Gå til innhold

Opera eller IE?

Anbefalte innlegg

Har trolig vært 18 andre poster om dette temaet før, men jeg kunne ikke finne noen og jeg vil ha en ny en :D.

Har en følelse av at flesteparten her på HW.no har litt greie på hvilken browser som duger, i motsettning til folk flest.

Grunner for å bruke IE:

Viser sider

og det kommer med windows

Grunner for å ikke bruke Opera:

Det må lastes ned

Noen som har noen innvendinger...?

Må gå nå så (åååå) har ikke tid til å mekke en skikkelig post... får gjøre det seinere... meanwhile kan dere slå dere løs...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunner til å bruke opera:

-Tar ikke lang tid å laste ned

-Tar vekk pop-up's uten ekstra progz

-Har den Wand funksjonen

-Har Mouse-gestures

-Har god Hotlist(spesielt i de nyeste versjonene)

-Innebygget mail-client

-Innebygget støtte for skins

Grunner til å bruke ie:

-må ha det for å laste ned opera

-følger med windows, duger for folk flest

-støtter de fleste sideoppsettene

-brukes til windows update

osv osv... fortsett dere, jeg orker ikke finne på flere for en jeg aldri bruker til andre ting enn overnevnte

Lenke til kommentar

Det IE er bedre på enn Opera:

- Den følger med Windows

- Den er gratis, Opera koster 40 dollar.

- Noen ekstremt få sider vises best i IE.

- IE er integrert i OSet, og den starter raskere.

- Du kan IE, Opera må du bruke litt tid på å lære deg fo å utnytte maks

Men:

- Opera har MDI

- Det er bare 3-4MiB å laste ned, hvor lang tid tar det? :)

- Mouse gestures

- Bookmark funksjonaliteten er overlegen

- Opera laster websider raskere

- Operas passord wand er bedre enn IE sin

- Du kan søke rett i adressefeltet på en utrolig mye bedre måte med Opera

- Opera kan konfigureres til å passe *deg*

- Overlegen download manager

- Open in background mulighet <-- konge! :D

- Utrolig bra pop-up stopper

- Du kan velge om Opera skal starte med en eller flere faste websider, fortsette der du slutta, uten vinduer osv.

Vel det var noen av fordelene med Opera ;)

Lenke til kommentar

Grunner for å ikke bruke Opera:

Det må lastes ned

Har du lagt merke til at flere av IE sine sikkerhetspatcher er større å laste ned enn hele Opera, dvs over 3,2 MB. Dessuten finnes det fortsatt sikkerhetshull i IE som ikke er fikset, refhttp://www.pivx.com/larholm/unpatched/

LOL, han har faktisk rett. likte den vinklinga :)

Lenke til kommentar

Har både IE og Opera, bruker stort sett bare IE, til tross for at jeg på sett og vis ønsker å gå helt over til Opera.

Problemet med Opera er at den ikke viser alle sider helt som de skal vises.

Mulig dette er fordi sidene bruker IE-spesifikke funksjoner, men det er en annen sak.

I tilfelle vil jeg si at den eneste måten for Opera til å få tatt et skikkelig innhugg i markedet er ved å tilpasse seg IE, dvs begynne å bruke Mircosofts egne standarder uansett om de er vedtatt av W3C eller ikke. (Hvis de ikke kommer opp i rettighetsproblemer da.)

Lenke til kommentar
Har både IE og Opera, bruker stort sett bare IE, til tross for at jeg på sett og vis ønsker å gå helt over til Opera.

Så gjør noe med det!

Jeg vil tro de vises slik de skal vises (ellers kan du rapportere det til Opera som bug). Problemet er WEBDESIGNERENE som skriver kode som ikke følger HTML-standarden (bevisst eller ubevisst), og da er utfallet mer eller mindre tilfeldig avhengig av browser. Antagelig vises det tilfeldigvis slik de vil i MS IE, og da tror de siden er OK, da de ikke tester om den validerer (på http://validator.w3.org) eller tester med noen andre browsere.

Mulig dette er fordi sidene bruker IE-spesifikke funksjoner, men det er en annen sak.  

Det tror jeg er tilfellet i mindre grad, men forekommer sikkert.

I tilfelle vil jeg si at den eneste måten for Opera til å få tatt et skikkelig innhugg i markedet er ved å tilpasse seg IE, dvs begynne å bruke Mircosofts egne standarder uansett om de er vedtatt av W3C eller ikke. (Hvis de ikke kommer opp i rettighetsproblemer da.)

Litt enig med deg her, og jeg tror Opera også har gjort mye i den retningen, men det er vanskelig å forutse hvordan MSIE oppfører seg med feil HTML-kode. Det kan bli mange feilsituasjoner å sjekke på...

Like viktig som dette, er at brukere som deg faktisk benytter en annen nettleser enn MSIE. Selv om det skulle skape noen problemer, så ikke vær redd for å sende en e-mail til webmasteren av de sidene som vises feil. På den måten ser de feilene og forhåpentligvis får dem rettet opp, og blir klar over problemet de har laget for seg selv.

Hvis for mange bruke MSIE, så ignorerer bare webmasterene slike henvendelser, og man blir TVUNGET til å bruke MSIE. Det er vel ikke godt for annet enn micro$oft.

Ulemper med MSIE:

-plattformavhengig. Finnes bare på windows-plattformer og evt. mac

-godtar stygge feil i HTML-kode. Bidrar til å ødelegge standarden

-har ikke popup-blokkering

-lett å få virus, spyware, reklame med den pga. sikkerhetshull og active x

-har ikke støtte for flere vinduer inni

-lite funksjoner

Anbfaler heller å ta en titt på www.mozilla.org. Den har følgende fordeler utover opera:

-tastenavigering. Skriv kun inn teksten på linken du vil inn på (eller nok av den til at det er unikt på siden), og trykk enter (evt. ctrl-enter for åpne i ny tab/vindu).

-multiplattform. Du kan bruke den samme under linux, freebsd, mac og windows.

-har musegestures vha. plugin

-innebygd e-mailklient

-news-reader

-html-editor

-kalenderfunksjonalitet kommer

-viser sider bra (ofte bedre enn Opera)

-masse plugins for diverse funksjoner på http://www.mozdev.org/ (inkl. MSIE-skin!)

Lenke til kommentar
Like viktig som dette, er at brukere som deg faktisk benytter en annen nettleser enn MSIE. Selv om det skulle skape noen problemer, så ikke vær redd for å sende en e-mail til webmasteren av de sidene som vises feil. På den måten ser de feilene og forhåpentligvis får dem rettet opp, og blir klar over problemet de har laget for seg selv.

Du har mange gode poenger, men problemet med det over er at jeg ikke har tid til, ei heller ønsker å bruke tid på, å skrive og sende behjelpelige emails i øst og vest til de som kunne trenge en liten opprenskning på siden sin.

Lenke til kommentar

Har du noen eksempler? Alltid noen som kommer med dette argumentet, men de kommer aldri med noen eksempler på sider som de ønsker å bruke men ikke får brukt i Opera.

(vet at endel nettbanker, f.eks. en av mine ikke funker i opera, men jeg bruker den ikke så ofte at det er noe problem å måtte starte msie)

Lenke til kommentar

Enig med deg, mkotsbak ! Mozilla i forhold til IE :

- mer funksjonalitet

- færre sikkerhetshull

- mer konfigurerbar

- fleksibel blokkering av cookies og popups

- "tabbed browsing" (ha mange sider åpne på en gang uten flere vinduer)

- ser penere ut

Mao. prøv Mozilla !

Lenke til kommentar
Har du noen eksempler? Alltid noen som kommer med dette argumentet, men de kommer aldri med noen eksempler på sider som de ønsker å bruke men ikke får brukt i Opera.

Nei ikke egentlig så mange i farta.

Hvis jeg kommer inn på en side som Opera har problemer med, går jeg bare over i IE. Det er sjelden jeg sier til meg selv at "Hmm det er viktig at jeg i fremtiden husker at denne siden ikke fungerer i Opera".

: )

Men umiddelbart vet jeg om et par:

-Min egen lille hjemmeside.

Denne er delvis laget i Dreamweaver, delvis "hardkodet". Har ikke forsøkt så mye å fikse problemet, men hvis noen har tips er jeg takknemmelig for det.

-Gule Sider

Trykk på "Hvor"-feltet i søkeområdet, og du får i IE en kjekk nedfelt meny. I Opera kommer ikke denne frem hos meg.

Lenke til kommentar
Men umiddelbart vet jeg om et par:

-Min egen lille hjemmeside.

Denne er delvis laget i Dreamweaver, delvis "hardkodet". Har ikke forsøkt så mye å fikse problemet, men hvis noen har tips er jeg takknemmelig for det.

-Gule Sider

Trykk på "Hvor"-feltet i søkeområdet, og du får i IE en kjekk nedfelt meny. I Opera kommer ikke denne frem hos meg.

Begge vises utmerket i Mozilla. Det er bare sider med direkte feil i HTML

eller javascript, samt sider som inneholder ActiveX-komponenter, som

ikke vises riktig i Mozilla.

Lenke til kommentar

IE:

-Følger med Windows

-Støtter best M$ standarer

-Bra Bugreporting :lol: (Det stod listet som en feature på siden deres!)

-Image Toolbar (etter min mening mer ireterende enn nyttig)

-Auti Image Resize (og irreterende)

-XP Look

-Outlook Express 6

-CSS Level 1 support

-DOM Lever 1 support

-SMIL 2.0 support

-M$ XML Support (heldigvis veldig likt "ekte" xml)

-M$ Java Virtual Machine (er muligt å instalere sun's)

-Du støtter et kapitalistisk stor mega konsern

Opera:

-Wand (Husker passord)

-Veldig bra panel interface

-Fastforward Backward(fks. next page i google)

-Skinnable

-Cookie Manager

-Mouse Gestures

-M2 Mail Client

-Innebygd Søking (fks for å søke på googel skriv: g Det eg vil søke etter)

-Støtte for SDI, MDI og Tabbed MDI

-Fortsette der du slapp...(gamle vinduer kommer fram igjen)

-Full Screen(absolutt heile skjermen)

-Custom style sheets

-Zoom

-Støtte for for mange Operativ System ( 8 )

-Støtte for non-standard (M$ støtte)

-HTML 4.01 support

-XHTML 1.1 support

-WML/WAP 2.0 support

-WAP CSS support

-XML support

-CSS level 2.1 support

-ECMA/JavaScript support + MS non standard

-DOM 1 and 2 support (minus some MS standard)

-Popup blocking

-Raskeste browser på markedet!

-Du støtter et Norsk IT selskap!

Mozilla:

-Veldig bra panel interface

-Skinnable

-Cookie Manager

-Mouse Gestures

-Innebygd mai client

-Innebygd Søking (fks for å søke på googel skriv: g Det eg vil søke etter)

-Støtte for SDI og Tabbed MDI

-Støtte for for mange Operativ System (4)

-Beste støtte for MS standard av ikke IE'ene...

-HTML 4.01 support

-XHTML 1.1 support

-WML/WAP 2.0 support

-WAP CSS support

-XML support

-CSS level 2.1 support

-ECMA/JavaScript support + MS non standard

-DOM 1 and 2 support

-Du støtter Open Source

Det er ganske små forsjkeller mellom Mozilla og Opera.

Opera er en del raskerer men Mozilla støtter bedre non standard.

Presonlig så liker eg Opera 7 best. Dette er nok en smaks sak velg det du liker. Men test i det minste Opera og Mozilla før du faller for IE.

Den eneste siden eg har hatt skikkeligt problmer med(når eg bruker opera) er Microsoft.com Får å vise Microsoft.com best mulig Identifiser Opera som mozilla. Etter en stund fant eg ut at den hadde støtte for Mozilla og IE, men ikke for Opera! THEY FEAR US!

PS:Lagde en gang en side i MS Visual Studio, siden virket bra i Opera og Mozilla. Eg reknet med at den funket i IE men nei da! Eg stresset lenge for at siden skulle vissest fint i IE. Og det endte med at eg måtte begynne på nytt!

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest alt, her er hvorfor jeg synes du skal bruke Opera:

-Det er mer sikkert

-Ønsker du å avinstallere det, går det problemfritt (programmer som ikke lar seg avinstallere ser jeg på som dårlig lagd, som f.eks. IE og MS Office)

-Kræsjer det, kan du starte opp der du var

-Innebygd popup-kverker som er enkel og aktivere/deaktivere etter behov

-Jobber raskt

-Spiser lite minne forhold (jeg gjorde en kjapp test; fant ut at IE spiste rundt 200MB på 10-15 sider her på jobben mens Opera-PC'en hjemme spiste rundt 1/3)

-Programmet er lite

-Du har et eget passord som trengs når du skal aktivere et sertifikat som f.eks. Skandiabanken bruker (altså mer sikkerhet)

-Kjekk download-manager der du kan starte/stoppe nedlastinger

-Du kan lagre sidene du er på

-Om ønskelig, starter alle vinduene i Opera; du trenger altså ikke å starte Opera x antall ganger som du må med IE

-Det er et alternativ og variasjoner trengs i markedet

-Den siste versjonen inneholder så mye ekstra funskjoner at IE nå henger langt etter (f.eks. "copy to note", kopierer til Operas eget "clipboard", meget kjekk funksjon!)

-Finnes til f.eks. Linux også, noe som gjør support og "konvertering" enklere

-Det bruker ordentlig Java og ikke M$ sitt dårlige plagiat

-Opera er norsk

Før brukte jeg både IE og Opera ettersom det var enkelte dårlig lagde sider (ja, dårlige, de følger ikke standarden) som jeg overhodet ikke fikk til å fungere i Opera. Men så ble de annonsert nok et sikkerhetshull i IE og begeret fløt over; nå var jeg lei av alle oppdateringene og alt tullet med IE og fjerna det mest mulig fra mine maskiner. Nå bruker jeg kun Opera og sider som ikke vil vises ordentlig, anser jeg som ikke verdige nok for meg... :grumpy:

Hvis folk skal bruke internett fra mine maskiner nå, må de bruke Opera. Ønsker ikke å risikere innbrudd, spyware og annet dritt...

Kommentar til dere som setter opp at man må laste ned Opera som en ulempe:

Jeg synes det er større ulempe at man må laste ned en større mengde sikkerhetsoppdateringer enn å laste ned lille Opera.

Når jeg etterhvert skal få lagd med en hjemmeside, kommer jeg kun til å teste den i Opera da jeg er overbevist om at det som fungerer i Opera fungerer også i andre nettlesere, men det som fungerer i IE, fungerer nødvendigvis ikke i andre nettlesere...

:woot: Opera :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...