Gå til innhold

Burde flaskevann forbys?

co2

Anbefalte innlegg

Og de som har dårlig vann i springen? Det er faktisk mange i Norge som har vann som er grumsete eller helsefarlig.

Og neste gang helsemyndighetene anbefalr folk å ikke drikke kranvann i Oslo så skal man oppheve forbudet i hui og hast og håpe at produktet er tilbake i butikkene i løpet av dagen?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kvifor vil mangel på flaskevatn få forbrukarane til å etterspørre andre og meir nyttige varer? Folk kan ta med seg vatn heimefrå i dag og, Imsdal osv. er kun eit alternativ. Skal ein ikkje få bruke sine eigne pengar som ein sjølv vil?

Faktum er at det drikkes meir vatn og mindre leskedrikker som brus og is-te som følge av at det finnes i butikkane. Det å ta med seg vatn heimefrå er noko dei færraste hadde gjort. På ein varm dag blir gjerne vatnet varmt før du får anledning til å drikke det.

Det er faktisk ganske naturlig. Hvis folk ikke kjøper flaskevann og tar med seg flaskevann hjemefra og synes det er like fint, får de mer penger igjen etter en dag. Når folk får mer penger, pleier de ikke å spare pengene, men bruke mer penger andre steder. Altså, de kommer til å etterspør andre varer i større grad.

Hvis dette er f.eks. mer sunn mat, vil det påvirke samfunnet i positiv grad og hvis personen synes forandringen var en god forandring vil dette være en positiv forandring for personen. Jeg vet ikke om de varene som blir kjøpt istedenfor har en større nytte, men det er det eneste argumentet de har.

Det handler om å være nyansert. Det er ikke sånn at å forby flaskevann nødvendigvis har bare negative konsekvenser. Det blir for enkelt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ser framleis ikkje koplingen med at meir pengar i lommene til folk får dei til å etterspørre andre varer. Dei kjem til å bruke pengane på andre ting, men kvifor skal dei etterspørre andre varer?

Det mest negative i mine auge er miljøet. Flasker både her og der. Blir dei derimot kasta riktig eller returnert så blir dei gjenbrukt. Alt er godt innpakka i dag. Når det er sagt så blir det vel fleire arbeidsplassar som følge av dette, det er positivt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ser framleis ikkje koplingen med at meir pengar i lommene til folk får dei til å etterspørre andre varer. Dei kjem til å bruke pengane på andre ting, men kvifor skal dei etterspørre andre varer?

Det mest negative i mine auge er miljøet. Flasker både her og der. Blir dei derimot kasta riktig eller returnert så blir dei gjenbrukt. Alt er godt innpakka i dag. Når det er sagt så blir det vel fleire arbeidsplassar som følge av dette, det er positivt.

Det betyr det samme. Ettersørsel er hvor mye samfunnet kjøper av en vare på forskjellige prisnivåer. Hvis folk får mer å rutte med, vil de også etterspør mer, eller bruke pengene på andre ting.

Hvis det de etterspør istedenfor fører til mindre avfall enn flasker er det et argument. Allikavel, det er altfor mange som tenker altfor simpelt. Det er ikke sånn at hvis vi forbyr flaskevann, vil vi slutte å bruke flaskevann og alt annet holdes likt. Dermed drar også folk feil konklusjoner om vi burde forby flaskevann eller ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg syns vi heller skal forby alkohol og tobakk før vi forbyr flaskevann.

Det eneste argumentet for å forby flaskevann er miljøet, og det er igrunn et gyldig argument. Men da brude man også revurdere brusen, den bruker nesten like mye vann i sluttproduktet, og generer mer utslipp (jeg tar utgangspunkt i at det krever mer energi å lage 1 liter brus enn vann). Så hvorfor vann på flaske skal forbys og ikke brus og andre leskedrikker ser jeg ikke helt for meg.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Ikke nødvendig å forby, bare krev at alle som selger flaskevann også har en vannfontene eller noe slikt som kundene kan tappe gratis vann fra. Gjerne slike digre greier med kjøling og filter og styr og hendelse. Kanskje til og med mulighet til å få karbonisert vann så blir det takk og farvel til Farris også. Hehe.

Lenke til kommentar
Dersom alternativet i mange tilfeller er flasker med eit anna innhold betyr det ingenting.

indeed.. hva med all dem plastikken man waster på all slags annet dritt. like greit å kjøpe en flaske med vann enn brus hvis man tenker slikt..

uansett hvem vet hva slags dritt som settes inni springvannet

Lenke til kommentar
Bur ikkje i USA, drikk ikkje flaskevatn i USA. Eg nevnte ikkje parasitter og bakterier, men smak. At folk har forskjellig smak må ein rekne med.

Hva får deg til å tro at norsk flaskevann er bedre enn amerikansk? Og det med smak er nok bare noe du innbiller deg -- det er klart du vil rasjonalisere bruken av 16 kroner på noe du ellers ville fått gratis.

Klart, det finnes steder hvor springvannet ikke holder mål, men det er heller sjeldent i Norge.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at norsk flaskevann er bedre enn amerikansk? Og det med smak er nok bare noe du innbiller deg -- det er klart du vil rasjonalisere bruken av 16 kroner på noe du ellers ville fått gratis.

Klart, det finnes steder hvor springvannet ikke holder mål, men det er heller sjeldent i Norge.

Har aldri sagt noko som helst om amerikans vatn, prater kun av eigen erfaring her i landet samt eit par andre land i Europa. Og som sagt, kvar får du like kaldt vatn i ein by som er like lett tilgjengeleg som flaskevatn? Om eg brukar 2000 kroner på vatn i løpet av eit år så heller det enn å bruke det på brus. Å drasse med meg vatn heimefrå er ikkje aktuelt. Når eg kjøper 0.5 liter vatn så drikk eg det normalt opp med ein gong, gjerne til eit måltid eller fordi eg ville ha litt væske.

Lagring over lengre tid på plast er ikkje optimalt. Det er ikkje tvil om at det blir dårleg om det står for lenge, spesielt etter det er åpna.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Vann som renner er det beste!

Flaskevann renner ikke, det gjør springvann i større grad.

Joda, det renner. Rett fra drikkevannet som det ligger rotnende dyre-kadavre i og gjennom rustne rør rett opp i drikkeglasset ditt. Namm nam.

Akkurat det samme gjør flaskevann, trur du de står å håndfyller flaskene fra en kilde?

Lenke til kommentar
Akkurat det samme gjør flaskevann, trur du de står å håndfyller flaskene fra en kilde?
Nei, men de filtrerer det og tester det.

Vel som jeg skrev for litt siden:

Min søster testet vann fra forskjellige steder, i et prosjekt på skolen for noen uker tilbake.

Da viste det seg at Imsdal "kildevann" hadde mest bakterier i seg, selv vannet fra en andedam hadde mindre bakterier.

Bare meg eller er det usælt ?

Lenke til kommentar

Synest jaffal det er eit utruleg godt argument med at folk heller kjem til og drikke meir brud og annan usunn drikke, då er det skattebetalarane som må betale gjennom helsevesenet.

Kansje litt satt på spissen men det kjem nok til og bli kjøpt meir brus ved forbud mot kildevatn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...