cmi Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Reiser til Polen for første gang nå om ei uke, noen som har tips og triks, skal til fangeleiren Auschwich og saltgruvene, noen som vet om det er mulighet for og komme seg til flere av fangeleirene, Birkenau eller noe? Noen generelle tips og triks noen som har vært der kan komme med? Hvor mye penger må man regne med (vet det kommer helt an på, men tenkte noen hadde noen pris eksempler og komme med, f.eks hvor mye koster en 0,5l brus, eller en øl etc.)? Her er det bare og gyve løs! Takker for alle innspill, små og store!! Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hvilke triks er det du sikter etter da? Det er egentlig ikke så billig der lenger, var der for 4 år siden akkurat. krakow er en turist by, derfor prisene. Klær og ting kan du like godt kjøpe hjemme. Alkohol er ganske billig da, eller var iallefall, vet ikke hva det er nå. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Tenkte mest på ting og oppleve, priser, ting og passe seg for etc... Lenke til kommentar
karlolav Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Hei, Det er mykje å sjå i Kraków, men først og fremst synes eg du skal sette deg ned på ein kafé og gjere ingenting (Kraków er ein kaféby). I tillegg bør du ta ein rusletur i Planty, parken som ligg rundt gamlebyen. I tillegg til å vera ein fin park vil du mellom anna sjå Barbakan (eit gamalt forsvarsbygg), Brama Florianska (ein gamal byport) og hovudbygningen til det største universitetet i byen (Jagiellonian University). Du vil og sjå delar av den gamle bymuren som er tatt vare på (i tillegg kan du leggje merke til at delar av vegen er laga av brustein og ikkje asvalt - dette viser kvar bymuren tidlegare gjekk). Det gamle slottet på Wawel er og verdt ein tur. Det er fleire museum på Wawel, men til dei fleste er det berre eit visst antall billettar som blir lagt ut til salg kvar dag. Ver difor tidleg ute om du ønskjer å komme inn (sjølv synes eg det er kjekkast å berre rusle rundt på slottsplassen, noko som er gratis). I tillegg er saltgruva i Wieliczka absolutt verdt ein tur. Wieliczka ligg berre nokre kilometer utanfor bygrensa, så ein kjem seg fram og tilbake på ein ettermiddag. Det går både tog og buss til Wieliczka, men det enklaste er å bli med på ein av turane som ulike selskap tilbyr i Kraków (overalt!). Ein boks med Cola kostar omlag to złoty i butikk, altså litt meir enn fire kroner (avhengig av vekslingskurs). Ein frukost på kafé kostar omlag 15 zł, ein halvliter mellom seks og ti zł og ein middag kanskje 50 zł inkludert noko å drikke. Når det gjeld Birkenau så er denne vanlegvis inkludert i omvisninga i Auschwitz. Det kostar i utgangspunktet ingenting å vitje desse leirane, men ein bør absolutt vera med på ei omvisning, som kostar litt (hugsar ikkje kor mykje). Desse tar vanlegvis omlag tre timar, der halvparten av tida blir brukt i kvar leir (dei ligg berre nokre kilometer frå kvarandre). God tur! Lenke til kommentar
cmi Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Se her ja det var saker! Takk karlolav Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 sorry visste ikke helt hvor gammel du var, men hvsi du reiser med hvite busser med skole får du ikke tid til så mye utenom programmet egentlig. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Er du keen på billig fôr så stikk innom Mc'ern. Eter deg mett på cheeseburgere for småpenger. Det var digg. Ta forresten golfbil-taxi når du er der. Billig og halvveis morsomt. Ellers gjelder det å passe på lommeboka. Synes forresten ikke alt av klær and shit var så kjempebillig egentlig. Byen er fin den. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Fetus: Jeg er 20 år, jeg og dama som skal reise, bestilt suite på Ostoya palace hotel (boblebad på rommet og greier:D) krs1: Mcdonalds smaker ikke best da Takker for tipse, golfbil taxi, hørtes morro ut! Hvordan ser disse ut?? Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Ser ut som golfbiler Vil ikke si at det er übermorsomt akkurat, men en grei og billig måte å komme seg på rundt hvis du ikke gidder å gå Lenke til kommentar
cmi Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Somi caddyer eller hva det heter? haha Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) edit: Det var 4 seters den jeg satt i. Men det er sånn en golfbil ser ut ja. edit2: De har flere city tours du kan ta også om du ønsker. Endret 29. september 2009 av krs1 Lenke til kommentar
cmi Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 haha! nei så fett! i Tunisia i sommer kjørte vi tuk tuk, det var jo skam kult Lenke til kommentar
karlolav Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Eg synes faktisk du bør unngå golfbilane, då det på ingen måte er nødvendig i ein by som Kraków. Det er faktisk så mange av dei og dei er så upersonlege at dei er i ferd med å øydelegge stemninga over å vere i ein historisk middelalderby. Når dei fleste attraksjonane i tillegg ligg toppen ti minutt får marknadsplassen (til fots) er det oftast ikkje nødvendig med "drosje". Ta heller ein tur med ein av dei mange hestane som står langs plassen. Oktober er forresten ei flott tid å reise til Kraków. Universiteta startar og opp i oktober så det mange ferske studentar i byen og stemninga er god. I tillegg er vêret vanlegvis ganske greit i første delen av månaden. Hotellet kjenner eg dessverre ikkje til, men ligg sentralt til, sjølv om det ligg utanfor det som blir rekna som gamlebyen (2-300 meter utanfor). Universitetet ligg ganske nært og det er heller ikkje langt til slottet og elva. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Kjenner jeg begynner og glede meg altså! Takker for alle innspill, keep them coming Lenke til kommentar
karlolav Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Sidan du spurte om andre konsentrasjonsleirar enn Auschwitz så må det jo nemnast at det var ein liten leir i Kraków og (Det er hovudsakleg denne Schindlers Liste omhandlar). Det er ikkje så mykje att no, anna enn eit monument, men i nærleiken kan ein og sjå restane av 'konsentrasjonsleiren' som vart bygd då Schindlers Liste vart spelt inn (nede i eit gamalt steinbrot). For å komme dit ville fulgt ei av turistrutene i byen, som omtalt her. Denne ruta tar deg mellom anna med gjennom bydelen som fungerte som ghetto under krigen og til Oscar Schindler sin fabrikk. I tillegg vil de sjå eit gamalt fort og ein 'Kopiec', som er ein 'haug', bygd for kanskje 1000-1500 år sidan, utan at nokon veit kvifor. Oscar Schindler budde forresten på ul. Straszewskiego, ikkje så langt frå hotellet de skal bu på (mot slottet). Lenke til kommentar
cmi Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Drit kult! Hadde vært morro og fått med seg det som omhandler Schindlers liste og sett der Oscar Schindler bodde! Tusen takk karlolav Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Da vi var i Krakow i -02, gikk det en fin arrangert tur krakow-auscwitz-birkenau-krakow med buss og guide. Jeg vet ikke hva selskapet het, men vi meldte oss på via ungdomsherberget Strawberry Hostel. Du kan jo kontakte dem og få fatt i et firmanavn/brosjyre. Ellers er det som nevnt en kafeby, det er utrolig koselig å sitte på det store torvet utover kvelden når alle utekafeer/restauranter fylles opp. Anbefales som første aktivitet å sette dere ned på en utekafe et par timer og observere Det er ei fin gotisk kirke i krakow, er det ikke Maria-kirken den heter tro..? Ligger på nevnte torv om jeg husker rett. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Jo det er en stor, fin kirke der som absolutt bør besøkes om det interesserer deg, vel og merke. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Krakow er en utrolig fin by. Veldig fin for turister. I sentrum er det mye artig du kan kjøpe, og som sagt ovenfor - sett deg ned på en kafe og ta det med ro. Restauranten Sphinx (ligger i sentrum) har veldig mye god mat. Du blir også nødt til å ta en tur med golf-bilene for å få sett så mye du kan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå