cregeland Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei! Jeg har nylig kjøpt hus bygget midt på 80-tallet og skal legge opp kablet nettverk over 3 etg. Planlegger å ha server stående i kjelleren sammen med en hovedswitch. Kommer til å bruke rørsystem fra gammelt telefonopplegg (16mm plastrør skjult i vegg). Antar at det ikke blir nok plass til å strekke inviduelle kabler fra hovedswitchen i kjelleren til hvert punkt i hver etg (planlegger ca 2-3 pkt i hver etg), så jeg ser derfor for meg en løsning med en switch i hver etg, og kanskje fiberkabel mellom hovedswitch i kjeller, 1. og 2. etg. Har sett litt etter gigabit switcher med 10gbit uplink eller lignende slik at fiber kablene går på 10gbit og 1gbit cat5 går ut til hvert punkt i etasjene. Noen som har en bedre løsning å anbefale - eller switcher som vil fungere til dette bruket. Er litt usikker på om jeg vil strekke fiberkabel mellom etg pga pris, men det er kanskje blitt litt billigere med årene? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Det er ikke fiberen som er dyr om du skal ha 10gbps. Bare sett en switch i hver etasje så strekker du kabler til hver av disse til en switch i kjelleren. Lenke til kommentar
cregeland Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 OK - alternativt kunne jeg strukket individuelle fiber kabler til hvert punkt med vanlige RJ45 tilkoplingspunkter hvis det går an? Lenke til kommentar
EX-adrin Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) du kan gjøre det. men da må du bruke en fiberconverter på vært punkt. vis du skal trekke fiber til vert punkt du skal ha http://www.eusso.com/product3/fiber-converter.htm Endret 28. september 2009 av EX-adrin Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg kan ikke se at du vil merke noe tap ved å bare gå for CAT5/6 kabel fra switchen og videre. Jeg går ut i fra at det kun er vanlig pc-bruk de forskjellige maskinene skal brukes til. Vanlig Gbit-switcher burde holde lenge. Det å sette en i hver etg er trolig en god ide for å få nok punkter (blir ikke mange kabler på 16mm..) Hvilken internett linje har du? Lenke til kommentar
cregeland Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Hvilken internett linje har du? 17 mbit. Serveren i kjelleren skal streame HD tv/video og musikk til flere rom/etg. Gigabit er i utgangspunktet nok pr enhet/klient i 1. og 2. etg, men tenkte det hadde vært kjekt om jeg kunne planlagt litt fremover og strukket noe som ikke er utdatert om 2 år. Tenkte å evt sette opp flere gigabit NIC'er på serveren - og da vil vel flaskehalsen bli 1gbit mellom etasjene. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 17mbit var da en merkelig hastighet. Samme opp og ned da eller? Jeg vil ikke si at 1Gbit vil være noe flaskehals om 2 år. Du skal vel streame ganske mange HD filmer før den kapasiteten er brukt opp. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 du bær iallefal passe på å skaffe skikkelige skjermede kabler som skal igjennom veggene. det kommer nok til å være endel elektronisk støy fra telefonledningen og andre elektroniske ledninger i veggen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Bruker du minst Cat-6 kabel (skjermet) med så korte strekk som det her er snakk om vil du med all sannsynlighet ha 10 Gbit kapasitet til hver etasje i fremtiden. Standardene sier 37 meter for Cat-6 og 10 Gbit. Cat-6a skal klare dette kurant inntil 100 meter, Cat-7 ennå lengre. Personlig tror jeg dette neppe er utdatert om 2 år, heller ikke 1 Gbit mellom etasjene tror jeg vil være utdatert. I og med at kostnadene med å få høyere kapasiteter på "internett" er så ekstreme som de er, så legges det mye arbeid i effektiv komprimering av båndbreddekrevende innhold. Derfor vil film etc trolig kreve mindre båndbredde enn man tror. Å velge fiber og 10 Gbit uplink (også på Ethernet) tror jeg vil medføre en relativt heftig prislapp på utstyret i dag. Bortkastede penger etter min mening, så lenge kablingen er bra nok. Streaming av HD tv/film drar faktisk ikke så ekstremt mye, 15mbps - 45mbps er vel det normale. Lenke til kommentar
cregeland Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Flott, da ser det ut til at vi dropper fiber :)Så angående Cat 5 vs Cat 6: 1: Har hørt Cat 6 er noe her å strekke da disse er mye stivere enn Cat 5. Noen som har erfaring med å strekke Cat 6 i 16mm rør? Hvor mange kabler klarer vi pr rør (og fortsatt får de ut igjen sener om det skulle bli behov for det )? 2: Ser det er mange forskjellige Cat 6 kabler på markedet, hva er forskjellen her, og kanskje noen kan anbefale en bra rull? Ser for meg at en rull på 100m skal være nok i utgangspunktet. 3: Angående vegg kontakter: trengs det noen spesiell type vegg kontakt for å opprettholde cat 6 kvalitet? bIskOp: nettlinje på 17mbit: Get leverer 17 mbit download / 1,7 mbit upload. Endret 28. september 2009 av cregeland Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Cat5e holder i massevis. Kontakter kjøper du hos din nærmeste elforhandler. Du får slike fine man ikke trenger krontang for, kanskje satse på de. Kommer vel helt an på forhandleren. Lenke til kommentar
cregeland Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Cat5e holder i massevis. Kontakter kjøper du hos din nærmeste elforhandler. Du får slike fine man ikke trenger krontang for, kanskje satse på de. Kommer vel helt an på forhandleren. Skjermet da? Altså Cat 5e STP? Ser Elko kontakter er noe dyrere men disse er kanskje mer "skikkelige" i forhold til Clas Ohlson etc... Lenke til kommentar
tole Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Så vidt jeg vet må switchene også være designet for å støtte skjermet kabel om du skal ha 100% skjermingseffekt (altså at switchen faktisk jorder kappa rundt kablene). Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Du trenger ikke STP, og kontakter på clasern holder i massevis. Husk at dette er digitale signaler over relativt korte avstander. Et par strømkabler og en telefonkabel vil ikke ha noen innvirkning på signalet. Med mindre du kobler feil vil det heller ikke ha noe å si hva slags kontakt du bruker. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Et par strømkabler og en telefonkabel vil ikke ha noen innvirkning på signalet. forstyrrelser vil det nok være men det begrenser seg litt over korte avstander. Lenke til kommentar
cregeland Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Du trenger ikke STP, og kontakter på clasern holder i massevis. Vil dette også være tilstrekkelig for 10gbps i fremtiden? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Du trenger ikke STP, og kontakter på clasern holder i massevis. Vil dette også være tilstrekkelig for 10gbps i fremtiden? Vanskelig å si, når 10gbps blir økonomisk for privat LAN har vi kanskje andre teknologier. 10gbps med dagens teknologi vil ikke fungere med cat5e. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå