Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?

straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

1. 1. hvilken straff?

• fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del er døden en passende straff. Ved voldtekt har du frasagt deg dine grunnleggende rettigheter i samfunnet. Dette skal kun gjøres om det er ugjendrivelig sikkert at det er voldtekt.

Jeg blir kvalm av hvordan mange norske jenter blir voldtatt av utlendinger, som slipper glatt ifra det. Men alt i alt er det bare symptomer på en enda større sykdom, forfallet i hele vårt samfunn. Og jeg kjenner jenter som har blitt voldtatt i fylla av norske menn også. Patetiske drittsekker.

Lenke til kommentar
For min del er døden en passende straff. Ved voldtekt har du frasagt deg dine grunnleggende rettigheter i samfunnet. Dette skal kun gjøres om det er ugjendrivelig sikkert at det er voldtekt.

Jeg blir kvalm av hvordan mange norske jenter blir voldtatt av utlendinger, som slipper glatt ifra det. Men alt i alt er det bare symptomer på en enda større sykdom, forfallet i hele vårt samfunn. Og jeg kjenner jenter som har blitt voldtatt i fylla av norske menn også. Patetiske drittsekker.

hum, hvorfor mister du alle dine grunnleggende rettigheter som menneske ved handlingen?

Lenke til kommentar

Hvis det er 100% sikkert at siktede er skyldig burde det være kastrering/sterilisering. Men mange voldtekter er "dessverre" kun en angrende part, og det hadde vært kjip å bli kastrert fordi damen man hadde seg med i helgen viste seg å være gift og angret, og dermed sa det var voldtekt for å frasi seg skylden...

Lenke til kommentar

Han er en av dem som mener at dersom du gjør noe "umenneskelig" som å voldta eller å drepe, så er du ikke lenger et menneske. Som ikke menneske har man selvsagt ikke krav på rettighetene et menneske skal ha...

Edit:

Rettet opp et ord tastaturet fant opp.

Edit 2:

Hulkhaugen, dette er de såkalte falske anmeldelsene jeg snakket om. Enkelte som står i med en eller annen knall de fant på julebord/seminar er plutselig voldtatt når de kommer hjem og forteller det til samboer/mann. Slike saker blir som regel henlagt, men det er også en enorm påkjenning for dem som blir anmeldt.

Tvangssteriligsering er noe man kunne brukt mot dem som gjennomfører/prøver på overfallsvoldtekter..

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Han er en av dem som mener at dersom du gjør noe "umenneskelig" som å voldta eller å drepe, så er du ikke lenger et menneske. Som ikke menneske har man selvsagt ikke krav på rettighetene et menneske skal ha...

Edit:

Rettet opp et ord tastaturet fant opp.

Edit 2:

Hulkhaugen, dette er de såkalte falske anmeldelsene jeg snakket om. Enkelte som står i med en eller annen knall de fant på julebord/seminar er plutselig voldtatt når de kommer hjem og forteller det til samboer/mann. Slike saker blir som regel henlagt, men det er også en enorm påkjenning for dem som blir anmeldt.

Tvangssteriligsering er noe man kunne brukt mot dem som gjennomfører/prøver på overfallsvoldtekter..

Bare sånn for interessen sin skyld;

Umenneskelig er det å bli lemlestet også - så et sivilisert samfunn skal si at å voldta er galt, men å kastrere for enkelthendelser som dere beskriver og selv flere skal ikke væreumenneskelig?

Jeg vil faktisk ikke si noe mennesket er i stand til er umenneskelig - majoriteten av handlingene skjer hele tiden uansett, hvordan kan en da si at det ikke er menneskelig å gjøre det når menneskehetens historie har variasjoner av handlingen(e) hele veien?

Lenke til kommentar

Stemmer for noe ala dette:

§ 192. 1 Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel 2 inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.

Straffen er fengsel 2 i minst 2 år 3 dersom

a) den seksuelle omgang var samleie, 4 eller

b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

Fengsel inntil 21 år 5 kan idømmes dersom

a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,

b) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere 6 er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller

d) den fornærmede som følge 7 av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. 8 Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven 9 § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel 2 inntil 5 år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er straffen fengsel 2 inntil 8 år.

Lenke til kommentar
Hva har det å si at de skal tilbake til samfunnet?

Ganske mye egentlig - men har du gjort noe videre konsekvensanalyse av forslaget ditt, eller stoppet det ved at den straffen virker ok?

Jeg gir jamt faen i hvordan voldtektsforbrytere har det med seg selv når de slipper ut av fengsel! Man kan ikke unnskylde forbrytelsen deres med å si at de en gang skal tilbake til samfunnet og at de derfor må passes på som de var uskyldige barnehagebarn.

Lenke til kommentar
Hva har det å si at de skal tilbake til samfunnet?

Ganske mye egentlig - men har du gjort noe videre konsekvensanalyse av forslaget ditt, eller stoppet det ved at den straffen virker ok?

Jeg gir jamt faen i hvordan voldtektsforbrytere har det med seg selv når de slipper ut av fengsel! Man kan ikke unnskylde forbrytelsen deres med å si at de en gang skal tilbake til samfunnet og at de derfor må passes på som de var uskyldige barnehagebarn.

I rest my case :)

Lenke til kommentar

Kastrering er vel ikke akkurat lemlesting, og ved fare for gjentagelse (typisk pedofile) mener jeg det kan være en fornuftig løsning. Jeg er ikke for å kastrere disse som blir anmeldt for voldtekt etter en fuktig natt på byn, men kan være med på å vurdere et slikt forslag mot dem som begår overfallsvoldtekt og pedofile.

Om problemet er at de da vil bli barnløse, så kan man ta sine forhåndsregler før man kutter strømmen.

Hvorvitt en voldtekt er menneskelig eller ikke får vi ta i en annen tråd.. =)

Lenke til kommentar
Kastrering er vel ikke akkurat lemlesting, og ved fare for gjentagelse (typisk pedofile) mener jeg det kan være en fornuftig løsning. Jeg er ikke for å kastrere disse som blir anmeldt for voldtekt etter en fuktig natt på byn, men kan være med på å vurdere et slikt forslag mot dem som begår overfallsvoldtekt og pedofile.

Om problemet er at de da vil bli barnløse, så kan man ta sine forhåndsregler før man kutter strømmen.

Hvorvitt en voldtekt er menneskelig eller ikke får vi ta i en annen tråd.. =)

Vel - med gjentakelse har en rehabilitering og pyskologi/behandling - hvorfor starte med det ekstreme først?

Er det for å gjøre det enklest mulig å bli kvitt uønsket personer i den gemene hop?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke snakket om å kvitte meg med uønskede personer, bare deres uønskede personlige egenskaper. Psykolog kan de få gå til uansett. Dersom det finnes fare for at en pedofil skal gjøre nye overgrep mener jeg at psykologtimer 3-4 ganger i uken ikke er god nok sikkerhet ovenfor barna.

Hvem skal avgjøre om det er fare for gjentagelse? Antar det må gjøres gjennom et rettsapparat. Koster det samfunnet mer enn psykolog til barn og overgriper, eventuelt voldtektsoffer og overgriper? Det har jeg ikke tenkt på. Jeg registrerer at de har planer om kjemisk kastrering i Belgia. Vi får se hvordan det eventuelt fungerer der.

Lenke til kommentar
Hem mener du bør prioriteres: Voldtektsoffrene eller voldtektsforbryterne?

Jeg mener ikke at dette nødvendigvis er så sort-hvitt som du fremstiller det her. En rehabilitert voldtektsmann er en som ikke voldtar igjen. Det er i samfunnets interesse.

Når vedkommende slippes ut igjen vet du ikke om det faktisk er noen rehabilitering med i bildet. Kansje han har løyet hele tiden og er villig til å voldta igjen. Det er en risiko man ikke skal ta!

Lenke til kommentar

Systemet kan være slik at vedkommende i det minste tvangskastreres slik at det ikke blir snakk om mer voldtekter. For den saks skyld kan penisen på mannlige voldtektsforbrytere gjerne amputeres. Så kan man gjøre et lignende inngrep på kvinnelige voldtektsforbrytere når det nå skulle forekomme. Om de ikke vser tegn til forbedring så slippes de ikke ut igjen. Enkelt og greit.

Da har du et trygt system og menneskerettigheter trenger du ikke å bekymre deg for ettersom allvorlige kriminelle i utgangspunktet ikke fortjener rettigheter av noe slag!

Lenke til kommentar
Systemet kan være slik at vedkommende i det minste tvangskastreres slik at det ikke blir snakk om mer voldtekter. For den saks skyld kan penisen på mannlige voldtektsforbrytere gjerne amputeres. Så kan man gjøre et lignende inngrep på kvinnelige voldtektsforbrytere når det nå skulle forekomme. Om de ikke vser tegn til forbedring så slippes de ikke ut igjen. Enkelt og greit.

Da har du et trygt system og menneskerettigheter trenger du ikke å bekymre deg for ettersom allvorlige kriminelle i utgangspunktet ikke fortjener rettigheter av noe slag!

Vel - heldigvis avgjør ikke du det - så inntil du har makt alene til å kunne fjerne menneskersrettigheter må du dessverre innfinne deg med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...