Gå til innhold

Opera eller IE?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Opera har jo også den glimrede zoom-muligheten (+ for zoom inn, - for zoom ut, og * for vanlig visning.) fra numpad.

Ja, Microsoft sliter med å forstå hvordan de skal få til den funksjonen der stakkars...

IE er best på kompabilitet, standarder eller ei, men Opera har mange flere funksjoner, en nettleser for mer avanserte brukere. Det er dessverre ikke det enkleste å lære å gjøre noe på nytt, derfor er det ikke så mange utenom "datakyndige" som går fra IE til Opera. All funksjonaliteten krever nemlig endel tid og sette seg i. Jeg har selv brukt masse tid på å lære funksjoner og tweaking og dilldall.

Jeg har en følelse av at Opera kunne hatt større suksess med å oppnå "vanlig-mann-eller-kvinne-segmentet" dersom de ble bedre på å formidle funksjonene og tilgjengeliggjøre funksjonene sine. Per i dag har de holdt seg til (forøvrig greie) tradisjonelle hjelpedokumenter. Funksjonaliteten kan bedre formidles ved visualisering, jeg merker jo selv at jeg havner i trøbbel når jeg skal forklare f.eks "tabbed browing" med høyre musknapp og scrollehjul til andre.

Hva jeg liker best i Opera tror jeg jeg har skrevet i mange tråder før, men det kan være verdt å nevne at jeg ikke er helt fornøyd med 7-serien. Ikke bare har den et mindre rent og enkelt grensesnitt og en mer rotete måte å laste ned sidene på, men også endel bugs som irriterer. "Dessverre" har den noen finfine funksjoner som 6-serien ikke kan by på, så foreløpig bytter jeg litt på de.

Lenke til kommentar
Stappfull av nødvendige og smarte funksjoner :grumpy:

tydeligvis ikke "nødvendige" og "smarte" nok til å trollbinde meg. jeg liker en browser kjapp og problemfri, uten ti milliarder funksjoner som man aldri, aldri får bruk for. IE er nettopp dette..

Uenig, men du peker på noe av kjernen. La oss ta mobiler og sms som et eksempel på dette fenomenet. "Skrive meldinger manuelt på en telefon? Hva er vitsen med det da?" sa folk for noen år siden. Nå virker det som veldig mange har blitt avhengige av denne måten å kommunisere på. Nå synes ikke jeg sms er noe sånn voldsomt effektivt, men det var heller ikke poenget her.

Poenget er at vi gjerne ikke ser verdien av nye og ukjente ting før vi har brukt de pg lært å sette pris på de. Du sier "milliarder funksjoner" og det pirker borti det jeg sa i forrige innlegg. Funksjonene er for bortgjemt, for nedgravd, dolk må bruke for mye energi på å sette seg inn i de. Her har Opera en utfordring.

Men tvil ikke, det går bare en vei, mot flere og mer effektive funksjoner. Ikke fordi folk skal være så utrolig tekniske, men fordi det gjør behandlingen av informasjon lettere, og det er noe vi trenger mer og mer.

At Opera ikke viser alle sider skikkelig er ikke til å komme unna. Jeg kan ikke ha kun Opera på min maskin. Men de gangene jeg går over til IE går alt så mye saktere, mest av alt på grunn av at de sverger til nettleserverdenens dinosaur, back-knappen. Ok, den har sin rettmessige plass på skjermen, fordi de viktigste funksjonene bør visualiseres. Men det er så utrolig mye mer effektivt å bruke musa til å navigere fram og tilbake på (måten Opera cacher sidene på gjør denne fram-og-tilbake-prosessen enda raskere).

Lenke til kommentar
Stappfull av nødvendige og smarte funksjoner :grumpy:

tydeligvis ikke "nødvendige" og "smarte" nok til å trollbinde meg. jeg liker en browser kjapp og problemfri, uten ti milliarder funksjoner som man aldri, aldri får bruk for. IE er nettopp dette..

Word!
Lenke til kommentar

(off topic for å vise hvor dypt webdesignere kan synke, de av dere som ikke bruker IE kan ta en kikk på siden til Postbanken Eiendom og få dere en god latter, så kan dere etterpå sende et lite spørsmålstegn til [email protected] )

Jeg har lagt inn problemet her: http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=206476

Mulig jeg sender dem et standardbrev om det latterlige problemet deres. Håper slike inkompenente M$-hjernevaskede folk blir kastet ut og byttet ut med bedre folk nå som så mange IT-folk mister jobben.

Det fristet også veldig å teste med msie som useragent. Prøvde med konqueror (der kan man pr. url sette opp useragent). Da slapp jeg fint inn. Merkelig nok, så får jeg til både å søke etter og vise info, bilder etc. om eiendommer. Så postbanken, hva er det som er så veldig MSIE-spesifikt?

Det understreker også viktigheten av at ikke ALLE bruke denne MSIE!

Lenke til kommentar
IE er best på kompabilitet, standarder eller ei

NEI! Hadde det vært tilfelle så hadde det da ikke vært noe poeng å peke nese og le av måten IE fungerer på. IE er dårligst i klassen når det gjelder kompatibilitet. Du bør passe på så du ikke blander sammen kompatibilitet (som IE mangler) med det faktum at webdesignere i dag tilpasser sidene slik at de unngår feilene til IE (og dermed gjerne skaper feil i andre browsere). Hadde webkoderne rundt omkring alltid produsert kode som ble 100% validert, så hadde du fått et litt annet syn på hvilke browsere som var kompatible og hvilke som ikke var det.

Det fristet også veldig å teste med msie som useragent.

Siden fungerer utmerket i Firebird med IE som useragent, det gjør browsertesten desto mere latterlig... Jeg sendte en melding (av det snille og seriøse slaget) til Midas Data med spørsmål om det kanskje ikke var greit å ikke ha en slik browsertest som stenger alternativ til IE ute, svaret de ga demonstrerte en sjokkerende inkompetanse. Likevel klarer denne typen firma å holde hodet over vannet...

Lenke til kommentar

Vel, poenget var bare at jeg er lei av å se Opera fanboys skryte av hvor bra Opera viser sidene og si at dersom Opera ikke viser sidene riktig så er det webdesigneren sin feil på grunn av at IE godtar mystiske standarder og sloppy kode. Det er på tide å komme ned på jorda og se litt realistisk på det. Folk kommer ikke til å begynne å kode sidene annerledes. Opera må dessverre tilpasse seg verden og ikke omvendt. Og slett ikke alt Opera ikke klarer å vise skyldes "feil på sidene". Noe har med Opera og dens støtte for javascript for ekesmpel.

Opera er min favorittnettleser og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har skrytt av den, fått kompiser til å emigrer osv. Men rett skal være rett. De som sier at Opera takler nesten alle sider, kan ikke surfe særlig mye. Jeg støter på dette problemet stadig. Vips, jeg hopper inn i IE og åpner siden der (kanskje med en smule irritasjon over å midlertidig gå over til det tungvinte grensesnittet).

3 hovedproblemer med Opera som holder massene vekk:

1. Folk er vant med IE. De møter det overalt. Hvorfor bytte? Jo funksjonalitet. Hvordan selge den bedre funksjonaliteten Opera kan tilby

2. Sider som ikke vises skikkelig i Opera. Forklaringene du kommer med over er vel og bra, bevares, men de holder liksom ikke som unnskyldning når bekjente kommer til meg og sier "det der Opera funker ikke på sidene for meg, jeg holder meg til IE". Folk flest (les: Ikke-tech-folk) bryr seg ikke om standarder og det som ligger bak, de vil se sidene sine og de vil se de raskt og enkelt. (Og de vil ha Operas frekke funksjoner, de bare vet det ikke ennå...).

3. Reklame. Irriterende eller ikke, en smakssak, men folk har vendt seg til reklameløse, gratis nettlesere for mange år siden.

Lenke til kommentar
Vel, poenget var bare at jeg er lei av å se Opera fanboys skryte av hvor bra Opera viser sidene og si at dersom Opera ikke viser sidene riktig så er det webdesigneren sin feil på grunn av at IE godtar mystiske standarder og sloppy kode.

Opera gjør fremdeles en del ting feil, dessverre, så sånn sett er det ikke bare inkompetente webdesignere som har skylden når sider vises rart i Opera. Det er også en av grunnene til at jeg selv holder meg til Firebird. Det vanligste problemet jeg møter skyldes det faktum at jeg helst ikke vil ha Flash installert.

Sjekk siden på validator.w3.org, kommer den greit ut av den testen og likevel vises feil i Opera så er det en feil i Opera. Ved eventuelle feilmeldinger, så er det vel bare å konkludere at webkoder strengt tatt kanskje burde vurdert en annen jobb.

Det er på tide å komme ned på jorda og se litt realistisk på det. Folk kommer ikke til å begynne å kode sidene annerledes.

Jaså? Utviklingen går sin gang, altfor sakte men den går riktig vei. Til og med inkompetente webdesignere ser hvilke enorme fordeler som ligger i å kunne bruke CSS i stedet for gammel tables-basert HTML.

Opera må dessverre tilpasse seg verden og ikke omvendt.

Så det du egentlig sier er at W3 som standardiseringsorgan for internet snarest bør legges ned? At vi heller skal overlate denne prosessen til de mer eller mindre gjennomtenkte ideene til programmerne av IE? At det er bedre med en lukket MS-standard enn en som er helt åpen? Hvor er realismen i det?

Og du mener da ikke for alvor at programmererne av Gecko og Opera skal si at "ok, her har vi standarden, IE6 gjør ting annerledes, la oss kaste standarden i søpla og emulere feilene til IE6 helt og fullt"???

2. Sider som ikke vises skikkelig i Opera. Forklaringene du kommer med over er vel og bra, bevares, men de holder liksom ikke som unnskyldning når bekjente kommer til meg og sier "det der Opera funker ikke på sidene for meg, jeg holder meg til IE". Folk flest (les: Ikke-tech-folk) bryr seg ikke om standarder og det som ligger bak, de vil se sidene sine og de vil se de raskt og enkelt.

Hvorfor har du behov for å komme med unnskyldninger? Uansett er dette ikke helt relevant som poeng i en diskusjon av Opera vs IE. Uansett hvordan man snur og vender på IE så er den i dag en forstokket dinosaur som kun holdes i live av det faktum at den følger med hver bidige pc som selges med Windows. Antall brukere i seg selv gjør ikke IE til en bedre browser enn Opera og Firebird.

Og for å være helt ærlig: i de fleste tilfellene hvor jeg møter sider som kodes spesifikt mot IE, så er som regel veien kort til konkurrerende sider med tilsvarende innhold som vises utmerket.

Lenke til kommentar
Og for å være helt ærlig: i de fleste tilfellene hvor jeg møter sider som kodes spesifikt mot IE, så er som regel veien kort til konkurrerende sider med tilsvarende innhold som vises utmerket.

Ja det er jo MYE enklere enn å bruke en nettleser som viser siden slik den er laget...

Lenke til kommentar
Ja det er jo MYE enklere enn å bruke en nettleser som viser siden slik den er laget...

Ja ikke sant... :)

Poenget er vel noe mer idealistisk og prinsippielt... (i bunn og grunn er det jo prinsipper dette dreier seg om) Framviser websiden en mangel på respekt i forhold til standard, så finner jeg det vanskelig å respektere innhold i retur. Og om mange nok gjør det samme så vil kanskje endel tullinger rundt omkring være nødt til å lage kode som validerer?

Lenke til kommentar

Sier ikke at vi bør legge ned w3c. Jeg er for denslags initiativ. Men så lenge Microsoft ikke vil være med på leken og de har et skremmende monopol på lesing av websider, så er det ikke så mye man kan gjøre. Netscape hadde sjansen engang, men de kastet bort sjansen sin med å gjøre nettleseren sin tregere der IE ble raskere.

Angående unnkyldninger, når du anbefaler et produkt til noen og de ikke blir fornøyd så er det jo bare naturlig å ha noe å si til "sitt forsvar".

Lenke til kommentar
3 hovedproblemer med Opera som holder massene vekk:

1. Folk er vant med IE. De møter det overalt. Hvorfor bytte? Jo funksjonalitet. Hvordan selge den bedre funksjonaliteten Opera kan tilby

2. Sider som ikke vises skikkelig i Opera. Forklaringene du kommer med over er vel og bra, bevares, men de holder liksom ikke som unnskyldning når bekjente kommer til meg og sier "det der Opera funker ikke på sidene for meg, jeg holder meg til IE". Folk flest (les: Ikke-tech-folk) bryr seg ikke om standarder og det som ligger bak, de vil se sidene sine og de vil se de raskt og enkelt. (Og de vil ha Operas frekke funksjoner, de bare vet det ikke ennå...).

3. Reklame. Irriterende eller ikke, en smakssak, men folk har vendt seg til reklameløse, gratis nettlesere for mange år siden.

Derfor er Mozilla evt. Firebird et bedre valg. Mozilla viser korrekt fleste-

parten av de sidene Opera har problemer med. Dessuten er Mozilla gratis

og reklamefri. Når det gjelder sider som sperrer ute andre browsere enn

IE har jeg til dags dato ikke sett en eneste som ikke takles av Mozilla

- når den utgir seg for å være IE 6.0. Denne funksjonaliteten er lett til-

gjengelig hvis man installerer Preferences Toolbar :

http://xulplanet.com/downloads/prefbar

Lenke til kommentar

IE er best på kompabilitet, standarder eller ei,

Det blir å sette heile saka på hovudet.

Det er websidene som er kompatible med IE, ikkje omvendt.

Når det er sagt så har både Opera og Mozilla i enkelte tilfelle valgt å emulere IE sin (feil) oppførsel, rett og slett for å få eit produkt som det går an å surfe med.

Lenke til kommentar
Opera har enten reklame, _eller_ koster penger, _eller_ er crack / warez.

Mozilla er reklamefri og gratis.

En reklame som du omtrent ikke legger merke til!

Og for det siste, skal vi ikke stå i sammen mot MS?

Hvorfor det egentlig?

Jeg er opptatt av hva jeg får, og ikke hvem jeg får det fra. (Så lenge de ikke driver ulovlig)

Microsoft har jo blitt saksøkt felere ganger for monopol.

Egentlig et ganske bra poeng med tanke på at eg bruker WMP9....

Eg ble bare irretert over at du stilte Mozilla så mye høyere enn Opera, enn det egentlig er i virklegheten. Det du sier kan stemme med Opera 6 men absolutt ikke med opera 7! Eg bruker Opera 7 ikke fordi eg hater MS og kapatilismen men rett og slett fordi Opera 7 er bedre(ikke at det skal så mye til :lol: ) Før Opera 7 kom så brukte eg Mozilla.

IE : viser websider

Opera : viser websider, om enn riv ruskende feil til tider. stappfull av unødvendig dilldall.

konklusjon : IE er best

Ja men IE er treg og ustabil. Viss du vil ha en skiggelig browser uten dill dall så skaff deg Phoenix/Firebird! Er det ikke egentlig ganske merkeligt at IE er tregere enn Opera fordi om Opera har flere funksjoner?

Konklusjon bruk det som du liker best som virker/ikke ustabil!

Når det gjelder sider som sperrer ute andre browsere enn IE har jeg til dags dato ikke sett en eneste som ikke takles av Mozilla

- når den utgir seg for å være IE 6.0.

Eg har testet litt på det og funnet ut at når en identifiserer seg som Mozilla i (opera 7) så fungerer siden mye bedre...

Lenke til kommentar

Selve sidevisningen til IE er det ingen av de andre som slår i målinger.

Men Operas funksjoner er såpass tidsbesparende. Dessuten cacher du sidene på en måte som gjør at hvis du går et steg tilbake i historien henter den siden lokalt i stedet for at den lastes på nytt. Sånt merkes godt selv på bredbånd, og det må jo være gull verdt for dem med lav hastighet. Hele den forskjellen med at man får opp siden momentant i stedet for et halvt sekund senere har mye å si når man beveger seg mye i historien, og det gjør vel de fleste.

Angående den reklamen man ikke merker, dette kan du mene og ha rett rett i for den saks skyld men for mange spiller ikke det noen rolle, de vil ikke ha reklame uansett. Jeg kunne jo argumentert med at Opera har popup-stopper som hindrer mye mer av den reklamen enn du faktisk får, og logisk sett er jo dette riktig. Men det hjelper ikke, folk flest vil ikke vurdere intrikate argumenter før de emigrerer til ny nettleser, de ønsker minste motstands vei.

Lenke til kommentar
Selve sidevisningen til IE er det ingen av de andre som slår i målinger.

Slett ikke riktig som generell sannhet. Hvilken browser som fremstår som raskest varierer veldig med hvordan siden er bygget opp. IE har sine sterke sider, det samme har Opera og Mozilla. Og en funksjon som pipelining gjør eksempelvis Mozilla merkbart raskere for en modem-bruker uansett.

Men det hjelper ikke, folk flest vil ikke vurdere intrikate argumenter før de emigrerer til ny nettleser, de ønsker minste motstands vei.

Nå tror jeg du undervurderer både folk flest og din egen evne til å finne gode forståelige argumenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...