higher, this will need more CPU VTT volts for QPI frequency and more VDIMM for memory clocks and Uncore frequency to maintain stability. You may find pushing just VDIMM from 1.65v to 1.75v resulted again in only 4GB detected - well that could be due to CPU VTT - VDIMM difference being pushed out of it's optimal range at 1.75-1.3 = 0.45v difference. So you raise CPU VTT from 1.3v to 1.4v to maintain a 0.35v optimal difference and you may find you have more stability and 6GB is now detected properly. Now the problem is every Core i7 memory controller will have a different optimal CPU VTT/VDIMM relationship with every type of memory out there - even down to individual module's PCB design (just my theory). Even same brand/model memory may differ in what it's optimal CPU VTT/VDIMM difference is ranging between 0.01v to 0.50v (max safe difference). To complicate things, what is set in bios volts does not necessarily equal exact same real volts if you use a multimeter to measure CPU VTT and VDIMM. So 1.2v CPU VTT set in bios could be 1.16v or 1.23v real. And under load CPU VTT could either droop or rise slightly i.e. +/- 0.01-0.02v. This isn't the only reason for mis-detection of memory size, it could be one memory slot/channel is faulty as well or one memory module in tri channel kit is faulty. ( http://i4memory.com/f80/dfi-lanparty-ut-x5...on-guide-12855/ ) Lenke til kommentar
nufc Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Jeg skal sjekke dette når jeg kommer hjem.. Takker for alle tips så langt! Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 QPI Voltage i din bios, er det samme som CPU VTT i guiden, så prøv å juster den opp, max 1.35 volt mener jeg å ha lest et sted. Prøv 1.25 først, og juster opp hvis det ikke nytter. Lenke til kommentar
nufc Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Jeg satte ned DRAM Voltage og jeg fikk 12gb i POST. SÅ gikk jeg inn å endret på dette for å finne den optimale mot 1,5 som er default. Da ble det bare 8gb.. SÅ skulle jeg stille tilbake, og dum som jeg var så skrev jeg ikke ned instillingne som fungerte å er nå tilbake til utgangspunktet. Har gått igjennom hele serien. Kan det også ha en påvirkining om jeg kjører 1066MHz eller 1333MHZ. Skulle så gjerne ha sett en matrise hvor dette er testet og de optimale settingene er beskrevet. Blir gal av å boote opp og ned fra post til BIOS. Hjalp lite å stille på QPI Voltage... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Ser rambrikkene dine har den såkallte "Intel’s Extreme Memory Profiles XMP" Kan det være at du må disable denne egenskapen i Bios? (i tillegg til å justere det som Syar beskrev) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hint ! Du kan finjustere DDR VREF pr kanal på kortet ditt også ser det ut som. Channel C du tydligvis har problemer med. Channel A/B/C . Lenke til kommentar
nufc Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Hint ! Du kan finjustere DDR VREF pr kanal på kortet ditt også ser det ut som. Channel C du tydligvis har problemer med.Channel A/B/C . Har du noen formeninger om hvilke verdier som skal settes inn der da? Lenke til kommentar
arneodin Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Edit nvm Endret 4. oktober 2009 av arneodin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå