Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?

straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

1. 1. hvilken straff?

• fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35

Anbefalte innlegg

Nei, selvom jeg hater dem! Det første man må prioritere er sikkerheten til vanlige, siviliserte folk med å holde de kriminelle vekke fra dem! De normale folkenes beste fremfor de kriminelles! Om folk er slik at de kan voldta hvem som helst bare for å tillfredsstille seg selv så er det rett og slett ikke forsvarlig å gjøre noe annet enn å sperre de inne! og dersom de etter x anntall år skal få en ny sjanse bør minste sikringstiltak for å hindre gjenntagelse være at de har fått amputert kjønnsorganet enten de vil eller ikke!

Om man kun tenkte på ikke-forbryteres sikkerhet og rettigheter så hadde man bare hatt dødsstraff for alle forbrytelser, nettopp for å forhindre gjentagelse. Det du ser ut til å glemme er at alle er et produkt av sine omgivelser, og voldtekstmenn er som de er nettopp på grunn av alle andre. Da henger det ikke på greip å skulle hevne seg.

Det er greit at du vil forhindre gjentagelse, det er ingen som vil ha voldtekter i samfunnet, men kastrering og lemlestelse er å gå for langt. Jeg vil heller ha et samfunn med voldtektsforbrytere en et samfunn (med voldtekstforbrytere, siden det garantert ikke vil stoppe all voldtekt) som synes det er greit å lemleste kriminelle.

Jeg lurer på litt på statistikken her jeg, blir de fleste voldtekter begått av førstegangs(voldtekts)forbrytere, eller gjengangere? Om de fleste voldtekter blir utført av førstegangsforbrytere så vil det jo ikke hjelpe så mye å kastrere folk likevel. Da blir det vertfall for mye med statsfinansiert lemlestelse for litt sikkerhet.

Som Benjamin Franklin sa: "They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

Jeg vil aldri være medlem av en nasjon som rettferdiggjør lemlestelse på sine egne innbyggere for litt mer sikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva slags nasjon ønsker du å være medlem av?

Alle forbrytelser er ikke like allvorlige! Når det kommer til alle former for tyveri av eiendeler så er det helt andre typer forbrytelser så den slags trenger man ikke å gå til så drastiske virkemidler for å forhindre. Når det kommer til førstegangsvoldtekt så er en gang en gang for mye og tvangsamputerer man kjønnsorganet deres der og da slipper man å engste seg for gjenntagelse. Hvordan man skal forebygge at det ikke skjer voldtekter i det hele tatt er en annen debatt, men selvsagt bør det få første prioritet.

Lenke til kommentar

Om statistikken viser at gjentagelser er minimale så er det jo ikke nødvendig med kastrering. Om det er nesten utelukkende førstegangsforbrytere så er det jo bare forebygging som hjelper.

Jeg er ganske fornøyd med Norge som det er i dag jeg. Jeg kunne tenkt meg litt mindre arbeidsledighet og trygdetrengende\snyltere, og jeg kunne tenkt meg litt høyere gjennomsnittlig kunnskap i realfag og filosofi, men til syvende og sist så er jeg rimelig fornøyd. Norge er ikke ekstremist noesomhelst, vi har en fin balansegang mellom massevis av ideologier, inkludert "hat forbryteren vs hat systemet".

Om jeg var sjef for Norge for en dag så hadde jeg innført mindre fengselstraff og mer samfunnstjeneste, samt gitt mer støtte til forskning og utdannelse. Det er ikke noe som haster for meg egentlig, men jeg tror samfunnet ville fungert bedre med de to forandringene.

Lenke til kommentar

Det har i det fulle og hele ingen ting å si at gjenntagelsesfaren er minimal pga. at en gjenntagelse er en for mye!

Forebygging hjelper nok, men ikke alltid og det kommer tilfeller av voldtekt og da er det på tide å droppe læreboken og føre den iskalde og knallharde linjen som voldtektsforbryterne fortjener!

