Daniel Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) De fleste skribentene her skriver watt med stor forbokstav. Det er galt. Enheter (f.eks. watt, meter, ampere, sekund, joule) skal skrives som alle andre ord, altså med liten forbokstav med mindre de er det første ordet i en setning. Symboler for enheter skal alltid skrives med små bokstaver, med unntak av symboler for enheter som er navngitt etter personer. Sistnevnte skal alltid skrives med stor forbokstav, f.eks. W for watt, A for ampere og Pa for pascal. Endret 27. september 2009 av Daniel Lenke til kommentar
RBW Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hei og takk for tilbakemeldingen. Vi ser det er en del diskusjon blant de lærde på akkurat dette, så vi tar en intern diskusjon. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hva med de tilfellene hvor det er forskjell på betydningen? Altså KB og Kb er to forskjellige måleenheter, og ingen av disse er navngitt etter noen person. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hva med de tilfellene hvor det er forskjell på betydningen? Altså KB og Kb er to forskjellige måleenheter, og ingen av disse er navngitt etter noen person. Kelvin er navngitt etter en person, så Kb (Kelvin-bit) blir korrekt etter regelen. Lenke til kommentar
RBW Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Daniel har Språkrådet i ryggen, PDF fra Språkrådet, se særlig side 91. (ikke det at vi har en like god tradisjon her for å følge Språkrådet, men likevel...). Spennende er det i alle fall. Samtidig har vi jo en annen anbefaling her. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Kelvin er navngitt etter en person, så Kb (Kelvin-bit) blir korrekt etter regelen. You got me there Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Eg synes det blir veldig forvirrende om vi skal måtte gjette oss frem til om det er kilobyte eller kilobit som er ment med kb, og megabit eller megabyte når det nevnes mb. I tillegg vil eg tro vi får en case mtp feilinformasjon(en kunde kjøper noe med 100 kilobit etteellerannet men trodde han skulle få noe med 100 kilobyte). Og selv om styret ikke har uttalt seg enda så er eg veldig skeptisk til at de plutselig nå skal følge språkrådets anbefalinger, når de overså de totalt i saken med merkenavn og produktnavn(Iphone i stede for iPhone). Lenke til kommentar
RBW Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Nei, vi kommer ikke til å endre på MB osv. Ellers forbinder man jo B med byte og b med bit, men her prøver vi å bruke MB og Mbit, slik at det ikke skal være noen tvil. Det vi vurderer er om vi skal slutte med Watt og heller skrive watt osv. Forkortelsen W kommer vi til å fortsette med. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Beklager. Da har eg missforstått. Men da er eg med på notene, og enig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå