Mamen Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg setter opp et 100mbit nettverk mellom tre hus, avstanden er noe rundt 70-80 meter pr lengde. Ved det midterste huset sitter det en koblingsboks ute, med en rad med Krone-plinter, ville det ødelegge for kvaliteten å la signalene passere 3-4 plintepunkter? Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Hei Det kan vera litt vanskeleg å få god kontakt med cat5 kabel i krone-plintane. Elles trur eg det går an å få tak i cat5 godkjente plintar. Trur likevel det skulle gå bra, berre pass på å få god nok kontakt. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Det er ikkje tilfeldigvis ein Telenord fordeler? I såfal risikerer du politianmeldelse viss du roter i den..... Anyway. Vanlige kroneplinter er ikkje sertifisert for cat.5. skal du bruke kroneplinter, så må du bruke highband plinter. Er ddet cat.5 kabel mellom husa? Det er ikkje normalt å terminere cat.5 på kroneplint. (bortsett frå dei tilfella det bare skal køyrest tlf eller signalering) Lenke til kommentar
Mamen Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Neinei, er en helt egen boks jeg har satt opp. Det er standard Krone plinter, tror de har vært brukt til telefon tidligere, dem er 6-7 år gamle vel. Tenkte på et annet problem, tvinningen i parene må jo splittes opp for å nå fram til festepunktene, og det er et par centimeter, er kanskje ikke bra det heller Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Som eg skreiv, kroneplinter er ikkje sertifisert for 100mbit nettverk. Eit lite spørsmål, korfor skal du ha kabelen terminert på plinter ute? Lenke til kommentar
Mamen Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 Årsaken til at jeg har tenkt på terminering er fordi det er tre hus, koblingsskapet står ute ved det midterste huset. Og switchen står i det borterste og skal fordele nettverk til de to andre husene. Kablene vil gå i rør under bakken mellom husene, begge disse rørene kommer opp i skapet. Så har det seg slik at bredbåndets inntak er i dette koblingsskapet og skal frem til routeren i samme hus som switchen, det samme gjelder ISDN som skal forbinde de to borterste husene. Jeg hadde da tenkt til å bruke bredbåndets par sammen med 2 pars ISDN i samme kat5 kabel, derfor terminering. Så tenkte jeg da at det ville være like greit å terminere nettverkskabelen som skal gjennom den samme boksen! Men det er kanskje en dårlig ide, bør jeg eventuelt heller sette opp et eget lite patche panel inni der? Eller bare la kat5 kabelen gå rett opp av røret og med en gang ned i det andre røret Lenke til kommentar
chma Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Årsaken til at jeg har tenkt på terminering er fordi det er tre hus, koblingsskapet står ute ved det midterste huset. Og switchen står i det borterste og skal fordele nettverk til de to andre husene. Kablene vil gå i rør under bakken mellom husene, begge disse rørene kommer opp i skapet. Så har det seg slik at bredbåndets inntak er i dette koblingsskapet og skal frem til routeren i samme hus som switchen, det samme gjelder ISDN som skal forbinde de to borterste husene. Jeg hadde da tenkt til å bruke bredbåndets par sammen med 2 pars ISDN i samme kat5 kabel, derfor terminering. Så tenkte jeg da at det ville være like greit å terminere nettverkskabelen som skal gjennom den samme boksen! Men det er kanskje en dårlig ide, bør jeg eventuelt heller sette opp et eget lite patche panel inni der? Eller bare la kat5 kabelen gå rett opp av røret og med en gang ned i det andre røret opp og ned igjen er kanskje like greit, ikke nødvendig å gjøre det vanskligere enn det er. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 kabelen med ISDN linja og xdsl linja (antar du skal ha adsl?) kan godt gå via kroneplinter. Men kabelen som du skal køyre netverk på bør gå i eit heilt strekk. Du får og kanskje problem med nettet p.g.a. lengden (godt over 100 meter) så det kan hende du må ha switchen i det miderste huset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå