Gå til innhold

Hardware.no: Watt skal ikke ha stor forbokstav

Anbefalte innlegg

De fleste skribentene her skriver watt med stor forbokstav. Det er galt. Enheter (f.eks. watt, meter, ampere, sekund, joule) skal skrives som alle andre ord, altså med liten forbokstav med mindre de er det første ordet i en setning. Symboler for enheter skal alltid skrives med små bokstaver, med unntak av symboler for enheter som er navngitt etter personer. Sistnevnte skal alltid skrives med stor forbokstav, f.eks. W for watt, A for ampere og Pa for pascal.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg synes det blir veldig forvirrende om vi skal måtte gjette oss frem til om det er kilobyte eller kilobit som er ment med kb, og megabit eller megabyte når det nevnes mb. I tillegg vil eg tro vi får en case mtp feilinformasjon(en kunde kjøper noe med 100 kilobit etteellerannet men trodde han skulle få noe med 100 kilobyte).

Og selv om styret ikke har uttalt seg enda så er eg veldig skeptisk til at de plutselig nå skal følge språkrådets anbefalinger, når de overså de totalt i saken med merkenavn og produktnavn(Iphone i stede for iPhone).

Lenke til kommentar

Nei, vi kommer ikke til å endre på MB osv. Ellers forbinder man jo B med byte og b med bit, men her prøver vi å bruke MB og Mbit, slik at det ikke skal være noen tvil.

Det vi vurderer er om vi skal slutte med Watt og heller skrive watt osv. Forkortelsen W kommer vi til å fortsette med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...