Gå til innhold

Opera eller IE?

Anbefalte innlegg

Den kan alt Opera kan + mer til. Du får themes (themes.mozdev.org) + all

verdens tilleggsfunksjonalitet (xulplanet.com). Mozilla er gratis. Støtter alle

W3C-standarder bedre enn noen annen browser. Inkluderer en mailklient

som banker både Outlook og Opera.

Niks den kan ikke alt Opera 7 kan. Og de felste funksjoner du nevnte har Opera. Der litt mer som dette:

Opera kan en god del av det Mozilla kan, pluss mer

Mozilla kan en god del av det Opera kan, pluss mer

Opera er raskere mens, Mozilla støtte M$ standarder litt bedre.

Og for det siste, skal vi ikke stå i sammen mot MS?

Mozilla og Opera er bra browsere begge to, dette er helt klart en smaks sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men umiddelbart vet jeg om et par:

-Min egen lille hjemmeside.  

Denne er delvis laget i Dreamweaver, delvis "hardkodet". Har ikke forsøkt så mye å fikse problemet, men hvis noen har tips er jeg takknemmelig for det.

-Gule Sider  

Trykk på "Hvor"-feltet i søkeområdet, og du får i IE en kjekk nedfelt meny. I Opera kommer ikke denne frem hos meg.

Hos meg fungerte nå den menyen på gulesider.no helt fint i Opera 7 (og 6)

og siden din ble vist helt likt i min Opera som i IE

Lenke til kommentar

Har litt dårlig tid igjen, men så vidt jeg ser så er det eneste negative med opera at det ikke viser sider rett.

Dette er på ingen måte tilfelle. Sannheten er at KODENE til disse sidene er laget for IE fordi folk ikke gidder å støtte noe annet. Det hadde vært det samme om folk lagde sider for Opera, men det ville vært litt teit for besøks tallet siden flesteparten bruker IE.

Prøvd å gå inn på noen av mircrosoft sine sider med Opera? Som f.eks. Microsoft Update eller Xbox (.com eller .net eller no sånn) så har microsoft med vilje laget koder som Opera ikke støtter bare for å være en gjeng med slimballer.

En viktig ting er også at de nyeste Opera versjonene støtter enda flere koder enn før, og viser de aller fleste sider (som i v6.0 kanskje ikke så helt bra ut) helt supert.

Takker så meget for mye brae tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Denne er delvis laget i Dreamweaver, delvis "hardkodet". Har ikke forsøkt så mye å fikse problemet, men hvis noen har tips er jeg takknemmelig for det.

-Gule Sider

Trykk på "Hvor"-feltet i søkeområdet, og du får i IE en kjekk nedfelt meny. I Opera kommer ikke denne frem hos meg.

Hmm. Når jeg bruker O7 er den øvre delen av siden min (det grå oppe) kun én linje høy.

I IE6 er det rundt 30% av total ledig plass (eller hva jeg har satt det til), slik det var ment.

Lenke til kommentar

En grunn til at ikke jeg har prøvd mozilla på en stund er hvertfall at sist gang jeg prøvde den (version 1.??) så tok det vel 30 - 60 sek for den å starte opp..(var riktignok treig pc, men opera gikk på under 10).

En ulempe med opera som jeg ikke ser nevnt er at den kræsjer ofte. Dette har den gjort helt siden versjon 5 (bruker v7.1 nå). Hva som får den til å kræsje virker for meg ganske random, men den kræsjer oftest på itavisen sine sider (nesten aldrig på hwno sine sider).

Lenke til kommentar

Mozilla 1.4b kræsjer omtrent aldri. Du kan velge å laste den i minnet ved

oppstart av Windows (som IE). Dessuten; hvis browseren ikke kræsjer,

behøver du heller ikke å starte den mer enn én gang for hver gang du

starter PC'en ?

Lenke til kommentar

-Gule Sider

Samme her, bruker Opera 6.05 (liker denne bedre enn 7.x).

Lenke til kommentar
Har du noen eksempler? Alltid noen som kommer med dette argumentet, men de kommer aldri med noen eksempler på sider som de ønsker å bruke men ikke får brukt i Opera.

Nei ikke egentlig så mange i farta.

Hvis jeg kommer inn på en side som Opera har problemer med, går jeg bare over i IE. Det er sjelden jeg sier til meg selv at "Hmm det er viktig at jeg i fremtiden husker at denne siden ikke fungerer i Opera".

: )

-Gule Sider

Hjemmesiden din kan du lett finne feilene i vha. w3c validator: http://validator.w3.org.

Prøv: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...%2F%7Emartis%2F

vil du få vite at du mangler doctype øverst i fila. Det står også hvordan det legges inn.

Hvis jeg antar at du skriver 4.01 transitional:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...01+Transitional

vil du se noen stygge feil, som nr. 8 (og andre på warningnivå)

BTW så vises den siden helt fint i mozilla.

Gule sider:

-Fungerer helt fint i mozilla. Får opp en meny og kan trykke meg til landsdel.

-opera har hatt dårlig støtte for javascript som dette, men skal ha blitt mye bedre i de nyeste versjonene. Prøv 7.x

Lenke til kommentar
IE : viser websider

Opera : viser websider, om enn riv ruskende feil til tider. stappfull av unødvendig dilldall.

konklusjon : IE er best

:o

*sukk* der kom psilocybe med sitt noe mangelfulle perspektiv igjen... dersom en webside er tilpasset extensions i IE og er tilpasset feil i IE, så vil den vises "korrekt" i IE og "galt" i Opera/Mozilla/Firebird. Men viser da Opera/Mozilla/Firebird siden "riv ruskende feil" eller er det webdesigneren + IE som er på trynet???

jeg liker en browser kjapp og problemfri, uten ti milliarder funksjoner som man aldri, aldri får bruk for. IE er nettopp dette..

Nei nei nei. Det er jo nettopp det IE ikke er...

Opera er raskere mens, Mozilla støtte M$ standarder litt bedre.

Det er slett ikke sant. Både Mozilla og Opera forholder seg strengt til W3, men Mozilla kan muligens i enkelte tilfeller være noe mer fleksibel i forhold til å tolerere feil i kodingen.

-CSS Level 1 support

-DOM Lever 1 support

Heller ikke helt sant, selv om Microsoft selv reklamerer med det. IE støtter (med masse bugs) kjernedelen av CSS1 og DOM1. Mange av feilene IE gjør har vært kjent helt fra IE6 kom, fremdeles er de ikke rettet opp. Og det skulle vel si litt om den fantastiske bugreportingen de reklamerer for -> rapporter bugs til MS og de forsvinner i et dypt sort hull (nå er det muligens slik at programmeringsteamet hos MS må bruke så mye tid på å fikse alle sikkerhetshullene at de ikke kan rette opp faktiske programfeil).

Nei, takke meg til browsere med ny rask stabil kode som støtter nyeste standard og som faktisk ser framover (Firebird og tildels Opera). At noen sider vises meget galt i disse får så være, de sidene kan jeg stort sett klare meg utmerket godt uten...

(off topic for å vise hvor dypt webdesignere kan synke, de av dere som ikke bruker IE kan ta en kikk på siden til Postbanken Eiendom og få dere en god latter, så kan dere etterpå sende et lite spørsmålstegn til [email protected] )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...