Gå til innhold

Hva burde straffen for voldtekt være?

straff for voldtekt hvilken?  

341 stemmer

1. 1. hvilken straff?

• fengsel 1 år
      13
    • fengsel 5 år
      115
    • fengsel 21 år
      45
    • fengsel forvaring resten av livet
      18
    • tvunget kastrering og fengsel for 21 år
      53
    • fengsel for 21 år slipper ut vis han selv sier ja til kastrering
      34
    • 100 timers samfunsarbeid
      4
    • en bot på 25000
      2
    • bot på 25000 og fengsel i 2måneder
      10
    • ingen straff
      12
    • andre ( komenter gjerne )
      35

Anbefalte innlegg

hei hallo.

lager denne undersøkelsen fordi jeg ønsker og finne ut hvor alvorlig den normale nordmann ser på voldtekt. dette er en liste på 10 muligheter. men det finnes mye mer ! kom gjerne med din egen mening om hvordan norge burde straffe voldteks menn / damer :)

livingman-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt for store sprik i valgmulighetene.

Jeg gikk for andre :

Fengsel i minst 5 år med økende straff utifra hvilken type voldtekt som ble begått :

*Ved bruk av vold : + 1

*Ved bruk av grov vold : +5

*Ved varige fysiske skader : +5 (ødelagt mulighet for å få barn for eksempel)

*Ved voldtekt av barn + 10

*Ved voldtekt og mord av barn: Livstids forvaring, uten permisjon og noen form for muligheter til å slippe ut.

I tillegg hadde jeg gjerne sett at ved alvorlige tilfeller at man vurderer virkemidler som for eksempel kjemisk kastrasjon eller fysisk kastrasjon i de tilfellene man tror at det er stor fare for gjenntakelse.

Lenke til kommentar

Synes voldtekt burde vere noko som blir slått hardt ned på.

Men problemet er vel at mange ikkje anmelder voldtekter, både blandt kvinner og menn.

I tillegg har vi dei tilfella der folk har sex frivillig, for så etterpå seie at det var voldtekt.

Korleis skal ein kunne beskytte seg mot noko slikt?

Lenke til kommentar
Jeg mente også: hvor er kilden din på dette?

lol

Men seriøst, det har ingen hensikt å fastlegge en bestemt straffeutmåling for alle voldtektstilfeller. Grunnen til at straffelengde varierer fra sak til sak er at omstendighetene varierer fra sak til sak. Dessuten ser jeg ikke hva bestemt antall år bak murene, isolert sett, skal utrette.

Endret av Spissborgeren
Lenke til kommentar
Synes 10-15 år er passende.

fra 5 år og opp til 21, spørs på alvorlighetsgraden

ved flere voldtekter og notoriske seksuelle overgrep spessilet mot barn; kjemisk kastrasjon.

skal være forsiktig med høye erstatningsummer, kan fines syke jævler som anmelder falskt bare for å få penger.

Lenke til kommentar

Det nærmeste var tvungen kastrering og 21 års fengsel så det var det jeg stemte. Når det er sagt så kommer det ann på hva slags soningsforhold vedkommende soner under. Det må selvsagt vær forhold som gjør soningen til et mareritt ettersom de selv har gitt voldtektsoffrene et levende mareritt og kansje ødelagt livet deres.

Lenke til kommentar
Det nærmeste var tvungen kastrering og 21 års fengsel så det var det jeg stemte. Når det er sagt så kommer det ann på hva slags soningsforhold vedkommende soner under. Det må selvsagt vær forhold som gjør soningen til et mareritt ettersom de selv har gitt voldtektsoffrene et levende mareritt og kansje ødelagt livet deres.

Dobbel straff?

Om det ikke er nok med at man taper store deler av livet sitt så skal man mishandles og tortureres i fengselet også? Norge er da langt mer sivilisert enn barbariske land som for eksempel iran.

Man skal heller ikke se bortifra at en del av voldtektene som skjer i fylla ender opp med veldig angrende gjerningsmenn, en annen sak er om man skal slippe straff noe jeg er imot. Men soningsforholdene bør definitivt være humane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...