Zeph Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Vel som jeg skrev for litt siden: Min søster testet vann fra forskjellige steder, i et prosjekt på skolen for noen uker tilbake. Da viste det seg at Imsdal "kildevann" hadde mest bakterier i seg, selv vannet fra en andedam hadde mindre bakterier. Bare meg eller er det usælt ? Forska ho noko på kva bakteriar det var og kva betydning det hadde? Eg har jobba på eit anlegg som produserer drikkevatn. I oppstartsfasen var det bortimot heilt fritt for bakteriar, men det slo negativt ut i form av mageproblemer til mange av brukarane. Dei måtte difor ta nokre grep som auka bakteriane i vatnet for at kroppen kunne ta imot det utan problemer. At det var "meir" bakteriar i Imsdal seier oss med andre ord absolutt ingenting utan at det blir undersøkt nøyaktig kva forskjellar det er og kva betydning det har. Eg går ikkje på jakt etter vatnet med minst bakteriar når eg er tørst. Eg er ute etter noko som er avkjølt og som smaker godt. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 En diskusjon om renhetsnivå i Norsk vann er fullstendig meningsløst. Er helt fint fra den ene eller andre siden. Smaken derimot.. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Forska ho noko på kva bakteriar det var og kva betydning det hadde? Eg har jobba på eit anlegg som produserer drikkevatn. I oppstartsfasen var det bortimot heilt fritt for bakteriar, men det slo negativt ut i form av mageproblemer til mange av brukarane. Dei måtte difor ta nokre grep som auka bakteriane i vatnet for at kroppen kunne ta imot det utan problemer. At det var "meir" bakteriar i Imsdal seier oss med andre ord absolutt ingenting utan at det blir undersøkt nøyaktig kva forskjellar det er og kva betydning det har. Eg går ikkje på jakt etter vatnet med minst bakteriar når eg er tørst. Eg er ute etter noko som er avkjølt og som smaker godt. Nok en grunn til å ikke drikke flaskevann, for lite bakterier. (Neida skal ikke være helt kværulant) Hadde akkurat det du skrev i bakhodet, tenkte et sån svar ville komme Men det forklarer kanskje hvorfor jeg ikke blir så god i magen av flaskevann. Derfor velger jeg heller kranvann. Nå skal det sies at her jeg bor tviler jeg sterkt på at vannet er farlig å drikke. Det er helt klart og smaker fortreffelig i forhold til mange andre steder! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 JEG ELSKER FARRIS! Så med mindre de kan lage vannfontener med kullsyre vann så kan de bare dra til brødskiva. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Klart, det finnes steder hvor springvannet ikke holder mål, men det er heller sjeldent i Norge. Det er faktisk en god del sykdomstilfeller pga. dårlig drikkevann i Norge. Visste du for eksmpel av hvert tredje vannverk i Norge ikke er godkjent? http://www.bt.no/nyheter/lokalt/6000-syke-...dia-269548.html http://www.aun.as/node/607 http://www.aun.as/node/678 http://www.tu.no/natur/article117462.ece http://www.hitra-froya.no/incoming/article1203929.ece http://sirdalsvann.no/wp/ http://www.beiarn.kommune.no/nordland/beia...33;OpenDocument http://www.banett.no/nyheter/article278470.ece Og giardia-parasitter har man fremdeles i oslo og det betyr at kloakk har blandet seg med drikkevannet. Nanne namm. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Norsk drikkevann er uten tvil oppskrytt. Spesielt på mindre plasser der vannbehandlingsanleggene er utdaterte og dårlig vedlikeholdte samtidig som at kilden gjerne er middelmådig. Men så er det nok av unntak andre vegen og. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Og giardia-parasitter har man fremdeles i oslo og det betyr at kloakk har blandet seg med drikkevannet. Nanne namm. Oslo er noe for seg selv, brunere springvann har jeg ikke sett! Vet ikke om noen har nevnt på andre land her. Man ser jo folk i østen, afrika og asia, for den del europa, som helt sikker har mye værre forhold enn nordmenn flest! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg har aldri hatt problemer med norsk kranvann. Noen som vet om vannrensere fra postordre gjør noe for drikkevannet overhode? Jeg har alltid sett på dem som rugekasser for bakterier. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Etter å ha smakt fra billig "standardvann" til dyrt kildevann fra mange land er Volvic fremdeles min favoritt. Endret 28. september 2009 av robertaas Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Vet ikke om noen har nevnt på andre land her. Man ser jo folk i østen, afrika og asia, for den del europa, som helt sikker har mye værre forhold enn nordmenn flest!Springvann nedover Europa smaker som regel ikke så godt som de som har godt vann i Norge, men kvaliteten er jevnere slik at det er mindre farlig å drikke. Vannet i Bærum synes jeg er godt så der drikker jeg springvann, men i Oslo sluttet jeg i drikke springvann for fler år siden. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg har aldri drukket flaskevann som ikke har smakt forferdelig. At folk i det hele tatt kjøper det i noen av de norske byene der jeg har drukket springvann i klarer jeg ikke skjønne. Jeg har smakt dårlig vann i flere av landene rundt middelhavet, men aldri i Norge. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Vel nå er flaskevann godt å ha også, det ene året jeg gikk på vgs så bodde jeg i et lite sted som hadde vann fra et sugent vannverk så etter en periode med en god del regn så måtte di tilsette ekstra klor i vannet som gjorde at man virkelig kjente klorsmak på vannet så jeg kjøpte all vannet jeg drakk. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Se Penn & Teller bullshit S01E07 Feng Shui / Bottled Water anbefales når det kommer til dette temaet. Hva med å rett og slett utkonkurrere de andre produsentene slik at de blir tvungen til å minke prisen. Det som egentlig skulle vært gjort er å pålegge bensinstasjoner å selge/gi bort vann, fra dispensere ala slik de bruker på shell. Regner med de fleste kjøper vann på bensinstasjon eller kiosker Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Se Penn & Teller bullshit S01E07 Feng Shui / Bottled Wateranbefales når det kommer til dette temaet. Så det, men det hadde ikke gått like bra om de hadde prøvd seg noen av de stedene i Norge hvor det er vanskelig å se gjennom et glass vann.Det som egentlig skulle vært gjort er å pålegge bensinstasjoner å selge/gi bort vann, fra dispensere ala slik de bruker på shell.Hva om du hadde blitt pålagt å fylle vann på flasker og gå rundt i gatene og dele dem ut 4 timer hver dag? Og så kunne du hatt på deg en t-skjorte med "Tvang er bra. Jeg er for tvang." Eller var tanken at tvang og gratis arbeid kun skulle gjelde andre enn deg selv? Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Angående flaskevann og springvann så er springvann noe av det beste jeg har smakt. Springvannet hos mine besteforeldre er helt sykt godt, det er dog kildevann. Dvs. hentet fra oppi skogen en plass, og ja de bor på landet. hjemme hos foreldrene mine derimot er det helt greit vann, med en bismak av rør eller noe lignende. De bor i byen. Her i huset er vannet noe bedre enn by-vann ellers, ikke vet jeg hvorfor. Kan hende det er kort vei til "vannbygget". Noe som er litt skummelt er når en kompis av meg sjekket vannfilteret hjemme. Så fant han noe små gjennomsiktige insekt, marklignende. Dette viste seg å være vannkalver, på et tidlig stadie i livet. Tok et par dager før jeg drakk av springen igjen. Endret 29. september 2009 av Solid Edge Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg har aldri drukket flaskevann som ikke har smakt forferdelig. At folk i det hele tatt kjøper det i noen av de norske byene der jeg har drukket springvann i klarer jeg ikke skjønne. Jeg har smakt dårlig vann i flere av landene rundt middelhavet, men aldri i Norge. I en god del av kristiansand er det bedritent springvann (det smaker vondt, og har tydelig spor av klor), men det er dog den eneste byen jeg har vært med skikkelig dårlig vann. Flaskevann er forøvrig greit når annet vann ikke er tilgjengelig, og et greit alternativ til brus o.l, selv om det selvsagt er surt å betale en ågerpris for litt vann. AtW Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Vel, i større byer der vannet smaker katta/er forgifta elelr inneholder ødeleggende bakterier vil jeg helt klart si ja til flaskevann. Men på småsteder som det kryr av her i Norge feks, vil jeg heller si at det burde forbys. så lenge drikkevannet ikke smaker urgel og er skadelig ser jeg heller ingen grunn til flaskevann. - mikkel out Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg ser det som vanskelig å implementere et forbud kun der vannet smaker "urgel". Dette er noe som endrer seg over tid/sesong og hvem skal stå for bedømmingen? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Vannet i Bærum synes jeg er godt så der drikker jeg springvann, men i Oslo sluttet jeg i drikke springvann for fler år siden. Jeg har drukket vann på alle kanter av Oslo, og det både smaker og ser helt utmerket ut. Kanskje det har vært dårlige rør lokalt der du har tappet ditt vann? Var jeg deg ville jeg lagt denne årelange frykten for oslovann på hylla, tatt motet til meg og smakt på litt Maridalsvann igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå