johank1 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei jeg er en gutt på 16 som nettopp har startet på allmen fag, jeg har valgt t matte for jeg har lyst til å ta realfag på andre året. Jeg er usikker på hva jeg gir meg ut på hvis jeg velger realfag, noen som kan gi meg litt mer innsikt på hva det egentlig er og hvilke fordeler man får ved å ta det? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Tar man realfag får man ekstrapoeng som er nyttige når man skal søke seg inn på videre utdanning, og i tillegg er realkompetanse et krav for mange studier. Jeg vil ikke anbefale deg å velge realfag kun på grunn av ekstrapoengene, for hvis du ikke er motivert til/flink i de fagene du tar, vil dårlige karakterer uansett gjøre at du ikke ender opp med høyere poengsum når alt kommer til alt. Du må rett og slett bare se litt på de yrkene og studiene du kan tenke deg i fremtiden, og vurdere hvor stort behov du har for å ta realfag. Har du lyst til å studere noe innen språk og samfunnsfag er det selvsagt meningsløst å velge realfag på vgs. Jeg valgte realfag fordi jeg ville ha størst mulig valgfrihet, og siden jeg er jevnt over flink i alle fag hadde jeg ikke behov for å tenke på å velge de fagene jeg var flinkest i. Jeg hadde heller ingen spesielle interesser, så vgs hadde vært like dritt uansett hvilke fag jeg hadde tatt. Alle realfagene krever en del jobbing, men det hjelper om man fra før er glad i naturfag og god i matte Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Realfag på vgs nivå: Matematikk, veldig teoretisk (R1 og R2) Biologi Fysikk Kjemi Leder til en teknologisk utdannelse (ingeniør b.la), innenfor medisin og feks mer typerettede greier som kjemi, biologi etc. Gir deg også tilleggspoeng, men oppfattes som regel som tyngre/vanskeligere fag. Vil du bli noe med høyt snitt, noe innenfor biologi, fysikk eller kjemi, eller kanskje ingeniør så velg realfag, er du usikker - men har muligheten åpen for at du vil noe av dette, velg realfag, er du sikker på at du ikke skal bli noe av dette - spar deg selv for bryet å velg "lettere" fag. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei! Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt. Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker -knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen. Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Realfag på vgs nivå:Matematikk, veldig teoretisk (R1 og R2) Biologi Fysikk Kjemi Leder til en teknologisk utdannelse (ingeniør b.la), innenfor medisin og feks mer typerettede greier som kjemi, biologi etc. Gir deg også tilleggspoeng, men oppfattes som regel som tyngre/vanskeligere fag. Vil du bli noe med høyt snitt, noe innenfor biologi, fysikk eller kjemi, eller kanskje ingeniør så velg realfag, er du usikker - men har muligheten åpen for at du vil noe av dette, velg realfag, er du sikker på at du ikke skal bli noe av dette - spar deg selv for bryet å velg "lettere" fag. ikke glem de andre realfagene da: Realfag • Biologi • Fysikk • Geofag • Informasjonsteknologi • Kjemi • Matematikk for realfag 1 / • Matematikk for samfunnsfag 2 • Teknologi og forskningslære http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivelser?Kurs=V.STREA2---- Går selv 2. klasse og har fysikk, kjemi, biologi samt matematikk R1.. merker det er en del jobbing med enkelte fag, så jeg vil si at det krever at du har interesse for fagene, samt tid. Endret 27. september 2009 av kimj_ Lenke til kommentar
Patience Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hei jeg er en gutt på 16 som nettopp har startet på allmen fag, jeg har valgt t matte for jeg har lyst til å ta realfag på andre året. Jeg er usikker på hva jeg gir meg ut på hvis jeg velger realfag, noen som kan gi meg litt mer innsikt på hva det egentlig er og hvilke fordeler man får ved å ta det? Takker for alle svar Tråden blir stengt om du ikke endrer emnefelt. Fint om du kan få fikset det. Trykk << Rediger >> og endre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå