Gå til innhold

kostnad ved omlegging av kurser i bolig!


Anbefalte innlegg

Har kjøpt leilighet i en eldre bygg(byggeår 1920), og der så ligger alle kabler åpent på vegger.Altså åpen installasjon.Det ser ikke pent ut og arbeidet ser ut som om det er utført på en lite elegant og fagmessig måte.

Det er stort sett betongvegger i huset, kan man da skjule kablene i veggen??

Er det liksom mulig?Hvordan gjøres dette isåfall?

Har ikke tenkt å gjøre noen arbeid selv, men bare lurer på det.

I tillegg, hvor mye hadde det kostet å trekke om alle kursene i leiligheten slik at de skjules i veggen.Muligen også skifte alle stikkontakter og lysbrytere.

Snakk om 5 kurser og leiligheten er 1 roms 35m2.

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å skjule kabler inni en betongvegg etter at den er støpt. Skal man skjule kabler i en betongvegg er man nødt til å legge rørene får den støpes.

 

Når det gjelder kostnad, så er det i grunn umulig å si. Du er nesten nødt til å be om et tilbud fra elektroentrepenører i ditt nærområde.

Du kan prøve www.mittanbud.no også.

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig å skjule kabler inni en betongvegg etter at den er støpt. Skal man skjule kabler i en betongvegg er man nødt til å legge rørene får den støpes.

 

Når det gjelder kostnad, så er det i grunn umulig å si. Du er nesten nødt til å be om et tilbud fra elektroentrepenører i ditt nærområde.

Du kan prøve www.mittanbud.no også.

 

Ok nå snakker jeg kansje tull, men jeg trodde det gikk an å skjule den åpne installasjonen ved å på en eller annen slags måte slisse spor i veggen å legge kablene på den måten for å så støpe igjen.

Nei det hørtes sikkert dumt ut men men.

 

Bruttern kjøpte også en leilighet i en bygård fra 1890 og der er alle kablene skjult.

Hvordan er det gjort der da?Betongveggen har jo stått der før de la røra i veggen.

Lenke til kommentar

Det man kan gjøre for og få det skjult:

 

Man kan meisle spor i betongen, prime inni sporene, legge rør i sporene og så sparkle over.

Man kan bruke kanal-lister langs gulv. De ser ut som vanlige lister men er laget for og skjule kabler.

Legge kabler bak vanlige lister hvis man fester listene med skruer.

 

Kabler kan også skjules i under kjøkkeninnredning.

 

Så det er ikke umulig.

 

Ring en elektriker bedrift, be om et tilbud, og få dem til og komme og se.

 

Av egeninnsats for og få det billigst mulig kan du selv meisle, og legge rør selv vis installatøren godtar det.

 

 

Mvh:

Elektriker Kristian

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte leilighet i mur fra 1950, nesten alt lå påvegg, og det var et skikkelig lappverk siden det var bygd ut litt og litt.Etter at vi pusset opp er så og si ingenting av kabler synlig, inkludert nettverkskabler og kabler til surroundanlegg.

 

Siden vi gjorde en større renovering som inkluderte sliping av gulv og sparkling/maling av vegger ble også alt av lister fjernet og nesten alle gulvlister ble erstattet av SL-kanaler fra Tehalit, disse er omtrent lik dimensjon som vanlige gulvlister. Jeg brukte ingen hjørne- eller skjøte-stykker, bare gjerdet hjørnene med sag på samme måte som med vanlige gulvlister. Jeg brukte også vanlige kontakter fra Elko og monterte de over kanalen. Ble veldig bra og de fleste legger ikke merke til at det er plast engang. I tillegg slipper du å male de...

 

Jeg hadde røropplegg til lampepunkter i taket så jeg valgte Moellers X-comfort trådløse dimmere for å slippe ledninger på veggen opp til taket.

 

Hvis du får elektriker til å levere kanalene kan du sikkert spare penger på å kutte til og montere de selv hvos du vil, så blir det en enkel og billig jobb for elektriker å legge opp kabling.

 

SL-kanaler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...