Stoic Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei alle sammen. Jeg har postet dette innlegget i et annet forum, men håper på noe respons her også Jeg har bodd i en hybel sammens med 4 andre i nesten et år. Jeg leverte oppsigelsen min slik at leietiden min skulle vare ut oktober (standard 3 måneder). Planen var nemlig å flytte sammens med kjæresten min. Da jeg snakket med husverten min, sa han at dersom jeg skaffet noen andre til å ta over, skulle det ikke være noe problem mtp husleien. Derfor flyttet jeg sammen med kjæresten min rundt den 25 august. Jeg prøvde å finne noen, samtidig som jeg pushet på at han måtte legge ut en annonse. Da oppga han telefonnr. mitt, og jeg ble oppringt av en del villige studenter. Den 25 August hadde vi visning, og han deltok. Det kom 4 - 5 stykker (husker ikke helt), og han måtte dra midtveis i visningen. Jeg skrev ned telefonnr. til de aktuelle, og la dette igjen i hybelen. Så tok jeg senere kontakt med han og da fikk jeg vite at de andre beboerne skulle ha en visning litt senere. Dersom de ikke fant ut av noe, skulle de ta en av de som var på den første. Tiden gikk, og jeg hørte ikke noe fra han, før en stund senere, da jeg fikk høre at vi måtte ha en ny runde, siden han hadde tatt kontakt med de for sent, og de hadde funnet seg nye steder å bo! Da begynte jeg å bli virkelig irritert, og fikk brukernavn og passord til annonnsen han hadde lagt ut på hybel.no. Der lå det over 15 ubesvarte, merk 15 ubesvarte meldinger om interesserte. Da tok jeg saken i egne hender, og fikset en ny visning. Den 9 september hadde jeg ny visning, og den 10ende, hadde vi avklart hvem som fikk den. Da spurte jeg om når kontrakten skulle skrives, og fikk beskjed at det skulle skje før helgen samme uke (11 september kommer på fredag den uken). Ting skjedde ikke, og kontrakten ble ikke underskrevet før den 19 september! I tillegg hadde han spurt om jeg kunne stille rommet mitt til disposisjon, siden det var tomt og han skulle pusse opp stuen. Dette sa jeg at var greit, og hybelen min ble fylt opp av stuemøbler. Dette skjedde før alle visningene. Nå som kontrakten endelig hadde blitt skrevet, tenkte jeg at saken er ute av verden, og på grunn av de overnevnte opplysningene, så regnet jeg nesten med å slippe å betale husleie for september. Så da var tiden kommet for å få tilbake depositumet (jeg hadde forresten overlevert nøkkelen til den nye leietakeren). Jeg sendte en melding for noen dager siden, og han sa han skulle se på det. I dag sendte jeg en ny melding, og får svar at jeg ikke har betalt husleie for september, og at vi kunne fikse det etter helgen! Da jeg ble småforbannet, og tviholdt meg fra å ikke ringe han opp! Jeg tok kontakt med den nye leietakeren, og han sa han skulle betale fra og med 19 september til 31 (altså dele husleien på antall dager og betale for de han bor der)! Så jeg føler at husverten min rett og slett prøver å lure meg! For det første, så har han hatt mulighet til å ta inn noen FØR september! Og det er ikke MITT problem at han har vært treg. Samt at han har benyttet rommet mitt som oppbevaringsplass for møblene sine, OG at kontrakten ble underskrevet nesten 10 dager etter leietakeren, som var klar for å flytte inn på dagen, hadde fått stedet! Så, mitt spørsmål er, kan jeg si at han kan se langt etter leien? Eller må jeg faktisk betale? På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Som i de aller fleste juridiske spørsmål, så er spørsmålet det samme; Hva kan du dokumentere av dette? Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Det meste av det som er nevnt av kontakt mellom oss har jeg fått på meldinger fra han, som jeg selvfølgelig har på telefonen enda. Ang. oppbevaringen av møbler på rommet mitt, har jeg flere vitner, bl.a de andre hybelboerne, den nye leietakeren, flere som var på visning som jeg kan kontakte og samboeren min. Hvis det var dette du tenkte på selvfølgelig. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Alt som du kan få SKRIFTLIG på papiret kan brukes som dokumentasjon. Skriv erklæringer og få disse underskrevet, og se hva du står igjen med. Kontakt evt mobilselskapet og hør om du kan få disse meldingene skriftlig. SMS gjelder neppe som dokumentasjon da de er lett å forfalske. Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Med mindre husverten forsøker å kreve leie både fra deg og fra den nyinnflyttede for September har han sitt på det tørre. Han kan godt sitte på ræva og ikke gidde å ta inn nye leieboere før oppsigelsesfristen på 3 måneder har gått ut om han vil, og du må betale for stasen. Det som er avtalt i kontrakten trumfer uansett alt selv om du føler deg snytt. Lenke til kommentar
aeropilot Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Han må ikke betale leie fra den dagen husverten tok tilbake disponering av hybelen og fylte den opp med møbler. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Han må ikke betale leie fra den dagen husverten tok tilbake disponering av hybelen og fylte den opp med møbler. Som jeg forsto dt "lånte" leietaker han rommet siden han ikke brukte det, dette var noe han kunne nektet for. Selv om utlåner brukte rommet, var det altså leietager som disponerte det. Lenke til kommentar
aeropilot Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg ville ikke akseptert den. Hvis hybelen er fylt opp med stuemøbler, så er ikke rommet i den stand at det kan brukes. Og dermed skal man vel heller ikke betale leie? Lenke til kommentar
jahas Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg ville ikke akseptert den. Hvis hybelen er fylt opp med stuemøbler, så er ikke rommet i den stand at det kan brukes. Og dermed skal man vel heller ikke betale leie? Jo, så lenge du velger hva det skal brukes til. Lenke til kommentar
aeropilot Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Du har vel et poeng... Det sto vel også at nøkkelen ikke ble overlevert før seinere? Og det hjelper jo ikke mitt poeng. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Du har vel et poeng... Det sto vel også at nøkkelen ikke ble overlevert før seinere? Og det hjelper jo ikke mitt poeng. Nei, desverre. Trådstarter har nok kommet i en litt kincky situasjon, der husverten har vært en liten "drittsekk", men det virker allikevel å være leietaker sitt ansvar at han finner noen andre å leie ut til. Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Hei igjen alle sammen. Ser det er flere som svarte her, så dere er sikkert interessert i å vite hvordan dette gikk. Jeg konfronterte han med at den nye tok over 19 september, og da sa han at jeg kunne betale husleie frem til da. Når jeg da sa at han hadde fått bruke rommet mitt som lager, ble han mer betenkt og sa at vi måtte komme tilbake til det litt senere. Etter noen dager ringte han, og sa han var villig til å trekke fra 7 dager til på husleien, noe jeg syntes var bra, mildt sagt. Sluttresultatet ble å betale for 11 dager. Jeg synes kanskje det er litt midt på treet. Greit at han trakk fra 7 dager, men dersom man tenker på at det tok nesten 10 dager før den nye leietakeren ble skaffet til kontrakten ble skrevet, kunne det vært bedre... Lenke til kommentar
jahas Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Hei igjen alle sammen. Ser det er flere som svarte her, så dere er sikkert interessert i å vite hvordan dette gikk. Jeg konfronterte han med at den nye tok over 19 september, og da sa han at jeg kunne betale husleie frem til da. Når jeg da sa at han hadde fått bruke rommet mitt som lager, ble han mer betenkt og sa at vi måtte komme tilbake til det litt senere. Etter noen dager ringte han, og sa han var villig til å trekke fra 7 dager til på husleien, noe jeg syntes var bra, mildt sagt. Sluttresultatet ble å betale for 11 dager. Jeg synes kanskje det er litt midt på treet. Greit at han trakk fra 7 dager, men dersom man tenker på at det tok nesten 10 dager før den nye leietakeren ble skaffet til kontrakten ble skrevet, kunne det vært bedre... jaja, det endte det jo ganske bra! Like greit å ende det slik, hadde vært no dritt å brukt lange tider på å krangle om småpenger;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå