Crazymech Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Tengte jeg skulle prøve å svare på spørsmålet til "everlong" jeg!Personlig ville jeg gått for en i5 fremfor en i7, hvertfall hvis du bryr deg litt om pris. i5 yter veldig godt, mer enn hva en egentlig trenger for å kjøre dagens spill på fullt. Spar penger ved å kjøpe en i5, så legger du heller ut noen kroner ekstra i skjermkort. Det at man alltid skal ha det beste er bare tull. Til dere som mener AMD er dårlig: Dere bør se å vokse opp. AMD`s prosessorer er mer enn bra nokk. AMD`s toppmodell (Phenom II 955/965) ligger ikke lengt bak Intel`s i5, så det pisset om at AMD er dårlig, kan dere spare dere for! [...] /signer & agree Personlig tror jeg du hadde klart deg fint med en AM3 oppsett, da er du garantert å kunne oppgradere i framtiden (ifølge nye roadmap skal de beholde AM3 kompabilitet i alle fall tilogmed Bulldozer) og mener personlig at en billig BE edition trekjerne/quad > overklokk til 3,8 ghz med multiplier og kanskje litt ekstra Volt er bedre enn å kjøpe Intel til bare spill. That said, er du bare interessert i intel, les posten over på nytt (Edit: Nederst på siste side) ^^ Edit2: Utifra den neste tråden du laget, så er vel denne tråden ganske bortkastet Endret 14. november 2009 av Crazymech Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Ag den nye tråden(den med AMD x4 620) så er det til en hjemmeserver jeg holder på å bygger. Til min workstation tror jeg nok at jeg lander på en i5, eneste minuset er at jeg er litt usikker på hvor lenge Intel kommer til å satse på i5 serien. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Min personlige mening er at 1366-sokkelen er like mye på vei ut (av gaming-/forbruker-markedet) som 775 (dvs at de begge har en god stund igjen). 1156 kan være noe å satse på (tenker da langvarig), men virker usikkert allerede nå. Det kommer ejnda "nye" prosessorer til 775, og de som er nå (45nm, 8- og 9-serien) er fortsatt gode saker. Merk, mine personlige meninger og tanker. Er så "kukete" om dagen, nesten så AMD får penga mine. Vet da faen åssen CPU sokkel jeg skal gå for av Intel sine. ARGH! Jeg var en gang glad i Intel, men liker de mindre nå som det er lotto å velge sokkel! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg var en gang glad i Intel, men liker de mindre nå som det er lotto å velge sokkel! Et greit tips er å drite i hvor "fremtidsrettet" sokkelen er. Å prøve å finne den sokkelen som lever lengst er langt i fra noen garanti for at fremtidige prosessorer vil fungere på den sokkelen eller det hovedkortet. Både hos AMD og Intel har enkelte prosessorer krevd nye brikkesett, og i tillegg har det vært tifeller der det ikke kommer noen ny BIOS som støtter de nye prosessorene. Og hvis du kjøper en god prosessor i dag, så holder den lett koken i 2 år. Hovedkortet holder seg sjeldent kompatibelt med nye prosessorer så lenge.Og hovedkortet er som oftest billig nok til at det går fint å bytte det ut neste gang. Et unntak er LGA1366 hvor hovedkortene er overdrevent dyre i forhold til LGA1156 (billigste 1366 er nesten dobbelt så dyr som billigste 1156), så den plattformen vil jeg egentlig råde alle prisbevisste å styre unna. Og jeg skjønner meg heller ikke på de som alltid går etter de råeste hovedkortene. To hovedkort med samme brikkesett og RAM yter 99% likt, så å kjøpe et svindyrt Deluxe-kort med alskens dilldall er sjeldent nødvendig. Lenke til kommentar
brodrister Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) Og jeg skjønner meg heller ikke på de som alltid går etter de råeste hovedkortene. To hovedkort med samme brikkesett og RAM yter 99% likt, så å kjøpe et svindyrt Deluxe-kort med alskens dilldall er sjeldent nødvendig. De dyrere hovedkortene er som regel bedre å overklokke med, eller støtter SLI/crossfire osv. De dyrere hovedkortene gir ikke en direkte ytelsesøkning, men gjør det ofte enklere å sette opp et kraftigere system Endret 15. november 2009 av brodrister Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 De dyrere hovedkortene er som regel bedre å overklokke med, eller støtter SLI/crossfire osv. De dyrere hovedkortene gir ikke en direkte ytelsesøkning, men gjør det ofte enklere å sette opp et kraftigere system Som regel klarer de dyre hovedkortene bare å tyne ut de siste MHz'ene. Det store potensialet til prosessoren kan lett tas ut på billige brikkesett/hovedkort (type P45 på LGA775), og det er det store potensialet som er det stabile intervallet. Når du må begynne å tyne prosessoren blir det både varmt og ustabilt, og generelt en lite langsiktig løsning. Altså er det dødfødt i en maskin som hovedsaklig brukes til f.eks gaming eller arbeid.Og det finnes flust med billige hovedkort med doble skjermkort-spor, så det er ikke noe godt argument for å kjøpe noe dyrt kort. Faktisk så er doble skjermkort-spor snarere regelen enn unntaket på enkelte plattformer. En som driver med overklokking som hobby og kjører på med vannkjøling og diverse annet snacks bare for å oppnå høye resultater i kort tid vil selvfølgelig bruke et solid hovedkort. Men en slik person vil i samme slengen mest sannsynlig ha en bråte prosessorer og flust med cash, og ikke bry seg noe særlig om prisen på hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå