Gå til innhold

Strekke nettverk i enebolig - bruke rør for gammelt telefonsystem

cregeland

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig kjøpt hus bygget midt på 80-tallet og skal legge opp kablet nettverk over 3 etg. Planlegger å ha server stående i kjelleren sammen med en hovedswitch. Kommer til å bruke rørsystem fra gammelt telefonopplegg (16mm plastrør skjult i vegg).

Antar at det ikke blir nok plass til å strekke inviduelle kabler fra hovedswitchen i kjelleren til hvert punkt i hver etg (planlegger ca 2-3 pkt i hver etg), så jeg ser derfor for meg en løsning med en switch i hver etg, og kanskje fiberkabel mellom hovedswitch i kjeller, 1. og 2. etg.

Har sett litt etter gigabit switcher med 10gbit uplink eller lignende slik at fiber kablene går på 10gbit og 1gbit cat5 går ut til hvert punkt i etasjene.

Noen som har en bedre løsning å anbefale - eller switcher som vil fungere til dette bruket. Er litt usikker på om jeg vil strekke fiberkabel mellom etg pga pris, men det er kanskje blitt litt billigere med årene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se at du vil merke noe tap ved å bare gå for CAT5/6 kabel fra switchen og videre. Jeg går ut i fra at det kun er vanlig pc-bruk de forskjellige maskinene skal brukes til.

Vanlig Gbit-switcher burde holde lenge. Det å sette en i hver etg er trolig en god ide for å få nok punkter (blir ikke mange kabler på 16mm..)

Hvilken internett linje har du?

Lenke til kommentar
Hvilken internett linje har du?

17 mbit. Serveren i kjelleren skal streame HD tv/video og musikk til flere rom/etg. Gigabit er i utgangspunktet nok pr enhet/klient i 1. og 2. etg, men tenkte det hadde vært kjekt om jeg kunne planlagt litt fremover og strukket noe som ikke er utdatert om 2 år.

Tenkte å evt sette opp flere gigabit NIC'er på serveren - og da vil vel flaskehalsen bli 1gbit mellom etasjene.

Lenke til kommentar

Bruker du minst Cat-6 kabel (skjermet) med så korte strekk som det her er snakk om vil du med all sannsynlighet ha 10 Gbit kapasitet til hver etasje i fremtiden. Standardene sier 37 meter for Cat-6 og 10 Gbit. Cat-6a skal klare dette kurant inntil 100 meter, Cat-7 ennå lengre.

Personlig tror jeg dette neppe er utdatert om 2 år, heller ikke 1 Gbit mellom etasjene tror jeg vil være utdatert. I og med at kostnadene med å få høyere kapasiteter på "internett" er så ekstreme som de er, så legges det mye arbeid i effektiv komprimering av båndbreddekrevende innhold. Derfor vil film etc trolig kreve mindre båndbredde enn man tror.

Å velge fiber og 10 Gbit uplink (også på Ethernet) tror jeg vil medføre en relativt heftig prislapp på utstyret i dag. Bortkastede penger etter min mening, så lenge kablingen er bra nok.

Streaming av HD tv/film drar faktisk ikke så ekstremt mye, 15mbps - 45mbps er vel det normale.

Lenke til kommentar

Flott, da ser det ut til at vi dropper fiber :)Så angående Cat 5 vs Cat 6:

1: Har hørt Cat 6 er noe her å strekke da disse er mye stivere enn Cat 5. Noen som har erfaring med å strekke Cat 6 i 16mm rør? Hvor mange kabler klarer vi pr rør (og fortsatt får de ut igjen sener om det skulle bli behov for det ;))?

2: Ser det er mange forskjellige Cat 6 kabler på markedet, hva er forskjellen her, og kanskje noen kan anbefale en bra rull? Ser for meg at en rull på 100m skal være nok i utgangspunktet.

3: Angående vegg kontakter: trengs det noen spesiell type vegg kontakt for å opprettholde cat 6 kvalitet?

bIskOp: nettlinje på 17mbit: Get leverer 17 mbit download / 1,7 mbit upload.

Endret av cregeland
Lenke til kommentar
Cat5e holder i massevis. Kontakter kjøper du hos din nærmeste elforhandler. Du får slike fine man ikke trenger krontang for, kanskje satse på de. Kommer vel helt an på forhandleren.

Skjermet da? Altså Cat 5e STP? Ser Elko kontakter er noe dyrere men disse er kanskje mer "skikkelige" i forhold til Clas Ohlson etc...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...