Denne tråden dreier seg ikke om hvordan Norge fungerer så det har jeg ingen komentar til. men kan tipse deg om at jeg selv opprettet en tråd om generell diskusjon rundt å leve i det norske samfunn. Om du leter gjennom emnene mine finner du den.

Lenke til kommentar

Nåja, det er begrenset hvor mye smerte og hvilke menneskeretter vi kan bryte etter hvor mye vi får igjen for det. Jeg kan gjerne gå med på å drepe en uskyldig mann for å kurere alle sykdommer for alltid, men kastrering av alle voldtekstforbrytere når det bare er et fåtall som gjør det igjen blir litt for lite vinning for litt for mye prinsipp.

Om hvordan norge fungerer, så spurte du hvilken nasjon jeg ville bo i, og jeg svarte. Ferdig med den delen.

Forebygging fungerer fint det, problemet er bare at vi ikke har funnet en veldig effektiv måte å forebygge på. Det er vanskelig å si hva som gjør en voldtektsforbryter til voldtektsforbryter, men det er sikkert mulig å finne vanlige årsaker gjennom statistikk. For eksempel går det an å finne seriemordere og andre mentale mennesker gjennom kjøpe\kredittkortmønstre og internetthistorikk (særlig hvem som har søkt på hva), mener jeg å ha lest en plass uten at jeg gidder å se etter kilder. Det er mulig at man kan gjøre det samme med voldtekstmenn og finne et par faktorer som har mer innflytelse en andre på en voldtektsforbryter, og forebygge gjennom å forandre de faktorene.

Vi begynner å komme farlig nært hjernevasking og lignende nå, men det er bedre en voldtekt og kastrering vertfall.

Lenke til kommentar

Voldtektsforbrytere fortjener smerte uansett så la dem få lide! :thumbup:

Når det kommer til forebygging er jeg helt enig i at det er svært viktig og ha rman ikke funnet de beste metoder enda skal man fortsette å prøve. men så lenge det foregår grove voldtekter er man nødt til å straffe hardt og brutalt! Kriminalitet er kriminalitet og må slås hardt og nådeløst ned på uansett hvor mye man ønsker at det skulle vært unngått!

Om man må hjernevaske folk for å unngå voldtekter så greit nok. Var det det du ville fram til?

Lenke til kommentar
Nei, men man er VILLIG til å ta den. Du tar jo samtidig risikoen på at kanskje 9/10 disse folka som ville ha lært leksa si og kunne vært en ressurs for samfunnet istedet skal sitte innelåst.

Hva synes du straffen til lommetyver og naskere burde være?

Er du for livstid på voldtekt, Glimti?

De idiotene som styrer systemet er villig til å ta den! Om det var opp til meg ville alle mannlige voldtektsforbrytere kunne velge om de ville få tvangsfjernet kjønnsorganet med hagesaks, motorsak eller sirkelsag før det var rett på issolat med brev og besøksforbud i minnimum 20 år! Fjerningen av kjønnsorganet skulle selvsagt foregå uten bedøvelse!

Når man sitter foran en dataskjerm og sier høyt og tydelig med store bokstaver at folk er villige til å risikere gjenntagelse av voldtekt burde man heller bruke tiden på å sette seg inn i offrene og deres pårørende som vil oppleve et langvarig helvette etter det som har skjedd! Voldtektsforbryterne har valgt å gjøre som de gjorde og konsekvensene skulle de tenkt på før!

Du kunne ikke valgt mer feil person å si det til! En i min nærmeste familie har blitt voldtatt, og det preget henne veldig sterkt den første tiden, men hun fikk heldigvis en god psykolog og har til dels klart å legge det bak seg... jeg skal ærlig innrømme at det samme som du sier nå har fart gjennom mitt hode, for det gjorde det absolutt den første tiden etter at det hadde skjedd. MEN det er kun hevn, det er ikke rasjonelt. Det hjelper ikke mitt familiemedlem (kanskje en kortvarig hevnglede), samfunnet, eller overgriperen selv med så høye straffer som du ønsker. Det du vil ha er kun hevn. Folket flest og styresmaktene synes det er rett å gi folk en hard straff (og 6-7 år i fengsel er en hard straff) og så gi denne personen en ny sjanse. Å kutte av kjønnsorganet er bare barbarisk. Syns du kanskje vi skal legge oss på samme linje som Iran? Skal vi begynne å kutte av hendene på lommetyver også?

