Goliath Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Hva er fordeler og ulemper med: - 15" vs. 18" på vinteren - 15" vs. 18" på sommeren - Generelle fordeler og ulemper med små og store dimensjoner Endret 27. september 2009 av Goliath Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Riktignok ikke direkte relatert til felgstørrelse, men kjenner en som bruker litt store åpne lettmetallfelger på vinteren. Han har store problemer med at det pakker seg snø inni felgen, som da resulterer i at det vibrerer kraftig når han kjører. Kjørte etter han når vi skulle stå på ski en gang. Det var riktignok mye snø i veien, men han måtte ut av bilen hvert 20. minutt for å fjerne snø fra felgen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 På vinterføre har man liten glede av det veigrepet lavprofildekk gir. Istedenfor sliter man med unødvendig mye vibrasjon i bilen som høyere profiler ville tatt opp samt snø i felg problematikken. For noe bedre veigrep med lavprofil vinterdekk kontra fullprofil vinterdekk får man ikke og da kan man like godt ta med seg fordelene høyere profil dekk har . Ikke trenger man være så redd for fortauskanter heller. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Om 18" som vinterdekk er dumt eller ikke på vinteren, avhenger jo av hva slags bil man har. Kjører man en stor Range Rover, er man jo pent nødt til å ha litt store felger. Har man derimot en Golf 3, vil det raskt ende med elendig grep, vann/snø/slapsplaning, og sannsynligvis et besøk i grøfta. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Er det ikke smale dekk som gjelder på vinteren? De "kutter" jo bedre gjennom slaps og snø og får ikke så lett planing som brede dekk. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 jo bredere felger og dekk og lavere profil jævligere og tyngere blir det å kjøre. jo smalere felg og dekk med høyest mulig profil om vinteren er et stort +. kan gjerne ha litt bredere og lavere profil om sommeren ja. på min bil har jeg: sommer: 205 / 60 r15 vinter: 185 / 65 r15 Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Hva slags bil har du (trådstarter) ? 18" på sommer er sjeldent noe stort problem på en "vanlig" bil. Du må passe litt på humper/fortauskanter, men det er i mine sunn fornuft. Flytter forøvrig tråden til Dekk & Felg. Endret 27. september 2009 av Marvil Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 En hevet Skoda Octavia stv. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Da kan for store felger med lavprofildekk se rart ut, så pass på der. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 På min forrige bil så hadde jeg 18" lavprofil. Designmessig så syntes jeg det var råtøft men komformessig var det bånn i bøtta. Jeg kommer nok til å prio. komfor denne gang da en Octavia lar seg imponere lite uansett felger. Men jeg lurte på dette med vinterdekk/felger. Hva er det å anbefalte på en Skoda Octavia 2010 modell når man ser først og fremst etter gode egenskaper hvor man kjører 90% i by og 10% på fjellet? Piggdekk er uaktuelt pga avgifter. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Store felger kombinert med litt breie lavprofilsdekk på vinteren er ikke særlig smart. Lavprofildekkene er såpass harde, og krever såpass mye lufttrykk at du vil spinne for ingenting og slite overalt. I tillegg vil den økte bredden på dekkene føre til at bilen lettere planer og sklir enn tynnere dekk. På sommer er dette stort sett ikke noe problem, bortsett fra at du må gi slipp på litt av komforten og at det vil bråke litt mer med lavprofil. Dessuten er du langt mer utsatt for kantkjøring og dannelse av kast i felgen da du har mindre gummi rundt som fjærer av mot felgen, så ekstra oppmerksomhet må du har når du kjører me slike. Et annet problem er at hvis du har ganske breie dekk, og gjerne litt billige, så kan du få litt problemer med at bilen vil plane når det regner og ligger en del vann i veien. Selv kjører jeg dette både vinter og sommer nå for øyeblikket, men sommerfelgene skal oppgraderes til noe større etterhvert: 205/50 R16 Denne dimmen fungerer ganske godt, og ser helt greit ut på bilen i tillegg, så da er jeg fornøyd iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå