Gå til innhold

Høy temperatur


Anbefalte innlegg

Min AMD XP2100+ blir stadig varmere.

 

Jeg kjøpte den for noen måneder siden, og det fulgte med vifte (BOXED). Prosessoren holdt da max 66 grader og min 60 grader. Siden den tid har temperaturen sakte men sikkert krøpet oppover, og nå holder den 75 grader når jeg spiller. Det uler i alarmer, og systemet er svært ustabilt (når jeg kjører games).

 

I alle fall, er det noen som har peiling? Hvordan finner man ut hva som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo litt merkelig at temperaturen stiger over tid hvis ikke noe er galt. Du kan jo ta en sjekkerunde:

 

1. Går CPU viften rundt som den skal uten at noen ledninger kommer borti?

2. Går kabinettviftene som de skal?

3. Som nevnt: Er det stor oppsamling av støv?

4. Har CPU kjøleren kommet ut av posisjon? Sjekk at den er godt festet.

5. Brukte du en god kjølepasta ala Artic Silver III?

6. Kan du monitorere både CPU varmen og system temp. varmen?

7. Har du gjort noen endringer på utstyret i maskinen den seneste tid, f.eks. satt i nytt grafikkort?

8. Installer Sisoft Sandra eller lign. til å overvåke og teste varmeegenskaper under load (burn in wizard).

 

Jeg synes faktisk 60 grader også er mye, selv om CPUen tåler mye mer enn det, typisk 80-90 grader som "die" temperatur. Kan du ikke poste litt info om resten av systemet ditt: Kabinett, PSU, kabinettvifter osv.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen kabinettvifter. Kabinettet er av typen Cieftech m/PSU derfra. Det er forholdsvis stort.

 

Systemtemperaturen er lav; rundt 30 grader, og kjøleren sitter godt fast. Når det gjelder kjølepasta er jeg usikker. Det fulgte som sagt med vifte fra AMD, og på denne var det kjølepasta. Jeg har vært nødt til å ta kjøleren av og på en del ganger, og dette kan ha påvirket kjølepastaen på et vis. Vil f.eks. mangel på god kjølepasta (eller kjølepasta overhodet) kunne medføre så høy prosessortemperatur som den jeg har beskrevet?

Lenke til kommentar
Jeg har ingen kabinettvifter. Kabinettet er av typen Cieftech m/PSU derfra. Det er forholdsvis stort.  

 

Systemtemperaturen er lav; rundt 30 grader, og kjøleren sitter godt fast. Når det gjelder kjølepasta er jeg usikker. Det fulgte som sagt med vifte fra AMD, og på denne var det kjølepasta. Jeg har vært nødt til å ta kjøleren av og på en del ganger, og dette kan ha påvirket kjølepastaen på et vis. Vil f.eks. mangel på god kjølepasta (eller kjølepasta overhodet) kunne medføre så høy prosessortemperatur som den jeg har beskrevet?

 

Hvis du har tatt kjøleren av, så må du som oftest ta på litt mer kjølepasta. Men på boxed kjøleren, så satt det kanskje noe man kaller termal pad, dvs en slags tyggegummi som ikke er flytende?

 

Du bør absolutt rense kjøleren og CPU og ta på et tynt lag med kjølepasta. Når du har tatt kjøleren av og på, så har du sikkert fått områder som er dårlig dekket.

 

Kjølepasta koster nesten ingenting, Artic Silver 3 koster f.eks. 75 kr på 3DfxCool. Porto pleier å være dyrere... Hvis du har en databutikk i nærheten, så har de sikkert kjølepasta (ikke spør på Elkjøp, de vet ikke hva det er engang).

 

All pasta er bedre enn ingenting. Forskjellen på den dårligste og beste kan dog være oppimot 8 grader ifølge tester jeg har lest.

Lenke til kommentar

Ja, det var en slags tyggegummi festet på kjøleren. Jeg skal ordne meg noe bra kjølepasta og se om det funker.

 

Vil kabinettvifter (om jeg skaffer meg en eller flere slike) ha noen merkbar innvirkning på CPU-temp.?

 

PSU er for øvrig ganske langt unna CPU i mitt kabinett.

 

Ellers, takk for svar.

Lenke til kommentar
Vil kabinettvifter (om jeg skaffer meg en eller flere slike) ha noen merkbar innvirkning på CPU-temp.?

 

PSU er for øvrig ganske langt unna CPU i mitt kabinett.

 

Ja, kabinettvifter vil hjelpe, men de hjelper mest hvis du er plaget av høy sytemtemperatur.

 

Jeg har eksperimentert en god del med å justere hastigheten på diverse kabinettvifter. Generelt sett lønner det seg å kabinettvifter i parallell enn i serie. Eks: Det er bedre å ha to parallelle vifter i den ene enden av et rør enn en i hver ende.

 

Mao. du har jo en vifte i PSU som blåser ut. Du kan ev. kjøpe en vifte til og montere den til å blåse ut rett under PSU. De fleste kabinetter har laget fester for en vifte her. Kjøp ev. en vifte som ikke bråker for mye eller kjøp en vifte som du setter ned på 7V. Ev. kjøp en Zalman Fanmate.

 

I ditt tilfelle, så hadde jeg fikset kjølepastaen først og se om du blir fornøyd da. Det kan hende at det er akkurat hva som skulle til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...