Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte begge serverene min her hjemme fra Windows 2003 Enterprise til Windows 2008 Enterprise.

Personlig føler jeg at serverene har blitt raskere med Windows 2008 server, men jeg har likevel oppdaget en ting. Og det er minnebruken.

Serverene brukes til å kjøre VmWare Server på, som igjen kjører x antall virtuelle maskiner. Da jeg brukte Windows 2003 server, så var det stort sett kun RAMen til de virtuelle pcene som ble brukt. Altså kjørte jeg ingen virtuelle maskiner, var det kan brukt ca 3-400 MB av 8 GB. Mens nå er ca 1.1 GB i bruk uten at jeg kjører en eneste virtuell pc.

Bakdelen med dette er at jeg nå kan kjøre et mindre antall virtuelle pcer enn før. Kjører jeg fire virtuelle pcer med 1 GB med RAM er jeg oppe i 6 GB brukt ram totalt.

Er det noen instillinger som jeg kan gjøre for å redusere minnebruken noe? Er inne på tastmanager og ser der, og det er kun VMware som bruke noe særlig med RAM, ca 200 MB totalt. Ellers er det noen MB her og der i bruk. (bl.a virus prog)

post-46264-1254074687_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

x64 OS bruker litt mer minne ja en x86, sånn er det bare. Fordelen derimot er jo at du får utnyttet applikasjonene på en helt annen måte mht RAM.

Uansett, ting som bruker unødvendig RAM er bl.a drivere og diverse servicer i Win2008. Skru av alt av unødvendige hardware i BIOS som f.eks floppy, serielle porter, paralleport, USB-porter osv. Unødvendige roller og features stjeler også RAM.

Lenke til kommentar
Det blir som xcomiii er inne på, reduser minnebruken ved å slå av unødvendige tjenester og komponenter.

Alternativt kan du sjekke ut VMware ESXi. Den er gratis og har en memory footprint på 32 MB.

slik jeg har forstått det krever ESXi at jeg har et spesielt disk oppsett. Dette er mine private servere her hjemme, så de kjører kun vanlige SATA disker på vanlig hovedkort.

Men om ESXi kjører på min hardware, så kan jeg jo vurdere det. Har gratis lisenser til ESXi som jeg skaffet for en stund tilbake (er vel gratis enda regner jeg med?)

Lenke til kommentar

ESXi støtter en del integrerte kontrollere og andre enkle s-ata kontrollere.

Raid som krever en programvarekomponent støttes ikke (f.eks. Intel IHC eller nVidia MCP,) men du kan fortsatt kjøre disse uten raid funksjonalitet.

I enkelte tilfeller må du ta spesielle hensyn under installasjon eller oppgradering, dermed er det greit å google litt i forkant.

Lenke til kommentar
I enkelte tilfeller må du ta spesielle hensyn under installasjon eller oppgradering, dermed er det greit å google litt i forkant.

Fant ut av det ja....prøvde å installere ESXi 4.0 på serverene mine nå, men den stoppet på "failed to load lvmdriver", som jeg fant ut betyr at ESXi ikke støtter nettverkskortene på pcene mine.

Og siden jeg bare har de som er på hovedkortet er det jo ikke så mye jeg får gjort med den saken. Gidder neppe å kjøpe egne nettverkskort bare for å kjøre ESXi.

Og så vet jeg jo ikke om det stopper opp på noe annet også.

Vurderer å gå tilbake til Windows 2003 Enterprise kanskje, for å spare litt RAM. Men jeg får se. Totalt på de to serverene kan jeg jo kjøre 8 virtuelle pcer med 1 GB RAM uten problemer, og jeg har kun tre virtuelle servere som kjører 24/7/365. Resten brukes til test maskiner som jeg starter og stopper ved behov.

Lenke til kommentar
Prøv gjerne 3.5, den er litt mindre kresen under installasjon og det finnes en del tilpassede oem.tgz for ulik maskinvare.

Hvordan er mulighetene til å "remote" styre ESXi 3.5 da? Jeg er avhengig av et webgrensesnitt eller et program som lar meg styre serverene fra de bærbare pcene.

Lenke til kommentar
Prøv gjerne 3.5, den er litt mindre kresen under installasjon og det finnes en del tilpassede oem.tgz for ulik maskinvare.

Får ikke installert VmWare ESXi 3.5 heller. Den også sier at den ikke støtter hardwaren.

Så da får jeg nok bare kjøre Windows 2008 server med VmWare Server 2.0....

Skal jeg oppgradere serverene en gang i fremtiden, får jeg være litt nøye på å kjøpe utstyr som støtter ESXi.

Lenke til kommentar
Citrix XenServer 5.5 kan du jo prøve. Er ganske snill på hardware.

Nå har jeg jo en rekke virtuelle maskiner laget i VmWare...så tror jeg holder meg til VmWare slik at det ikke blir alt for mye jobb. Det går sikkert an å konvertere maskiner fra Vmware til Xen...men det tar sikkert mye tid også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...