Gå til innhold

Datamaskina mi "dirrer"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et litt rart spørsmål ang datamaskina mi. Det er ikke noe som helst feil med den, men når jeg drar fingrene over kabinettet så virker det som om det er noe elektriske vibrasjoner. Det står en lampe siden av som har det samme, får faktisk støt av lampa. Har prøvd og skru av lampa og datamaskina "dirrer" enda. Kan det være jording i veggen etc?

Håper på noen svar som kan løse dette mysteriet. :ninja:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et normalt fenomen med PC'er som ikke er jordet at man kan få støt. Det er noen filterkondensatorer som typisk legger kabinettet til halve nettspenningen. Men det er ikke farlig å ta på, og vil ofte ikke merkes.

Men ut fra beskrivelsen av 'vibrasjoner' så kan det være mekanisk? Disken vil jo gi vibrasjoner i kabinettet.

Lenke til kommentar
hva er dirring? får du elektrisk støt?? kansje det er jordfeil ett sted i huset ditt. Er huset gammelt? (tenker på om du har jordfeilbryter)

Det er et gammelt hus ja! Får ikke elektriske støt av datamaskina men av lampa. Dirringa er kun på datakabinettet og lampa. Skjermen, høytalerene, xboxen osv har ikke den dirringa i seg. Det som er viktigst for meg er at det ikke skader datamaskina mi. Tragisk om den skulle gå duken (pga. jordingsfeil eller hva søren det er). Virker mest sansynlig at det har noe med jording og gjøre, ikke at jeg har peiling men.

Lenke til kommentar
Det er et normalt fenomen med PC'er som ikke er jordet at man kan få støt. Det er noen filterkondensatorer som typisk legger kabinettet til halve nettspenningen. Men det er ikke farlig å ta på, og vil ofte ikke merkes.

Men ut fra beskrivelsen av 'vibrasjoner' så kan det være mekanisk? Disken vil jo gi vibrasjoner i kabinettet.

Det er ikke mekaniske vibrasjoner. For og detaljere den "dirringa" så vibrerer det kun når fingeren beveger seg, holder du den stille så kjennes ingenting. Har du en stuelampe med 2 holdere eller lignende så ta på den. En lampe med dimmer. Kjenn på stativet til lampa, nermeste jeg kan forklare. Tror ikke de fleste lamper har det men prøv og se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...