iRobot Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei Har nylig gått til innkjøp av mitt første digitale speilreflekskamera: Nikon D5000. Jeg er absolutt nybegynner når det kommer til alle forhold rundt digital speilrefleks. Etter noen testbilder registrerer jeg noen hvite pixler på sort bakgrunn, og en stk lilla. Disse registreres på "alle" testbilder, dvs uavhengig ISO-støy, tror jeg da... Har forstått det slik at pixlefeil er helt normalt på digital kamera, men hvor mange bør jeg godta før jeg vurderer bytte av kamera. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Har ikke D5000 pixelmapping inne i menyene? Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Har ikke D5000 pixelmapping inne i menyene? det vet jeg ikke..., skal sjekke. hvordan fungerer pixelmapping ? erstattes stuck pixel av nærliggende pixel ? Lenke til kommentar
torve Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei Har nylig gått til innkjøp av mitt første digitale speilreflekskamera: Nikon D5000. Jeg er absolutt nybegynner når det kommer til alle forhold rundt digital speilrefleks. Etter noen testbilder registrerer jeg noen hvite pixler på sort bakgrunn, og en stk lilla. Disse registreres på "alle" testbilder, dvs uavhengig ISO-støy, tror jeg da... Har forstått det slik at pixlefeil er helt normalt på digital kamera, men hvor mange bør jeg godta før jeg vurderer bytte av kamera. Er de på kameradisplayet, eller på pcskjermen(kan det være pcskjermen)? Vises de på samme sted hvær gang? Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Er de på kameradisplayet, eller på pcskjermen(kan det være pcskjermen)? Vises de på samme sted hvær gang? Ingen pixelfeil på min U2410 eller Sharp full-HD 42" eller D5000 display. De følger bildene, uansett medium. Pixelfeil ligger vel da i chipen på D5000...? Leser/forsker litt på dette med "pixelmapping", men er heeeelt blank, hehe Forhåpentligvis finnes det en metode for å unngå å måtte redigere bort 3-4 pixelfeil på hvert eneste bilde jeg ønsker å bruke/ta vare på...? Lenke til kommentar
torve Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Er de på kameradisplayet, eller på pcskjermen(kan det være pcskjermen)? Vises de på samme sted hvær gang? Ingen pixelfeil på min U2410 eller Sharp full-HD 42" eller D5000 display. De følger bildene, uansett medium. Pixelfeil ligger vel da i chipen på D5000...? Leser/forsker litt på dette med "pixelmapping", men er heeeelt blank, hehe Forhåpentligvis finnes det en metode for å unngå å måtte redigere bort 3-4 pixelfeil på hvert eneste bilde jeg ønsker å bruke/ta vare på...? Da er det en garanti sak. Ta kontakt med forhandleren av kameraet. Det må nok sendes inn for pixelmapping. Tror det bare er Olympus som har pixelmapping som valg i kameraet. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Da er det en garanti sak. Ta kontakt med forhandleren av kameraet. Det må nok sendes inn for pixelmapping. Tror det bare er Olympus som har pixelmapping som valg i kameraet. Olympus og Pentax etter det jeg vet. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Da er det en garanti sak. Ta kontakt med forhandleren av kameraet. Det må nok sendes inn for pixelmapping. Tror det bare er Olympus som har pixelmapping som valg i kameraet. jøss...ingen ISO-standard (sliksom ISO 13406-2 for lcd-skjermer), som tillater pixelfeil på brikken i digitalkamera...? ...tar jeg evt. dette via forhandler eller produsent ? Endret 27. september 2009 av flu Lenke til kommentar
torve Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Da er det en garanti sak. Ta kontakt med forhandleren av kameraet. Det må nok sendes inn for pixelmapping. Tror det bare er Olympus som har pixelmapping som valg i kameraet. jøss...ingen ISO-standard (sliksom ISO 13406-2 for lcd-skjermer), som tillater pixelfeil på brikken i digitalkamera...? ...tar jeg evt. dette via forhandler eller produsent ? Har du kjøpt det over disk, så kan du levere det inn der. Hvis det er kjøpt på nettet kan du sende en mail og spørre der. Eller du kan henvende deg til http://www.camera.no/no/hovedside/nikon/ Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Finne kamera med CMOS (sensor) uten pixelfeil er tilnærmet en umulighet. Hot/stuckpixels vil komme og gå over tid. Om den viser på lav ISO og rask lukkertid kan man selvsagt klage, men for å spare deg selv for irritasjon er det enklere å kjøre NEF filene gjennom pixelfixer.org, så er du kvitt problemet. Dukker nye hot/stuckpixels opp er det bare å oppdatere pixelfixer programmet. Absolutt alle sensorer har pixelfeil, mer normalt med dø pixels, de er forøvrig også mindre irriterende. Om du finner et kamera uten feil på noen pixeler vil du helt garantert finne noen nye etter en stund. Det popper også opp flere om sensor er varm (om du bruker liveview/video mye). Edit: Kjenner mange som har påstått de ikke har problemet på sitt kamera, en runde på 100% crop avslører at samtlige har tatt feil enten de har hatt Nikon, Canon, Sony eller kamera fra andre produsenter Forøvrig viser testbilder fra både D700, D3, D3x, 5D, 5DmkII og 7D+++ at problemet finnes på helt nye kamera sendt fra produsent til testere også. Endret 28. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 ...enklere å kjøre NEF filene gjennom pixelfixer.org, så er du kvitt problemet. vel....enkelt er det ikke....pixelfixer finner en pixelfeil men reparerer det ikke.... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) ...enklere å kjøre NEF filene gjennom pixelfixer.org, så er du kvitt problemet. vel....enkelt er det ikke....pixelfixer finner en pixelfeil men reparerer det ikke.... Pixelfixer kan remappe en batch av bilder rett i NEF filen. Nøyaktig det samme som skjer i kamera faktisk. Ulempen med Nikon og de fleste andre produsenter er at de ikke tillater brukeren å justere remapping tabellene i kamera. Derfor software som Pixelfixer eksisterer. Leser du NEF filen inn i Camera Raw@Adobe Photoshop vil den også automatisk detektere hotpixels og fjerne dem ved innlesing. Pixelfixer må settes opp, følg instruksjonene og prosesser filer etterpå så bør dette gå veldig bra. Om automatisk oppsett av pixelfixer ikke fungerer kan du tvinge programmet til å gjøre som du ønsker for problempixler. Endret 4. oktober 2009 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå