sdf123 Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Er utrolig usikker hva jeg skal gå for, i5 eller i7. Skal brukes til spilling, generelt data-ting og film titting. Ikke noe videoredigering, bilde redigering eller andre tunge oppgaver. Hva er fordelen og ulemepene med disse opp mot hverandre? Også med tanke på hva som kommer til å holde seg på markedet, strømgerrige osv? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Det du trenger er en dualcore En billig e8400 holder da + et p45 hovedkort. e8400 er billig og strømgjerrig Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Hm, ettersom jeg skal kjøpe alle delene, er det ikke bedre å legge i et par lapper ekstra for å gå for noe som jeg eventuelt kan oppgraderer etter en stund. Er ikke LGA775 litt på vei ut nå? Har tenkt å kjøpe HD5850 om det har noe å bety. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hva tror folk om prisen på i5, kommer den til å falle raskt? Virker som om man kan få seg en veldig bra prosessor ganske billig etter hvert. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Min personlige mening er at 1366-sokkelen er like mye på vei ut (av gaming-/forbruker-markedet) som 775 (dvs at de begge har en god stund igjen). 1156 kan være noe å satse på (tenker da langvarig), men virker usikkert allerede nå. Det kommer ejnda "nye" prosessorer til 775, og de som er nå (45nm, 8- og 9-serien) er fortsatt gode saker. Merk, mine personlige meninger og tanker. Endret 7. oktober 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
leffix Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Det kommer ejnda "nye" prosessorer til 775, og de som er nå (45nm, 8- og 9-serien) er fortsatt gode saker. Hadde planer om å kjøpe enten E8400, 8500 eller 8600, men da er det kanskje en fordel å vente til disse "nye" prosessorene kommer. Ville vært flott om du kunne linket til artikkelen/siden der du fant info om disse nye 775 prosessorene Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Min personlige mening er at 1366-sokkelen er like mye på vei ut (av gaming-/forbruker-markedet) som 775 (dvs at de begge har en god stund igjen). 1156 kan være noe å satse på (tenker da langvarig), men virker usikkert allerede nå. Det kommer ejnda "nye" prosessorer til 775, og de som er nå (45nm, 8- og 9-serien) er fortsatt gode saker. Merk, mine personlige meninger og tanker. Intel har visst planer om hurtig utfasing av LGA 1156 kontra 1366. Ny taktikk fra gutta der oppe er å ha de billige gutta på en sokkel som skiftest hyppig mens entusiastene får henge med lengere. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ville vært flott om du kunne linket til artikkelen/siden der du fant info om disse nye 775 prosessorene Siden søkefunksjonen til hardware er totalt bogus har jeg ingen linker for hånd, men det er ikke snakk om high-end - mer mid-end og modeller med lavt effektforbruk. Intel har visst planer om hurtig utfasing av LGA 1156 kontra 1366.Ny taktikk fra gutta der oppe er å ha de billige gutta på en sokkel som skiftest hyppig mens entusiastene får henge med lengere. Menn i dress som tror de er noe<3 Må jo elske de, right? Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Kjøper hellar AMD en 775 Socket serien, Du betaler ca samme prisen for 8400 så AMD Phenom II X4 945. Fleste ny spill Bruker flere cores en ein nå. Hverfall dem så er porta fra Xbox til PC. Resident Evil fra Capcom deler spille over all tread på I7. Men har du penger gå for I7. Lattelig folk ambefaler dual core til spill pc enda. Eneste grunn kjøpe dual core, er vist veldig lite penger bruke på pc. Etter mi mining er P55 crapy chipset, når ikke har bånbrede for USB3 og SATA 6Gbit. Lenke til kommentar
brodrister Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Styr laaaaaaaaaaaaaaangt unna AMD iallefall. De lager gode prosessorer for kontormaskiner og folk som vil spille med 10 fps. Selv har jeg nettopp kjøpt en core i7 860 (1156) + asus P7P55D LE og det er en veldig god kombinasjon. Prosessoren yter som en kanon, men resten av maskinen henger ikke helt med Jeg annbefaler iallefall socket 1156 på det aller varmeste. Hittil har jeg ikke klart å presse prosessoren min opp på mer enn 20-25% load, så jeg har ikke helt funnet ut hva den er god for, men du skal ha ganske gode komponenter før du trenger å overklokke den iallefall. Styr unna de billigste 1156 prosessorene. i5 prosessorene har ikke hyper threading, det har i7, så "virtuelt" sett har i7 8 kjerner og i5 har 4.. Lenke til kommentar
wim Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Styr laaaaaaaaaaaaaaangt unna AMD iallefall. De lager gode prosessorer for kontormaskiner og folk som vil spille med 10 fps. Selv har jeg nettopp kjøpt en core i7 860 (1156) + asus P7P55D LE og det er en veldig god kombinasjon. Prosessoren yter som en kanon, men resten av maskinen henger ikke helt med Jeg annbefaler iallefall socket 1156 på det aller varmeste. Hittil har jeg ikke klart å presse prosessoren min opp på mer enn 20-25% load, så jeg har ikke helt funnet ut hva den er god for, men du skal ha ganske gode komponenter før du trenger å overklokke den iallefall. Styr unna de billigste 1156 prosessorene. i5 prosessorene har ikke hyper threading, det har i7, så "virtuelt" sett har i7 8 kjerner og i5 har 4.. Som du sier så har du ikke nådd mer enn 20-25% load, så jeg tipper AMD ville ha hengt med i de scenarioene du har brukt prosessoren. For spill så er uansett ikke cpu kraft så veldig viktig, de fleste spill klarer seg fint på en c2d, selvom det finnes unntak Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Styr laaaaaaaaaaaaaaangt unna AMD iallefall. De lager gode prosessorer for kontormaskiner og folk som vil spille med 10 fps. Selv har jeg nettopp kjøpt en core i7 860 (1156) + asus P7P55D LE og det er en veldig god kombinasjon. Prosessoren yter som en kanon, men resten av maskinen henger ikke helt med Jeg annbefaler iallefall socket 1156 på det aller varmeste. Hittil har jeg ikke klart å presse prosessoren min opp på mer enn 20-25% load, så jeg har ikke helt funnet ut hva den er god for, men du skal ha ganske gode komponenter før du trenger å overklokke den iallefall. Styr unna de billigste 1156 prosessorene. i5 prosessorene har ikke hyper threading, det har i7, så "virtuelt" sett har i7 8 kjerner og i5 har 4.. Her må du nok lese deg litt mere kunnskapsrik ser det ut som. AMD sine nye 4 kjerners cpu'er yter faktisk svært godt! De klokker noe inni hampen også Hvis du mener folk må styre unna AMD slik som du fremstiller AMD, så sier det mere om din kunnskap enn ytelsen til AMD cpu'er. Et tips er å lese på tomshardware.com under "cpu chart" Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Såvidt jeg husker så er alle i5/i7 prosessorer på markedet nå quad core. Dermed får du "mer" enn du trenger. For normale brukere holder 4 cores i massevis, og det at du "mister" HT som ikke finnes på i5 gjør ikke spesielt mye. Siden det ikke er dualcore 1156 cpu'er ute akkurat nå, så anbefaler jeg sterkt i5 750 for normale brukere, det er ikke vits i å punge ut mer. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Kun SPill PC er ikke noe forksjell gå for AMD eller Intel. Ca samma ytelse nivå. Ser ut så brodrister kan ikke drit om cpu hverfall. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Kjøper hellar AMD en 775 Socket serien, Du betaler ca samme prisen for 8400 så AMD Phenom II X4 945. Fleste ny spill Bruker flere cores en ein nå. Hverfall dem så er porta fra Xbox til PC. Resident Evil fra Capcom deler spille over all tread på I7. Men har du penger gå for I7. Lattelig folk ambefaler dual core til spill pc enda. Eneste grunn kjøpe dual core, er vist veldig lite penger bruke på pc. Etter mi mining er P55 crapy chipset, når ikke har bånbrede for USB3 og SATA 6Gbit. Kun SPill PC er ikke noe forksjell gå for AMD eller Intel. Ca samma ytelse nivå. Ser ut så brodrister kan ikke drit om cpu hverfall. Er kebabnorsk et offentlig godkjent skriftspråk/er det noe jeg overhodet ikke har fått med meg? Endret 11. oktober 2009 av Lilac1 Lenke til kommentar
Welhaven Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Om man f.eks tar i5 2,66ghz vs i7 2,8ghz, så er det jo kun 700,- som skiller disse to. Om man legger til grunn et godt og kraftig hovedkort, er det ikke bedre å gå for i7? Lurer nemlig også på kjøp. Lenke til kommentar
brodrister Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Personlig ville jeg gått for i8 860, da får du fortsatt 1156 socket som gir mye billigere hovedkort. Den leverer langt mer ytelse enn du trenger, og hvis du vil overklokke den går den fint til 3,3-3,5 ghz med stockkjøler. Kun SPill PC er ikke noe forksjell gå for AMD eller Intel. Ca samma ytelse nivå. Ser ut så brodrister kan ikke drit om cpu hverfall. Det må da være lov til å ha egne meninger ang. CPU. Jeg har selv dårlig erfaring med AMD, og hvis du likevel skal kjøpe de beste AMD, prosessorene for å få maks ytelse kan du gå over på intel sine prosessorer, som har dokumentert bedre ytelse. AMD prosessorer er helt super for folk med vanlig bruk, men til en PC for spill og HD-film osv, ville jeg gått for intel i5/7.. Selvsagt kan amd prosessorene overklokkes bra, og du kan få god ytelse ut i fra de, men jeg mener fast at du kan få bedre fra intel til samme pris. Endret 11. november 2009 av brodrister Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Om man f.eks tar i5 2,66ghz vs i7 2,8ghz, så er det jo kun 700,- som skiller disse to. Om man legger til grunn et godt og kraftig hovedkort, er det ikke bedre å gå for i7? Nei, fordi HT er praktisk talt ubrukelig for alle andre enn de som bruker helt spesifikke encoding programmer. Dette er fordi du allerede har 4 cores, flere cores eller HT har ingenting å si for vanlig bruk utover det. Hadde du hatt 2 cores hadde det hatt mer å si. Dermed blir det helt absurd å betale 700 ekstra for 133mhz som sannsynligvis har null å si for overklokkbarhet. Ser du på kostnaden av å kjøpe en hel pc er dette fort 10%, for noe du ikke vil merke. Kjøper du bare cpu/hk/ram er det fort 30-40% av summen. Jeg ville helt klart gått for i5 750. Endret 11. november 2009 av mad_arab Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 kjøp en billig q9550, eller 9650 og klokk den til 4 ghz. så har man en cpu som holder i mange år i7/i5 er kun hvis man skal kjøpe helt ny pc. å oppgradere fra c2quad til i5/i7 er bortkasta penger. Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Tengte jeg skulle prøve å svare på spørsmålet til "everlong" jeg! Personlig ville jeg gått for en i5 fremfor en i7, hvertfall hvis du bryr deg litt om pris. i5 yter veldig godt, mer enn hva en egentlig trenger for å kjøre dagens spill på fullt. Spar penger ved å kjøpe en i5, så legger du heller ut noen kroner ekstra i skjermkort. Det at man alltid skal ha det beste er bare tull. Til dere som mener AMD er dårlig: Dere bør se å vokse opp. AMD`s prosessorer er mer enn bra nokk. AMD`s toppmodell (Phenom II 955/965) ligger ikke lengt bak Intel`s i5, så det pisset om at AMD er dårlig, kan dere spare dere for! Det at Intel ligger litt foran AMD er helt riktig, men dette betyr ikke at AMD er dårlig. Jeg har brukt AMD helt fra jeg fikk min første PC og jeg har aldri hatt problemer med noen av modellene jeg har hatt. Selv ønsker jeg meg en i5, men min Phenom II prosessor er mer enn bra nokk til mitt bruk (spill, film og andre krevende oppgaver). Endret 12. november 2009 av HansiFansi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå