MyLittlePony Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei! Driver å skal handle meg bilstereo, og jeg skjønner ikke helt hva jeg trenger. Blir dette riktig?: Jeg har 4 høytallere i dørene, og en basskasse. Skal jeg da ha en 4-veis forsterker og en mono forsterker? Har aldri sett noen som har det, bare sett folk med en forsterker. Hvordan går det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Du kan ha en 4-kanals og en monoblokk, eller en 4-kanals og en brokopla 2-kanals. Om du vil kan du gjerne ha 5 monoblokker, men det blir jo litt upraktisk. Det finnes også forsterkere med 5-kanaler beregnet til oppsettet du snakke rom, men vet ikke hvor gode de er. Tipper nok det blir bedre med 4-kanals pluss monoblokk. Så trenger du jo strømkabler og fordelingsblokker så du får strøm til begge forsterkerne. Muligens et par Y-ledd til signalkablene om du ikke har egen sub-utgang på spilleren. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hvilke høyttalere og hvilken sub? Lenke til kommentar
MyLittlePony Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Har ikke bestemt noe type Bare lurer på hva man trenger. Er det vanlig med så mange forsterkere? Hvordan gjør alle andre det? Kobler alt rett på spilleren fortsett fra bass? Om det er slik: Blir ikke det ganske shitty lyd med 40W høytallere i dører, også en 500W bass bak? kan noen lage en handleliste til meg, så jeg ser hva man trenger? Ingen ting å si hva det er for noe, bare så jeg ser hva man trenger. Bare drit i watt og slikt, bare sett sammen x ledninger, 4 høytallere, x forsterkere, x bilbatterier?. Snakker om et lite annlegg. Ikke noe BOMBOMBOM. Bare sånn litt ekstra Er helt grønn på dette Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Kommer an på hvor mye penger du vil bruke. Mange dropper høyttalere bak i dørene og konsentrerer seg mer om å få et bra komponentsett foran. Blir fort dårlig lyd om du har flere høyttalere som spiller av samme frekvensområde. Går du for dette trenger du også kun én eller to forsterkere. (To-kanaler + monoblokk eller fire-kanalers med to kanaler brokoplet). Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Blir ikke det ganske shitty lyd med 40W høytallere i dører, også en 500W bass bak?Jeg tror du mener antall watt høyttalerne er på, og det har ingen ting å si. Det er hvor stor forsterker du har, som bestemmer max-volum du får til slutt i forhold til hvilken høyttalere som kobles til. Å bruke en spiller på 4x20 watt RMS til dørhøyttalere sammen med en monoblokk (1-kanals forsterker) på 1000watt til å drive en bass kan høres skjevt ut, men er ikke noe stort problem volummessig før man vrir volumknappen godt opp. Da vil spiller-høyttalerne ikke greie å holde følge med bassen. Husk på at nevnte forsterkere ikke gir 20 eller 1000 watt fra første trinn på volumknappen, effekt-uttaket går gradvis oppover etterhvert som volumknappen vris. Fortsatt mange som tror at forsterkeren må være like kraftig som det antall watt høyttalerne er oppgitt til, eller omvendt, men det kan man se helt bort fra i det daglige. En høyttaler på 100 watt kan drives like godt av en 10 watts som en 1000 watts forsterker. Hvor høyt du kan spille til slutt vil dog bli høyst forskjellig. Merk også at en 100 watts høyttaler ikke nødvendigvis blir ødelagt av en 1000watts forsterker i vanlig bruk. Det er litt mer sannsynlig at en 10watts forsterker kan ødelegge en 100watts høyttaler, da man fortere "bruker opp" de 10 wattene når man øker volumet, og da får høyttaleren mange stygge signaler fra forsterkeren som den ikke er særlig glad for (høres ut som "vrengt" lyd). Med 1000watt tar det således lenger tid før man "tømmer" forsterkeren, og med vanlig musikk greier høyttaleren å holde unna så lenge lyden ikke vrenger. For å gjøre ting enda litt vanskeligere; merk ellers at en separat forsterker på 4x20watt vil kunne være bedre lydkvalitetsmessig enn en spiller-forsterker på 4x20 watt, kanskje også kunne spille høyere. En ekstern forsterker har bedre og større strømforsyning og kan dermed holde et bedre grep om hva høyttalerne skal gjengi av musikk, enn en spiller som har to integrerte forsterker-chips plassert der nærmest bare for at spilleren skal kunne brukes direkte med 4 høyttalere som den er. Lenke til kommentar
MyLittlePony Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Hmm, så følgende vil fungere: Kjøper en 4-kanals forsterker + 2 høyttalere og en bass. Brokobler 2 kanaler til bassen, og bruker de resterende to til høyttalerne. Dette vil gi en helt grei lyd om jeg stiller lyden riktig? Jeg tenker å bruke maks 5.000,-. Vil dette fungere? https://prisguiden.no/product.php?p...&cat_id=199 http://www.netonnet.no/index.asp?iid=155436 http://www.netonnet.no/index.asp?iid=127934 Eller er det et helt på trynet oppsett? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hvilken bil skal du egentlig ha anlegg i? Lenke til kommentar
MyLittlePony Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Audi 100 92mod Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Ja, det blir helt på trynet... for det første så linker du til en 2 kanals forsterker. De sony høyttalerene vil du knapt nok få lyd ut av, og den suben er skikkelig ræva. Åssen spiller har du? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Hva er budsjett og hva har du så langt? Audi 100 er jo en ganske stor bil, så 4 høytalere kan nesten forsvares. Men jeg tror som vanlig at du vil klare deg fint med 2 fronthøytalere og en 10-12" i bagasjen. Lenke til kommentar
MyLittlePony Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Har enda ikke bilstereo Det blir kjøpt utenom. Alt skal være nytt. Budsjettet ligger på rundt 5 lapper. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Du kommer ikke langt med 5k! Jeg ville da heller satsa på en stereo blokk og et skikkelig frontsett og heller spedd på med sub senere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå