Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?


straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

  1. 1. hvilken straff?

    • fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35


Anbefalte innlegg

Tid i fengsel, tvunget rehabilitering og psykisk hjelp og lignende skal bestemmes under rettssaken, ikke før. Det bør ikke være en standardstraff som alle faller under siden enhver sak må dømmes individuelt dersom den skal være rettferdig.

 

Correct, sir! Men dessverre er det ikke rettferdighet som står i fokus her til lands.

 

ja, nei, jeg var jo ferdig her, jeg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må gjerne ha mye strengere straffer for voldtekt og andre kriminelle handlinger. Men jeg er absolutt mot fysisk straff som ikke kan rettes opp, for eksempel dødsstraff eller kastrering.

 

Grunnlag for holdning:

""Forty-one percent of all reports are false."

 

This claim comes from a study conducted by Eugene J. Kanin of Purdue University. Kanin examined 109 rape complaints registered in a Midwestern city from 1978 to 1987.

 

Of these, 45 were ultimately classified by the police as "false." Also based on police records, Kanin determined that 50 percent of the rapes reported at two major universities were "false.""

http://www.foxnews.com/story/0,2933,194032,00.html

http://www.anandaanswers.com/pages/naaFalse.html

 

"A 42-year-old man spent 20 months in a maximum security prison accused of raping his daughter, but the girl repented and confessed that she lied when she accused him, the press said on Friday." - Tenk om han ble kastrert istedet for 20 mnd. i fengsel?

http://www.laht.com/article.asp?ArticleId=...ategoryId=14093

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Er du imot fengsels på livstid også? Hvis ikke, føler du deg trygg når en voldtektsforbryter slippes fri etter feks. 20 år og så kan gå rundt og voldta på ny? Om vedkommende hadde fått tvangsamputert kjønnsorganet før løslatelsen ville man unngått akkurat den faren.

Ja, jeg føler meg faktisk trygg når noen slippes løs etter 20 år i fengsel, nettopp fordi svært få ikke begår samme kriminalitet igjen. Kun 6,7 av de innsatte for seksualforbrytelser i 2000 gjentok en liknende handling etter løslettelse i perioden (2001) (kilde). Det er fordi fengselsoppholdet ikke er Barnehagen 2.0. Fact. Denne prosentandelen kunne dog muligens også blitt mindre ved lengre fengsels- og rehabiliteringsopphold.

 

Så du i det hele tatt på linkene jeg la ved? "Regarding this study, 41% (45) of the total disposed rape cases (109) were officially declared false during this 9-year period, that is, by the complainant’s admission that no rape had occurred and the charge, therefore, was false."

 

Jeg vet ikke med deg, men jeg vil ikke risikere en 40% mulighet for å få kuken kappa av fordi jeg var på fest med feil folk e.l. :)

 

---

 

For å sette det på spissen - Du og enkelte mener altså at f.eks. Fritz Moen i 1976 skulle blitt kastrert i tillegg til å settes i fengsel? Eller kanskje fått en dødsdom i stedet?

Lenke til kommentar

Så lenge det skjer EN gjenntagelse er det EN FOR MYE! Man skal ikke risikere slikt og det er idiotisk å slippe voldtektsforbryterne ut igjen uten å ta noen forhåndsregler! Nei, jeg mener ikke at de bør henrettes for dødsstraff bør være kun for drap, men de bør sperres inne i iallefall 20 år på issolat og ikke få tillgang til annen info enn forskjellige voldtektssaker slik at de kansje forstår hva de har gjort og hvorfor kjønnsorganet skal amputeres med tvang dersom de vil slippe ut. I dagene før de slipper ut kan de få en rask gjennomgang av hva som har hendt mens de har sittet inne.

 

Når det kommer til hva jeg ville risikert eller ikke så henger ikke jeg i den slags miljøer. Gjør du?

 

Si meg, er du klar over hvor mange ganger frids Moen er blitt dratt inn i diskusjoner? Om man rammer uskyldige er det en feil i systemet ikke med straffen i seg selv og de kan få erstatning!

Lenke til kommentar
Når det kommer til hva jeg ville risikert eller ikke så henger ikke jeg i den slags miljøer. Gjør du?

"... based on police records, Kanin determined that 50 percent of the rapes reported at two major universities were "false.""

Jeg henger i universitetsmiljøer, og der er det visst visse steder 50% sjanse for å bli urettmessig anmeldt for voldtekt. Det virker som om du mener det er min feil om jeg blir anmeldt for noe sånt om jeg befinner meg i et slikt miljø.

Mange voldtekter finner sted på utesteder. Om man følger din logikk virker det som om det er den voldtattes skyld om hun blir voldtatt på et utested?

 

Si meg, er du klar over hvor mange ganger Fritz Moen er blitt dratt inn i diskusjoner? Om man rammer uskyldige er det en feil i systemet ikke med straffen i seg selv og de kan få erstatning!

Materiell erstatning (penger) kan til en viss grad rette opp urettferdig fengselsopphold, men ikke tap av lemmer eller liv!

 

Når jeg ser på signaturen din merker jeg at jeg stusser litt. Mener du virkelig alt, eller prøver du å virke sarkastisk provoserende?

 

Og så lenge det skjer et eneste tilfelle av justismord, så er det tilfelle for mye når den uskyldige mister en kroppsdel.

Akkurat! For ikke å snakk om når den uskyldige dør grunnet dødsdom, som i USA nylig...

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Har du noen statestikker å vise til når det gjelder disse 50%? Forøvrig så kastrerer eller tvangsamputerer man ikke kjønnsorganet på noen og sperrer dem inne i issolat for 20 år straks de blir annmeldt og/eller siktet for voldtekt. Det er faktisk en rettsprossedyre og det skal mye til før beviser kan telle som beviser. Dessuten har man noen beviser som er svært sikkre når det kommer til voldtekt som feks. DNA og sæd. I Baneheiasaken feks. fikk man DNA fra jan Helge Andersen som var en av de skyldige pga. at et av kjønnshårene han ble funnet med roten på en av de voldtatte og drepte barna. Det er noe mer komplisert enn et universitet der halvparten risikerer å bli annklaget for falsk voldtekt.

 

Det er sant at man ikke kan lime på igjen kjønnsorganet eller gi penger til et nytt, men en viss erstatning kan man ialefall gi og som sagt vil det være hennsiktsmessig om systemet virker på lang sikt.

 

Det finnes en tråd der man kan bedømme signaturer. Ikke ta det i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jeg tar jaggu FOX-artikkelen som linker videre til siden under for god fisk :)

http://www.foxnews.com/story/0,2933,194032,00.html

http://www.anandaanswers.com/pages/naaFalse.html

 

---

 

Jeg er fullstendig klar over at rettsprosessen ikke er over på en-to-tre, ellers takk. Men mange justismord blir oppklart først etter dommen trer i kraft. Det er problemet med å ha en så uopprettelig straff.

 

Systemet ditt hadde kanskje funket til en viss grad, men er ingen god løsning. Det funka å kappe av hender på tjuver før i tida og, men av en eller annen grunn ble det en slutt på det.

Lenke til kommentar
Det er sant at man ikke kan lime på igjen kjønnsorganet eller gi penger til et nytt, men en viss erstatning kan man ialefall gi og som sagt vil det være hennsiktsmessig om systemet virker på lang sikt.

Det du sier er at uskyldig dømte må akseptere å miste forplantningsorganet sitt så lenge systemet virker på sikt. Med andre ord mener du at det er riktig å risikere irreversibel skade på kroppen til uskyldige mennesker så lenge du får tilfredsstilt blodtørsten din.

Lenke til kommentar
Hvis du er klar over at rettsprossen er lang og komplisert, hvorfor er du så hysterisk da?

Fordi feil likevel kan skje - Jfr. Fritz Moen, som sonet 18,5 år i tillegg til å leve på sikring resten av livet for å angivelig ha voldtatt og drept to kvinner. Med ditt system burde man vel ha rukket å kastrere ham i løpet av de 26 årene fra han ble dømt til han ble frifunnet. Men dette mener du vel er greit, så leng systemet generelt virker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...