Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?


straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

  1. 1. hvilken straff?

    • fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35


Anbefalte innlegg

De som voldtar uskyldige personer burde ha en straff, og den er å bli voldtatt selv og sitte i fengsel. Men det er kjipern for den som er uskyldig da. Men han/hun som gjør det, burde få kjenne smerten selv!!

 

De som voldtar uskyldige personer?

Kan du forklare hvem som er skyldig og uskyldig hva potensielt voldtektsoffer angår?

Utfra innlegget ser det ut til at det skal være lov å voldta folk som har voldtatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo helt bestialsk. Du har tydeligvis problemer med å skaffe deg noe uten å ty til vold?

 

Den tankegangen din er faenmeg patetisk.

 

Bare ad hominem jo. Er du enig eller uenig i at voldtekt burde bære lov? Og hvorfor vil du ikke si at du har en annen oppfattning enn meg. Nå kanskje folk tror at du egentlig er for at voldtekt blir lovlig og at du synes deg selv er patetisk og bestialsk.

 

formuler litt bedre takk eg tror eg har misforståt deg

 

Ikke lov å voldta menn, barn, gravide eller gamle damer og heller ikke folk som er opplagt sterile/veldig ufruktbare pga f eks downs syndrom. Og ikke lov med oral eller anal voldtekt etc. Men lov å voldta kona di for å gjøre henne gravid og lov å voldta damer som ikke sørger for å være gravide hele tida. Man har uansett ikke ressurser til å håndheve voldtekter, og det burde være opp til kvinnene og familien deres å beskytte dem mot voldtekt, ikke politiet. Kan jo bare gå ut med pute på magen for å se gravid ut. Det vil antagelig gjøre deg mindre seksuellt atraktiv likevel.

Lenke til kommentar

Falske anmeldelser skjer stadig, men å bli straffet for en slik gjerning tror jeg sjeldent skjer.

 

Problemet med falske anmeldelser er at de inngår i statistikken over henlagte saker, og disse som faktisk blir voldtatt ser på det som håpløst å kjempe i et system hvor 50-70 % av sakene blir henlagt.

Lenke til kommentar
Falske anmeldelser skjer stadig, men å bli straffet for en slik gjerning tror jeg sjeldent skjer.

 

Problemet med falske anmeldelser er at de inngår i statistikken over henlagte saker, og disse som faktisk blir voldtatt ser på det som håpløst å kjempe i et system hvor 50-70 % av sakene blir henlagt.

Derfor er det også viktig og ikke øke erstatninger til voldektsofre, da flere kan bli fristet til falske anmeldelser.

Lenke til kommentar

Meningsløs problemstilling da dette blir, som flere har påpekt, veldig individuelt fra sak til sak.

 

Forøvrig virker det som enkelte her tror en person blir helt ødelagt for livet bare fordi man har blitt kjørt litt hardt. Sikkert ikke noe digg feeling, men virker som samfunnet FORVENTER at jentene skal få psykiske problemer i ettertid. Spesielt i grenseland sakene så kan det jo faen ikke være så alt for ille. Blir dumt å lese om folk som vil henrette personer for dette. Voldekt = ufrivillig samleie og ikke det samme som ufrivillig samleie med grov mishandling.

 

Mulig definisjonen min er feil, men jeg antar at i grove saker så vil tiltalen dekke flere lovbrudd og ikke bare "voldtekt".

Lenke til kommentar

Tja. Jeg mistenker at onsdagsfilmen på TVNorge har farget sinnet til de som evt får problemer for "småting".

 

Setter det på spissen her. Men jeg mener seriøst at folk flest lar seg påvirke i for stor grad av enkelt hendelser. Utrolig så skjør psyke vi skal ha. Tviler på at folk ble så skakkjørte mentalt før i tiden.

Lenke til kommentar
Tja. Jeg mistenker at onsdagsfilmen på TVNorge har farget sinnet til de som evt får problemer for "småting".

 

Setter det på spissen her. Men jeg mener seriøst at folk flest lar seg påvirke i for stor grad av enkelt hendelser. Utrolig så skjør psyke vi skal ha. Tviler på at folk ble så skakkjørte mentalt før i tiden.

 

De blir ikke det nå heller. De blir bare lurt til å tro det pga psykoanalyse og lignende kvakksalveri.

Lenke til kommentar
Tja. Jeg mistenker at onsdagsfilmen på TVNorge har farget sinnet til de som evt får problemer for "småting".

 

Setter det på spissen her. Men jeg mener seriøst at folk flest lar seg påvirke i for stor grad av enkelt hendelser. Utrolig så skjør psyke vi skal ha. Tviler på at folk ble så skakkjørte mentalt før i tiden.

 

Mulig. Det er vanskelig for meg å si hvordan man reagerte før i tiden. Kanskje de tok like mye skade, men ikke hadde samme aksept for å uttrykke smerten og problemene det medførte?

 

Nå skal det sies at en voldtekt kan være en veldig brutal og nedverdigende handling, og selv om det er én enkelthendelse, betyr ikke det at den ikke kan prege deg for resten av livet.

Lenke til kommentar
Hvorfor akkurat 21 år - ikke 30 eller 40 for den saks skyld?

Ja takk, gjerne !

 

Du får 5 år for å kopiere en tusen lapp, og ett år for å voldta et barn.

Hvor sykt er ikke det.

 

Themartine:

Tipper mormora si hadde sagt noe annet, om mannen hennes hadde voldtatt henne ;)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Dobbel straff? Misshandles og tortureres? Nei, poenget er at fengselsoppholdet ikke skal bli som et hotellopphold med begrenset frihet. Når man har gjort noe slikt som å voldta en annen person så bør første stoppested etter pågripelsen, rettsaken og dommen være hos fengselslegen for tvangskastraksjon og deretter rett til cellen. Og man bør sone på issolat med brev og besøksforbud og alt av lesestoff og tv bør være artikkler, opptak og dokumentasjoner fra folk som sitter igjenn med traumer etter voldtekt så voldtektsforbryterne forstår hva de har gjort. Iallefall er det forhåpning om at de skal forstå. Når de slipper ut igjen etter x anntall år vil de nok ha en annen innstilling enn før og oppføre seg så de slipper å sendes tilbake til fengslet.

 

 

Så hva skal drapsdom resultere i da?

Må jo bli livsvarig fengsel det da pluss at man skal henges liiiiike før man går av med døden slik at man får en dødsdom oppå der igjen?

 

Henger jo ikke på greip det du sier i forhold til hvordan andre forbrytelser skal straffes.

 

Det har null med saken å gjøre, men drap skal resultere i dødsstraff!

 

Skal vi vende tilbake til hva konsekvensen(e) for voldtekt skal være?

 

Det nærmeste var tvungen kastrering og 21 års fengsel så det var det jeg stemte. Når det er sagt så kommer det ann på hva slags soningsforhold vedkommende soner under. Det må selvsagt vær forhold som gjør soningen til et mareritt ettersom de selv har gitt voldtektsoffrene et levende mareritt og kansje ødelagt livet deres.

 

Dobbel straff?

Om det ikke er nok med at man taper store deler av livet sitt så skal man mishandles og tortureres i fengselet også? Norge er da langt mer sivilisert enn barbariske land som for eksempel iran.

Man skal heller ikke se bortifra at en del av voldtektene som skjer i fylla ender opp med veldig angrende gjerningsmenn, en annen sak er om man skal slippe straff noe jeg er imot. Men soningsforholdene bør definitivt være humane.

 

Dobbel straff? Misshandles og tortureres? Nei, poenget er at fengselsoppholdet ikke skal bli som et hotellopphold med begrenset frihet. Når man har gjort noe slikt som å voldta en annen person så bør første stoppested etter pågripelsen, rettsaken og dommen være hos fengselslegen for tvangskastraksjon og deretter rett til cellen. Og man bør sone på issolat med brev og besøksforbud og alt av lesestoff og tv bør være artikkler, opptak og dokumentasjoner fra folk som sitter igjenn med traumer etter voldtekt så voldtektsforbryterne forstår hva de har gjort. Iallefall er det forhåpning om at de skal forstå. Når de slipper ut igjen etter x anntall år vil de nok ha en annen innstilling enn før og oppføre seg så de slipper å sendes tilbake til fengslet.

Selv synes jeg det er ganske kjedelig å bare sitte på et hotell, og for meg hadde det hvert et helvete å måtte oppholde seg inne på et "hotell" i 10 år.

 

Isolat tviler jeg også fungerer, man skal trossalt tilbake til samfunnet.

 

Hva har det å si at de skal tilbake til samfunnet?

Lenke til kommentar
Hvorfor akkurat 21 år - ikke 30 eller 40 for den saks skyld?

Ja takk, gjerne !

 

Du får 5 år for å kopiere en tusen lapp, og ett år for å voldta et barn.

Hvor sykt er ikke det.

 

Themartine:

Tipper mormora si hadde sagt noe annet, om mannen hennes hadde voldtatt henne ;)

 

Hvem i alle dager har fått 5 års ubetinget for å kopiere en tusenlapp?

 

Hva har det å si at de skal tilbake til samfunnet?

 

Ganske mye egentlig - men har du gjort noe videre konsekvensanalyse av forslaget ditt, eller stoppet det ved at den straffen virker ok?

Lenke til kommentar

Selv om jeg synes straffenivået i Norge er for lavt, så må vi huske på at dette er Norge, og ikke Iran. Vi behandler ikke fanger bestialsk her i landet, selv om de har vært bestialske selv. Slik er det å være et sivilisert land.

 

Men straffene kan godt settes opp med noen år. Det blir bare for dumt å forlange livstid/dødsstraff/kastrering/o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...