Gå til innhold

[Løst]Ny Fender Strat? Hva er viktig?

Berniy

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på en Fender Stratocaster til rundt 10-20 000 bestiller til der jeg skal bo i USA. Spiller vanligvis Progresiv rock som; Pink Floyd, Dire Straits, Mark Knopfler og mer Spiller alt generelt men går mest i disse. Hva burde jeg se etter på den nye gitaren? Forskjellen mellom Lengden mellom Båndene 7,5cm eller 9,5cm. '

Her er noen av de gitarene jeg har sett på:

American Vintage 57

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0100102806

Mark Knopfler:

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0117800815

Hva burde jeg velge? og hva er viktig å se etter?

Takker for alle svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe enkelt svar på dette. Forskjellen mellom 7,25 og 9,5 (tommer, ikke cm, det er radius på gripebrettet) er en smakssak. Konvensjonell visdom sier at 7,25 som er krummere er bedre egnet til barregrep, mens 9,5 som er flatere er mer til solo og allround bruk. Merk at heller ikke 9,5 er så veldig flatt, det finnes gitarer (eks. Jackson) med radius helt oppe i 16"...

Alle originale Fender strat'er har samme lengde (skala), så det skal ikke være noe problem. De er dog noe lenger enn f.eks. Les Paul. Igjen er det en smakssak mer enn noe annet. Når Dave Gonzalez skulle få en signaturgitar av Guild, var en av tingene han ikke likte med prototypen at den hadde en standard Les Paul-skala hals, slik Guild har hatt i senere år. Originalen hans fra 50-tallet var nemlig Fender-skala, og han spilte og spiller mye Fender-gitarer.

Det er en del andre forskjeller mellom de to gitarene du ser på: Knpflergitaren har Texas Special pickup'er, 5-veis bryter, 3, lags plekterbrett og en C-formet hals med palisander gripebrett. 57'en har "Vintage" pickup'er. 3-veis bryter, 1-lags plekterbrett og V-formet hals med gripebrett i lønn. Knopfler har kropp i ask, de fleste '57-ere har kropp i or.

Det gjør ikke den ene bedre enn den andre, bare forskjellige. Ta deg en tur på det lokale Guitar Center før du kjøper og prøvespill begge.

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var nede på musikk butikken og prøvde ut alle gitarene og fant ut at 1957 passet best for min spile stil =) Fikk et tilbud på en amerikansk Vintage med fender super bumb forsterker til 16,000,-

Kjøpte den og bare digger lyden, noe helt annet en noen andre gitarer =))

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...