Gå til innhold

Burde flaskevann forbys?

co2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://e24.no/utenriks/article3290840.ece
Innbyggerne i den lille byen i australske New South Wales innførte i sommer et totalforbud mot flaskevann. De er først i verden med et slikt forbud, skriver Sydney Morning Herald.

Er absolutt for en slik ordning, som det også sies i artikkelen fjerner en totalt unødvendig industri.

Hva kan sies å tale i for? Discuss!

Nei, er folk så dum at de betaler for vanlig vann fordi det er "mote" så la dem betale. Jeg henter ut noen deler av lønnen min fordi folk betaler for vann. Jeg selger både brus og vann der jeg jobber og det selges der like mye vann som brus. helt latterlig spør du meg som drikker vannet gratis i springen, men dersom noen føler at de har lyst å betale for vanlig vann, så gjerne for min del.

Bare idiotisk å forby noe sånt, hvis det er en ting jeg hater av loverk, så er det lover som skal forby alle mulige ting. Det er opp til Ola Nordmann å bestemme om han vil bruke pengene på vann, brus eller saft.

Me en ting jeg vil påpeke som er ganske morsomt, har hørt de samme menneskene som betaler 50 kr literen for vann i butikken klager når bensinen er over 12 kr . Det kaller jeg ironisk :)

Lenke til kommentar

Vannvittig eksempel på reguleringskåthet. Er dette seriøst ment? I såfall synes jeg at de samme personen bør gå foran for å få til forbud mot tannkrem på tube osv.

Det er idiotisk å kjøpe så mye vann på flaske somd et blir gjort i Norge, men lå nå folk få leve sine liv og være idioter hvis de vil!

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Hvis det ikke hadde vært et massivt reklamekjør for flaskevann kontinuerlig, så tror jeg mye færre folk hadde vært "dumme". Husker jeg riktig, så var det faktisk ganske vanskelig å overbevise nordmenn om å kjøpe vann i starten. Den største kostnaden hos vannselgerne er reklameutgifter, tror jeg. Men, det er jo det de sitter og humrer og ler av hos reklamebyråene også. Det er jo litt som å selge kjøleskap til eskimoer.

Lenke til kommentar

Kan nokon forklare problemet med flaskevatn?

1: Alternativet er normalt brus, is-te eller liknande, fulle av sukker og syrer.

2: Det står avkjølt og er kaldare enn det du får i springen.

3: Det smaker betre enn det du får i springen i byar og liknande utan ferskt fjellvatn.

4: Er det nokon som tar med seg ei tomflaske ut og fyller den på toaletter eller resturanter? Eg har aldri sett det.

Eg er ein stor fan av flaskevatn. Det er lett tilgjengeleg, står avkjølt og er ikkje brus.

Den prisen dykk må betale for vatn er nok lite mot det det kostar å reparere skadene på tennene som sukker og syrer kan forårsake.

Der eg vaks opp er vatnet i springen godt, men eg kan ikkje sei det same om vatn i byane. I Norge er det greit, i utlandet er jo mykje av det fullt av klor og ikkje brukbart til drikke og matlaging. I Italia brukte eg knapt springvatn til anna enn å dusje og vaske hendene.

Her er det dukka opp ein industri som bidrar med positive endringar i samfunnet, det har faktisk blitt populært, også kjem nokon og vil forby det? Det er jo på grensa til rein og skjær idioti.

Lenke til kommentar

På jobb drikker eg flaskevann annmass (skrev det slik det høres ut ;))

Hjemme har eg to flasker som eg fyller i springen og legger i kjøleskapet til kjøling. På den måten har eg alltid tilgang til kaldt vann, som for meg er det viktigste for å klare å drikke "nok" vann.

Smaker bedre enn mange typer flaskevann drikkevannet på Landås hvertfall. Null problem med smakskvalitetene!

Lenke til kommentar

la meg gå igjennom for og mot argumenter for å forby flaskevann.

For

- Hvis flaskevann blir forbudt, vil noen velge å ta med seg vann hjemefra og synes det er like greit. De vil da etterspør andre varer i større grad, som kanskje har en større nytte for dem og samfunnet.

Mot

- Mange vil subsituere flaskevann med brus, og det vil ha helsemessige negative konsenkvenser. De vil bytte en vare mot en annen vare med mindre nytte.

- Det gir mindre frihet til de som kjøpte flaskevann tidligere og var fornøyd med det.

- Det er generelt negativt å skape restriksjoner i samfunnet

Altså motargumentene er i kraftig overvekt, og vi bør ikke forby flaskevann.

Me en ting jeg vil påpeke som er ganske morsomt, har hørt de samme menneskene som betaler 50 kr literen for vann i butikken klager når bensinen er over 12 kr . Det kaller jeg ironisk smile.gif

Tror de færreste bruker 20 liter kjøpevann om dagen for å si det sånn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Kan nokon forklare problemet med flaskevatn?

1: Alternativet er normalt brus, is-te eller liknande, fulle av sukker og syrer.

2: Det står avkjølt og er kaldare enn det du får i springen.

3: Det smaker betre enn det du får i springen i byar og liknande utan ferskt fjellvatn.

4: Er det nokon som tar med seg ei tomflaske ut og fyller den på toaletter eller resturanter? Eg har aldri sett det.

Det er ikke noen store reelle problemer med flaskevann. Dog kan det vel nevnes at det å transportere flaskevann i lastebiler ikke akkurat bidrar til å forbedre våre naturlige vannkilder. Samtidig bør aldri, aldri flaskevann bli en unnskyldining for å ikke tilgjengeligjøre godt, sunt norsk springvann. Aldri....

1: Eller sukkerfri brus, springvann, melk... Jeg ser dog poenget. Men, f.eks. Imsdal er ikke av spesiellt høy kvalitet, imo. Farris, som har vært på markedet mye lenger, holder mye høyere kvalitet. Da får man faktisk noe igjen for pengene. Skulle virkelig ønske flaskevann kunne vært et billigere alternativ, da hadde det faktsik vært godt for noe.

2: Ice, ice, baby...

3: Jeg bor i Oslo. Jeg smaker ingen forskjell på f.eks. Imsdal eller Maridalsvann (som er oslos drikkevannskilde).

4: Jeg fyller opp flasker hjemme og tar med i bagen. Er jeg på restaurant, så får man helt utmerket springvann på karaffel.

Lenke til kommentar

Dette er rett og slett tull. Alt jeg har sett av blindtester viser at man ikke er i stand til å merke forskjell, og en undersøkelse gjort i USA på begynnelsen av dette tiåret, viste at over halvparten av flaskevannet tilgjengelig inneholdt flere parasitter og bakterier enn springvann.

Lenke til kommentar
For:

Sett fra miljøvernerperspektivet er det positivt at det ikke brukes flere tonn med plast om dagen for å lage flaskene, og at det oppfordres til gjenbruk av gamle flasker.

Jeg inkluderte det argumentet i posten min.

- Hvis flaskevann blir forbudt, vil noen velge å ta med seg vann hjemefra og synes det er like greit. De vil da etterspør andre varer i større grad, som kanskje har en større nytte for dem [og samfunnet].

Lenke til kommentar

Dette er rett og slett tull. Alt jeg har sett av blindtester viser at man ikke er i stand til å merke forskjell, og en undersøkelse gjort i USA på begynnelsen av dette tiåret, viste at over halvparten av flaskevannet tilgjengelig inneholdt flere parasitter og bakterier enn springvann.

Bur ikkje i USA, drikk ikkje flaskevatn i USA. Eg nevnte ikkje parasitter og bakterier, men smak. At folk har forskjellig smak må ein rekne med.

Rata101: Kvar skal du få tak i is til å putte i ei flaske? Det er ikkje snakk om på resturant her, men når du er ute og går eller på ein form for aktivitet.

- Hvis flaskevann blir forbudt, vil noen velge å ta med seg vann hjemefra og synes det er like greit. De vil da etterspør andre varer i større grad, som kanskje har en større nytte for dem [og samfunnet].

Kvifor vil mangel på flaskevatn få forbrukarane til å etterspørre andre og meir nyttige varer? Folk kan ta med seg vatn heimefrå i dag og, Imsdal osv. er kun eit alternativ. Skal ein ikkje få bruke sine eigne pengar som ein sjølv vil?

Faktum er at det drikkes meir vatn og mindre leskedrikker som brus og is-te som følge av at det finnes i butikkane. Det å ta med seg vatn heimefrå er noko dei færraste hadde gjort. På ein varm dag blir gjerne vatnet varmt før du får anledning til å drikke det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...