Lenke til kommentar

Høres beklagelig ut det som har hendt i familien din.

Nei, jeg snakker ikke om hevn, men om sikkerhetstiltak. Nei, vi skal ikke kutte av hendene på tyver for tyveri og voldtekt er to totalt forskjellige forbrytelser og folk kan leve i hverdagen med et av kuttet kjønnsorgan, men ikke med avkuttede hender. Og fengsel her i Norge er ikke en hard straff for allvrolige forbrytelser. Begynner å bli lei av å gå igjennom det!

Lenke til kommentar

Hei, dere som vil ha voldtektsmenn og mordere ut på gaten igjen, slik at de kan jobbe, jeg har et spørsmål: Hvorfor? Hva er det disse menneskene kan gjøre som ikke arbeidsledige uskyldige folk kan gjøre?? Hvis en av disse svina har en eller annen ferdighet som ingen andre har, kan man gjøre et unntak i den saken. Tanken på at en voldtektsmann skal kunne snappe opp en drittjobb foran nesa mi, ass..

Lenke til kommentar
Hei, dere som vil ha voldtektsmenn og mordere ut på gaten igjen, slik at de kan jobbe, jeg har et spørsmål: Hvorfor? Hva er det disse menneskene kan gjøre som ikke arbeidsledige uskyldige folk kan gjøre?? Hvis en av disse svina har en eller annen ferdighet som ingen andre har, kan man gjøre et unntak i den saken. Tanken på at en voldtektsmann skal kunne snappe opp en drittjobb foran nesa mi, ass..

Vi vil ha dem ut i arbeidslivet igjen fordi det gagner samfunnet mye mer en om du setter dem i en celle resten av livet. Også er det mange som tror på en ny sjanse, at en feil du gjorde en gang ikke skal ha konsekvenser for resten av livet ditt.

Om en voldtekstmann får jobben før deg så er du rimelig verdiløs selv. Det er ikke lett å få seg jobb når du har rulleblad, så det trenger du ikke bekymre deg for.

Lenke til kommentar

Vi vil ha dem ut i arbeidslivet igjen fordi det gagner samfunnet mye mer en om du setter dem i en celle resten av livet. Også er det mange som tror på en ny sjanse, at en feil du gjorde en gang ikke skal ha konsekvenser for resten av livet ditt.

Om en voldtekstmann får jobben før deg så er du rimelig verdiløs selv. Det er ikke lett å få seg jobb når du har rulleblad, så det trenger du ikke bekymre deg for.

Men dette er jo helt unødvendig, vi trenger ikke velge mellom kostbart fengsel på livstid og "rehabilitering". Hvorfor må du dulle med dem? Norge har ikke behov for å ha disse i jobb.

jada, JEG vil alltid bli valgt foran avskum, men det er ikke alle som er like kule som meg. Er det slik da, at de som slipper ut av buret alltid vil være sistemann inn på en arbeidsplass?

Lenke til kommentar
Nei, jeg snakker ikke om hevn, men om sikkerhetstiltak. Nei, vi skal ikke kutte av hendene på tyver for tyveri og voldtekt er to totalt forskjellige forbrytelser og folk kan leve i hverdagen med et av kuttet kjønnsorgan, men ikke med avkuttede hender. Og fengsel her i Norge er ikke en hard straff for allvrolige forbrytelser. Begynner å bli lei av å gå igjennom det!

Først: Fengsel i Norge er en ganske hard straff, selv om den er mildere en fengsel i andre land. Fengsel er ikke noen dans på roser, selv ikke i Norge.

Andre: Problemet er at vi er uenige i hvor grensa går for hvor det er greit med "sikkerhetstiltak". Det aller sikreste er dødsstraff, men ingen vil ha dødsstraff for uansett forbrytelse, for man føler det blir for mye straff for mange forbrytelser. Da tenker man ikke på ofrene, men på forbryternes velstand. Hvorfor er en forbryters liv mindre verdt en en annens? Er det kun basert på forbrytelsen som er begått? Det ser sånn ut om man skal bruke denne tråden som ledepinne. Konsekvensen av forbrytelsen ser du helt bort fra, det er ikke relevant hva forbrytelsen fører til, bare hva vi kaller den.

Om forbrytelsen kalles mord eller voldtekt er ingen straff hard nok, men om den kalles noe annet er det ikke så fælt. Det er dette jeg har et stort problem med.

Du kan ikke se bort fra konsekvensene av en forbrytelse, det er derfor vi har lover til å begynne med. Nemlig for å unngå konsekvensene av det som er ulovlig.

Om du skal dømme etter konsekvensene av forbrytelsen så er det mange "lettere" forbrytelser som fortjener hardere straff en voldtekt. Om noen stjeler rotoren til hurtigruta så den krasjer i et isberg og alle drukner for eksempel er mye verre en en voldtekt. Om noen stjeler oljefondet vil Norge bli mye fattigere og mange vil dø av den grunn. Ingen av forbrytelsene var mord, men konsekvensen av tyveriene var død likevel.

Derfor er du nødt til å gå med på at om voldtekt rettferdiggjør kastrering for å unngå gjentagelsen så er det mange tyverier som rettferdiggjør amputering av hendene. Det er mange mobbesaker som rettferdiggjør fjerning av tungen. Det er mange hvitsnippsaker og datakriminalitetssaker som rettferdiggjør utestengelse fra all teknologi.

Enten må du være for tungeamputering ved noen mobbesaker, amputering ved noen tyverier og deteknologisering ved noen hvitsnippsaker og datakriminalitetssaker, eller så er du en hykler. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Men dette er jo helt unødvendig, vi trenger ikke velge mellom kostbart fengsel på livstid og "rehabilitering". Hvorfor må du dulle med dem? Norge har ikke behov for å ha disse i jobb.

jada, JEG vil alltid bli valgt foran avskum, men det er ikke alle som er like kule som meg. Er det slik da, at de som slipper ut av buret alltid vil være sistemann inn på en arbeidsplass?

Hva er det du foreslår da? Dødsstraff eller landsforvisning? Om vi ikke har dem i jobb så er de enten trygdet, i fengsel, i forsvaret eller ikke i Norge.

Lenke til kommentar

Hva er det du foreslår da? Dødsstraff eller landsforvisning? Om vi ikke har dem i jobb så er de enten trygdet, i fengsel, i forsvaret eller ikke i Norge.

fuck it, jeg hører ikke hjemme i denne tråden. Dere diskuterer hva norske myndigheter bør gjøre med voldtektsmenn, ikke sant? Det er ikke det samme som det jeg preker om.. Mine "løsninger" omhandler overgripere man på en eller annen måte vet er skyldige. Altså, vi kan ikke drive forferdelig hard avstraffelse i et land der justismord er vanlig. Jeg ville ikke hatt mage til å finne ut at jeg hadde kastrert en uskyldig mann.

Dog, man MÅ ikke behandle alle likt. Er det tvil? Ja, så gir du han straff deretter. Ikke tvil? Skyt han da vel!

Landsforvisning er dårlig ettersom man da skyver problemet over på andre.

Nei, jeg venter til jeg tar en på fersken, så får jeg utdøve rettferdighet der og da. Han sliter for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Fengsel 5 år valgte jeg, med mindre damen var i mini skjørt uten truse beruset på vei gjennom en mørk bakgate alene i ghettoen. Då bør de begge bli satt inn, i hennes tilfelle for idioti.

Øi! Er du gal?? Da bør vi heller sette ut vakter i de mørke gatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...