Gå til innhold

Hva slags utstyr trenger jeg til musikkopptak?

jak96

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt å bygge et lite ministudio men vet ikke hva slags utstyr jeg trenger. Jeg trenger ikke så veldig bra utstyr, men basic og billig. Er det noen som kan fortelle meg hvilke enheter jeg må kjøpe? Hva er egentlig EQ, feedback-destroyer og kompressor? Hva er greia med miksebord og er dette alt som skal til for å spille inn musikk eller trenger jeg en egen enhet for det? :hmm:

Hvor får jeg kjøpt sånnt bra og billig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her vil jeg rett og slett anbefale deg å lese en del på nettet. Der får du svar på noe av det. Anbefaler gitarnorge.no, der er spørsmålet stilt mange ganger før, og du vil kunne danne deg et inntrykk av noe ved å lese svarene der.

Ellers er det veldig greit om du forteller hvor mye penger du vil bruke, og ev. hva slags utstyr du har fra før. Hva du har tenkt å ta opp er også ganske viktig, krav til utstyr er ganske forskjellig fra seksmanns rockeband til tibetansk nesefløyte.

Til sist- du "må" ikke ha en masse dyre merkevarer for å få til et helt greit opptak. Det har aldri vært så billig å få tatt opp noe i tilnærmet studiokvalitet som det er nå om dagen!

Lenke til kommentar

Til hjemmestudio trenger man ofte ikke mer enn en standard PC med litt over gjennomsnittlig bra lydkort (eksternt firewire), ok condensatormic og et midi-keyboard. Miksebord og masse eksterne rackbokser tilhører en liga over dette. En gitar er fint å ha, og 10 softsynter man kjenner er bedre enn 1000 man ikke kjenner.

Det vanskeligste er å velge software (daw). Jeg landet på noe som heter Ableton siden det fulgte med keyboardet, men det har svært bratt læringskurve for noen uten erfaring (meg)...

Lenke til kommentar
Hva du har tenkt å ta opp er også ganske viktig, krav til utstyr er ganske forskjellig fra seksmanns rockeband til tibetansk nesefløyte.

Måtte le ganske hardt på den der :!: Du er flink til å sette ting i perspektiv, det skal du ha!

Er det faktisk et instrument som heter tibetansk nesefløyte?

(beklager off-topic, men det måtte bare ut)

Jon Martin :)

Lenke til kommentar
Hva du har tenkt å ta opp er også ganske viktig, krav til utstyr er ganske forskjellig fra seksmanns rockeband til tibetansk nesefløyte.

Måtte le ganske hardt på den der :!: Du er flink til å sette ting i perspektiv, det skal du ha!

Er det faktisk et instrument som heter tibetansk nesefløyte?

(beklager off-topic, men det måtte bare ut)

Jon Martin :)

Selvsagt finnes det. Denne damen er en kjent utøver, blant annet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tania_Davis

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har tenkt å bygge et lite ministudio men vet ikke hva slags utstyr jeg trenger. Jeg trenger ikke så veldig bra utstyr, men basic og billig. Er det noen som kan fortelle meg hvilke enheter jeg må kjøpe? Hva er egentlig EQ, feedback-destroyer og kompressor? Hva er greia med miksebord og er dette alt som skal til for å spille inn musikk eller trenger jeg en egen enhet for det? :hmm:

Hvor får jeg kjøpt sånnt bra og billig?

Kanskje ikke så veldig hjelpsomt av meg, men: jeg vil egentlig anbefale deg å lære litt om innspilling og effekter før du kjøper noe som helst. For det første vil du da kanskje finne ut selv hva slags utstyr du vil gå til innkjøp av, du vil slippe å få folk til å hjelpe deg til å få installert utstyret og du må jo i det hele tatt vite hvordan du bruker det.

Hvis du velger å ignorere dette sa Rulle det mest esensielle. PC/Mac+lydkort av kvalitet+Mic(er)+midikeyboard+DAW = Det du trenger for et lite hjemmestudio.

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare pc'en min, integrert lydkort og Yamaha Pockettrack 2G koblet til med 2x3,5 mm jack. Funker som fjell til mitt bruk :) Så du trenger ikke noe særlig avansert til å begynne med. Viktigste er en god mic.

EDIT: Og DAW :p Jeg bruker Cubase, som fulgte med opptakern.

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...